anders dan fossielen: ook gaaf!

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door Ohtaror » 02 jun 2009, 14:50

4/3 * pi * R³ = 4/3*pi*5cm³ = 523,6 cm³

Soortelijke gewicht is ~8g/cm³ dacht ik

8*523.6 = 4188.8g -> komt in de buurt he, als die steentjes eraf zijn en je rekent dat het niet exact 10 is maar ietjse meer...

Leuke vondst!



 
Gebruikersavatar
Cugel
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:50
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door Cugel » 03 jun 2009, 00:26

Soortelijk gewicht hoeft niet alles te zeggen; ik heb er een gevonden bij mij in de buurt die hol is: werden als mortier uit een kanon geschoten, gevuld met kruit en voorzien van een lont: het klassieke tekenfilmbommetje.
Een ander exemplaar uit mijn collectie was eerst hol gegoten en is daana volgegoten met lood , om nog meer impact te hebben.
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat: vaak is de gietnaad nog te zien, als ze zijn afgebikt.

[Bewerkt door Cugel op 02-06-2009 om 23:28 NL]


Gewoon doormodderen

Gebruikersavatar
arendsoog
Berichten: 626
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:39
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door arendsoog » 04 jun 2009, 00:26

Hallo,

Zo wordt het toch weer een leuk onderwerp!
Ik voel wel wat voor de uitleg van Cugel - heb eens een beetje zitten googelen en het S.G. ("rho" - maar dan de Griekse letter die ik zo gauw niet op mijn toetsenbord kan vinden - staat ergens op m'n harde schijf - Atheneum B, lang geleden.....maar dat schiet me zomaar ineens te binnen) van lood ligt zo rond de 12 en van gietijzer rond de 7. Met andere woorden: in het eerste geval zou het ding zwaarder zijn, in het tweede geval lichter - een combinatie van beide lijkt dus te kunnen.
Ik ga verder met 'aftikken' en zal jullie tzt het eindresultaat laten zien.

Tot zover bedankt voor de reacties.

Groeten, Jan


wie zoekt zal vinden

Gebruikersavatar
Cugel
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:50
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door Cugel » 04 jun 2009, 22:19

Afbeelding

Hoi Jan,
Heb een foto gemaakt van een paar exemplaren ter vergelijking.
Links het zogenaamde "mortierbommetje"
dat van binnen werd gevuld met kruit
in het midden een massief ijzeren exemplaar,doorsnede 8,5,cm en gewicht 2,4 kg.
rechts een kogel gevuld met lood (zie pijltje waar het vulgat met loodprop nog te zien is) doorsnede 9,5 cm en gewicht 3,2 kg.
Jouw kogel met iets grotere diameter en een gewicht van 4,5 kg moet dus zeker gevuld zijn met lood, hij is beduidend zwaarder dan je van een massief gietijzeren geval zou mogen verwachten.
Groetjes, Joy



[Bewerkt door Cugel op 04-06-2009 om 21:20 NL]

[Bewerkt door Cugel op 04-06-2009 om 21:21 NL]


Gewoon doormodderen

Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door Ohtaror » 06 jun 2009, 16:39

Zijn die dan allemaal ongebruikt (vergaan met schip en al) of is het niet de bedoeling dat die als een granaat uiteenspringen?



Gebruikersavatar
arendsoog
Berichten: 626
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:39
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door arendsoog » 06 jun 2009, 23:59

Dag Ohtaror,

dat vind ik een goede vraag, want ik vroeg het me ook al af.
Gevuld met kruit snap ik: die moet ontploffen. Maar een massief ding moet volgens mij gewoon door de snelheid in combinatie met de massa zo veel mogelijk schade aanrichten (?).
In dat laatste geval zou het dus gewoon een 'gebruikte' kogel, al dan niet raak of mis, kunnen zijn. Denk ik dan...
Misschien kan Cugel hier ook nog iets over zeggen?
(By the way: bedankt voor alle info tot zover!)

Groeten, Jan

[Bewerkt door arendsoog op 06-06-2009 om 23:00 NL]


wie zoekt zal vinden

Gebruikersavatar
rickiee
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:26
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door rickiee » 07 jun 2009, 00:39

voglens mij werden ze ook massief gebruikt in middeleeuwse kannonen in iedergeval toch wel leuk :D



Gebruikersavatar
Cugel
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:50
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door Cugel » 07 jun 2009, 02:31

Hoi Jan
De massieve bollen werden afgeschoten in een kanon. Door snelheid en massa konden ze veel vernielingen aanrichten aan andere boten of gebouwen op het moment van inslag.
Aan deze kogels is dan ook niet te zien of ze zijn afgeschoten; het blijven massieve bollen.( in Ootmarsum bevindt zich nog zo een afgeschoten kanonskogel in de kerkmuur: tot halverwege in de bakstenen)
Mortieren, zoals de linkse op mijn plaatje knallen uit elkaar, dus een exemplaar zoals ik heb, is of niet afgeschoten, of de kruitlading is niet ontbrandt.
In de omgeving waar ik deze kogel vond heb ik ook veel stukken van mortieren gevonden, dus mogelijk was dit een blindganger. Op deze plek bevond zich een legerkamp tijdens een van de belegeringen van Grave.

Jouw kogel is mogelijk afkomstig van een schip, mogelijk afgeschoten, maar ook mogelijk met een schip gezonken. Dat zal verder niet te achterhalen zijn.
wel is het misschien mogelijk aan de hand van de doorsnee het type kanon te achterhalen, met mogelijk een indicatie van een datering.


Gewoon doormodderen

Gebruikersavatar
arendsoog
Berichten: 626
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:39
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door arendsoog » 08 jun 2009, 00:14

Dag Cugel,

Ik weet inderdaad van meerdere kanonskogels die her en der nog in muren en wat dies meer zij zitten.
Ik heb goede contacten bij diverse scheepvaartmuseau in het land dus ik ga eens met het ding 'de boer op'. Als ik wat interessants te weten kom, laat ik je dat zeker weten.

Groeten, Jan


wie zoekt zal vinden

Gebruikersavatar
Martijnfossielenjager
Berichten: 834
Lid geworden op: 04 mar 2015, 16:29
Re: Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door Martijnfossielenjager » 06 apr 2015, 16:36

arendsoog schreef:
Hallo,

Zo wordt het toch weer een leuk onderwerp!
Ik voel wel wat voor de uitleg van Cugel - heb eens een beetje zitten googelen en het S.G. ("rho" - maar dan de Griekse letter die ik zo gauw niet op mijn toetsenbord kan vinden - staat ergens op m'n harde schijf - Atheneum B, lang geleden.....maar dat schiet me zomaar ineens te binnen) van lood ligt zo rond de 12 en van gietijzer rond de 7. Met andere woorden: in het eerste geval zou het ding zwaarder zijn, in het tweede geval lichter - een combinatie van beide lijkt dus te kunnen.
Ik ga verder met 'aftikken' en zal jullie tzt het eindresultaat laten zien.

Tot zover bedankt voor de reacties.

Groeten, Jan
Hoi Jan, de HTML-codes van de hoofd- en kleine letter zijn 929 en 961.


Martijn


Plaats reactie