Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 363 times
Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door Carboon » 17 nov 2019, 14:19

L.S.,

Het Carboon van de Piesberg (nabij Osnabrück, Duitsland) staat onder verzamelaars waarschijnlijk vooral bekend om haar prachtige plantfossielen. Ook de resten van diertjes die in het steenkolenwoud leefden, zoals insecten, trigonotarbida en Euproops-achtigen, genieten behoorlijke bekendheid. Wat misschien minder mensen weten is dat de Piesberg ook aquatische afzettingen herbergt (de groeve vertegenwoordigt een paralisch milieu). Zo zijn er recente publicaties over haaien-eikapsels (bijv. Fischer et al. 2019) en worden resten van beenvissen en kwastvinnigen genoemd in Brauckmann en Herd (2002) en schematisch aangeduid in de stratigragische kolom in Haug et al. (2013). Afgelopen zomer heb ik zelf ook visschubben en een vissenkaakje mogen vinden (zie foto's hieronder). Op basis van de chaotische verdeling van de viselementen vermoed ik dat het waarschijnlijk om een coproliet of regurgitaliet gaat.

Groeten,

Tim
PV002.jpg
B.jpg
Positief en negatief, met bic pen voor schaal.
PV006.jpg
PV005.jpg
PV001.jpg
PV000.jpg
PV010.jpg
PV008.jpg
Verschillende detailopnames


Op zoek naar groen in het zwart.

 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 363 times
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door Carboon » 21 nov 2019, 17:49

Ben benieuwd: Zijn er meer fossiel.netters die visresten hebben gevonden in de Piesberg?


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door FossilDude » 21 nov 2019, 18:00

Carboon schreef: 21 nov 2019, 17:49 Ben benieuwd: Zijn er meer fossiel.netters die visresten hebben gevonden in de Piesberg?
Allereerst: bedankt voor het tonen van deze afbeeldingen hier op het forum. Ik denk dat het goed is dat men op gewezen wordt dat dit ook dingen zijn waar je op moeten letten.

Ikzelf ben maar 1 keer in Piesberg geweest, en heb toen eigenlijk alleen plantenfossielen verzamelt.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 363 times
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door Carboon » 29 nov 2019, 19:31

Was inderdaad de bedoeling om mensen ervan bewust te maken dat ook dergelijke fossielen in de Piesberg kunnen worden aangetroffen. Maar zo te zien zijn er niet zo veel fanatieke Piesberg-gangers meer actief op Fossiel.net...

Mooi toch! Ik kom er in eerste instantie nog steeds voor de plantfossielen, de rest is mooi meegenomen...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6859
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 291 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door sjaak » 29 nov 2019, 21:34

Voor mij onbekend gebied. Maar ik heb wel eens in Five, Schotland gezocht en toen ook tussen de Carboon plantenfossielen wat vissenschubben aangetroffen.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 363 times
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door Carboon » 30 nov 2019, 14:58

sjaak schreef: 29 nov 2019, 21:34 Voor mij onbekend gebied. Maar ik heb wel eens in Five, Schotland gezocht en toen ook tussen de Carboon plantenfossielen wat vissenschubben aangetroffen.
Het Viséaan van Fife staat bekend om o.a. haar tetrapoden- en visresten. Maar er is veel meer van het Carboon ontsloten in die regio. Enig idee waar in de stratigrafie je zat? Zie bijvoorbeeld: http://earthwise.bgs.ac.uk/index.php/Ca ... _and_Angus


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6859
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 291 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door sjaak » 30 nov 2019, 15:28

Nee, ik zocht toen in de buurt van Crail. Vondsten waren niet spectaculair maar ik heb wel grote versteende boomstammen gezien en sporen van tetrapoden. Zal later foto’s plaatsen.


Groet,

Niels

marcelwissink
Berichten: 125
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:57
Locatie: Gronau (Westf)
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door marcelwissink » 01 dec 2019, 12:39

Ik kom zo'n 1-2 maal per jaar in Piesberg. Ik heb een keer een haaien-kapsel gevonden, maar nog nooit visresten.

Op de beurs in Osnabruck heb ik vorige week Angelika Leipner gesproken, zij komt bijna elke week in Piesberg. Ze heeft zelf maar enkele visschubben in de verzameling, wat wel aangeeft dat jouw vondst erg zeldzaam is.

Groet,

Marcel



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 363 times
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door Carboon » 01 dec 2019, 12:48

marcelwissink schreef: 01 dec 2019, 12:39 Ik kom zo'n 1-2 maal per jaar in Piesberg. Ik heb een keer een haaien-kapsel gevonden, maar nog nooit visresten.

Op de beurs in Osnabruck heb ik vorige week Angelika Leipner gesproken, zij komt bijna elke week in Piesberg. Ze heeft zelf maar enkele visschubben in de verzameling, wat wel aangeeft dat jouw vondst erg zeldzaam is.

Groet,

Marcel
Heb eerder contact opgenomen met Angelika Leipner over de vondst. Dergelijke fauna-resten zijn onderwerp van actief onderzoek. Daarom is het belangrijk dat mensen weten dat ook dit soort fossielen voorkomt. Hoe meer er herkend wordt door fossielenzoekers, hoe meer er bewaard blijft. Dit heb dit zelf jaren geleden ervaren toen ik er achter kwam dat ik (jaren eerder en toentertijd onbewust) sporen van eilegging had gevonden.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 363 times
Re: Visresten uit het Carboon van de Piesberg

Bericht door Carboon » 01 dec 2019, 12:52

P.S. Er is eerder dit jaar een poster over haaien-eikapsels van de Piesberg gepubliceerd door Fischer et al. (2019). Mogelijk interessant:
https://www.researchgate.net/publicatio ... st_Germany


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie