Wondgenezing lichte verwondingen met wondvervuiling (Limburgse) kalksteen / mergel

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Wondgenezing lichte verwondingen met wondvervuiling (Limburgse) kalksteen / mergel

Bericht door MarkW » 02 mar 2017, 12:12

Beste collega zoekers en verzamelaars,

tijdens de laatste ENCI excursie van 2016 staken er bij schoonwrijven van een stuk kalksteen enkele kokerwormen dwars door mijn handschoen heen, waarbij er ondiepe sneetjes ontstonden op een van mijn vingers, die toen vervuild zijn met kalksteen.

De verwonding was destijds zo licht dat ik het niet erg serieus nam, maar dat bleek niet geheel terecht.

Nu, zo'n 5 maanden later, is er nog steeds geen sprake van een volledige wondgenezing. De huid is nog steeds gecraqueleerd: Het ziet er eigenlijk uit als een slecht geverfd canvas waarin krimpscheuren zijn ontstaan die op het punt staan over te gaan tot afbladderen.
In de tussentijd is de huid op de vinger ook daadwerkelijk al minstens 4 à 5 keer op zeer pijnlijke wijze spontaan opengesprongen, waarbij de sneetjes opnieuw zichtbaar werden.

Naar aanleiding van dit voorval heb ik enkele vragen:

1) Is dit een bekend fenomeen bij (zeer) lichte verwondingen waarbij kalksteen in het spel is?
-Ik ben namelijk nogal verbaasd dat zoiets 'onschuldigs' zoveel tijd nodig heeft te helen!

2) Wat zou de standaard procedure zijn wanneer men lichte verwondingen opdoet die vervuilt zijn met kalksteen?


Graag lees ik over uw ervaringen, ideeën en wellicht ook aanbevelingen?

Met vriendelijke groeten,

Mark







 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Wondgenezing lichte verwondingen met wondvervuiling (Limburgse) kalksteen / mergel

Bericht door Spongebob » 05 mar 2017, 22:39

Hoi Mark,

Kan het zijn dat er nog steeds stukjes steen in je huid zitten en dat daardoor steeds weer nieuwe kleine ontstekingen (en dus pijn en huidreactie) ontstaan?
Ik heb zoiets vorig jaar gehad met een angel van een of ander insect dat mij tijdens een excursie in het hoogveen in de hals heeft gestoken. Ik heb maandenlang een irritant plekje gehad die niet wegging, totdat ik ineens die angel eruit heb kunnen halen en toen was het probleem snel over.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Re: Wondgenezing lichte verwondingen met wondvervuiling (Limburgse) kalksteen / mergel

Bericht door MarkW » 12 mar 2017, 17:06

Hoi Tom,

dat klinkt als een vrij akelige aangelegenheid!
Ik zag geen lichaamsvreemde objecten toen het vorige keer openging, maar zal eens goed opletten bij de volgende keer. Afwachten, dus.

groetjes,

Mark




Plaats reactie