leeftijd en waarde bijltje

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
Van Dijk
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2020, 16:34
leeftijd en waarde bijltje

Bericht door Van Dijk » 11 dec 2020, 17:09

Weet u iets van de leeftijd hiervan?

Misschien is ook de globale waarde bekend.
Bijlagen
ED7743B0-7F42-48FD-9317-55E0F06FBAE1.jpeg



 
Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: leeftijd en waarde bijltje

Bericht door Roelie » 12 dec 2020, 13:04

Neolithicum. Meer foto's ook van de zijkant. Het lijkt een disseltje, maar dat is zo niet met zekerheid te zeggen.
En een euro of duimstok op de foto helpt ook.
De waarde is wat de gek er voor geeft. Soms wil iemand er wel een paar euro voor geven, maar de archeologische waarde is groter dan de geldelijke.



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Re: leeftijd en waarde bijltje

Bericht door Spongebob » 12 dec 2020, 13:27

Roelie schreef: 12 dec 2020, 13:04 De waarde is wat de gek er voor geeft. Soms wil iemand er wel een paar euro voor geven, maar de archeologische waarde is groter dan de geldelijke.
Als de exacte vindplaats niet bekend is, is de archeologische waarde m.i. nul.
Maar misschien is er inderdaad iemand die er een paar euro voor over heeft.


Time fades away (Neil Young)

Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: leeftijd en waarde bijltje

Bericht door Roelie » 12 dec 2020, 15:51

@Spongebob De archeologische waarde is niet nul. Alleen al het ding op zich biedt allerlei wetenswaardigheden.
Hoe is het gebruikt, hoe geslepen, is het een opgebruikt disseltje, was het eerst wellicht een bijl, al dat soort zaken zijn wel degelijk van belang.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: leeftijd en waarde bijltje

Bericht door sjaak » 12 dec 2020, 16:09

Roelie schreef: 12 dec 2020, 15:51 @Spongebob De archeologische waarde is niet nul. Alleen al het ding op zich biedt allerlei wetenswaardigheden.
Hoe is het gebruikt, hoe geslepen, is het een opgebruikt disseltje, was het eerst wellicht een bijl, al dat soort zaken zijn wel degelijk van belang.
In theorie misschien, in de praktijk zal geen wetenschapper er iets mee doen tenzij het een heel uitzonderlijk stuk is misschien. Leuk voor de hobbyist, net als het merendeel van onze hobby.


Groet,

Niels

Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: leeftijd en waarde bijltje

Bericht door Roelie » 12 dec 2020, 18:58

Ik ken gelukkig vele wetenschappers die er anders over denken.
Ik ben al tientallen jaren bezig met het maken van o.a. dit soort zaken en wordt met enige regelmaat gevraagd door beroeps of ik iets kan vertellen over hoe iets is gemaakt en hoe het kon worden gebruikt. Of om sporen op gereedschappen te verklaren, zijnde macrosporen. Niet enkel voor de hobbyist dus.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: leeftijd en waarde bijltje

Bericht door sjaak » 12 dec 2020, 19:25

Roelie schreef: 12 dec 2020, 18:58 Ik ken gelukkig vele wetenschappers die er anders over denken.
Ik ben al tientallen jaren bezig met het maken van o.a. dit soort zaken en wordt met enige regelmaat gevraagd door beroeps of ik iets kan vertellen over hoe iets is gemaakt en hoe het kon worden gebruikt. Of om sporen op gereedschappen te verklaren, zijnde macrosporen. Niet enkel voor de hobbyist dus.
Wat leuk dat je ze maakt en daarmee kan bijdragen aan het onderzoek!
Mijn reactie was meer n.a.v. die van Spongebob dat bij niet zeldzame vondsten zonder vindplaats informatie de wetenschappelijk waarde vrijwel nihil is. Waar ik het mee eens ben.


Groet,

Niels


Plaats reactie