anders dan fossielen: ook gaaf!

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Gebruikersavatar
MTC COCOON WIM
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:13
Re: anders dan fossielen: ook gaaf!

Bericht door MTC COCOON WIM » 21 jun 2015, 15:54

Afbeelding

Afbeelding

Op zulke vondsten, daar kick ik natuurlijk dan op als je weet dat in de 8 jaar zoeken
met detector er ik enkel maar in geslaagd ben een beschadigd massief exemplaar te
te vinden in stortgrond afkomstig aan de stadsrand van oudenaarde.

Dus daaruit af te leiden komen we in mijn geval uit bij een of andere soort belegering/
beschieting van Oudenaarde en als we dit dan weer uitzoeken in de geschiedenis van
Oudenaarde komt mijn exemplaar vermoedelijk uit 17de eeuw.

Heb er wel al meerdere opgekuist.

Gebruiksvoorwerp dat je altijd vast en zeker nodig moet hebben ten alle tijden tijdens
ieder stap in deze reiniging is raar maar van levensbelang (voor je ogen dus) is een
gesloten werkbril, echt ik meen het .

Eerst goed kijken of je geen hol model hebt waar kruit nog zou kunnen inzitten ook
maar dat heb ik nog niet voor gehad.

Met bikhamer de roestkorst zoveel mogelijk verwijderen met zoveel mogelijk lichte klop
bewegingen met de hamer, afwisselend met platte kant hamer kan je ook kleine stukjes roest doen afspringen.

Buiten in open lucht de kogel in kleine emmer leggen en compleet overgieten met
zoutzuur en zo dag of paar dagen laten staan, zeer goed opletten met gassen en
spatten, dus bril, dichte werkkledij en handschoenen die bestendig zijn tegen chemie.

De bal vervolgens veelvuldig afspoelen onder stromend water altijd, dus met de
tuinslang (geen stevige straal anders komt zoutzuur weet niet waar terecht).

Anderen leggen deze soms in waterbak van wc dan gedurende week om zoutzuur resten
uit het ijzer weg te krijgen.

Meestal en nu ook beter zien je nu de nog resterende roestkorsten hier en daar zitten
dus alles opnieuw doen tot korsten compleet weg zijn.

Na laatste spoeling kan de kogel opschuren met roterende staalborstel in een boormachine .

Wie dit allemaal niet wil of kan doen kan de kogel ook direct laten zandstralen in een
bedrijf waar ze bijvoorbeeld zeer zwaar carrosserie werk doen.

Als laatste stap ontvetten en metaalvernis laagje aanbrengen met spuitbus bijvoorbeeld.


Groeten
Wim

P.S. wie zo bal kwijt wil mag me gerust mailen als het niet verder dan 100 km van
Oost Vlaanderen is

[Bewerkt door MTC COCOON WIM op 21-06-2015 om 15:00 NL]


zoeken is in mijn geval een echte verslaving vooral met de metaaldetector maar op
momenten dat er geen akkers vrij zijn ga ik me toeleggen op deze hobby die al
vlug ook een grote verslaving blijkt te zijn.


Plaats reactie