Zijn ze echt ?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Tucad
Junior Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2020, 14:09
Has thanked: 3 times
Zijn ze echt ?

Bericht door Tucad » 17 feb 2020, 17:29

Hoi Allemaal,

Iemand stuurde me fotos van wat fossielen. Ik weet niet zeker of ze echt zijn en ubberhoubt wat waard is?
Kan iemand me hiermee helpen? Ik ben van plan o ze te kopne maar ik wil eerst weten of ze echt zijn.

Alvast bedankt voor julkie hulp :D
Bijlagen
0b43edc754e39c8ec78432d66491d807.0.jpg
38cb5ffc1e3ba858f5970e1a4bdb6af1.0.jpg
38cb5ffc1e3ba858f5970e1a4bdb6af1.0.jpg (51.88 KiB) 1402 keer bekeken
3310393e137354b32dac94b054726643.0.jpg
b629438b27fbfc938199065e73b096ee.0.jpg
69215ae24a0839ccb22e32d0b5a7578e.0.jpg
4c21f0982a99336ebd2822965250145f.0.jpg



 
Vuursteentje79
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:53
Been thanked: 8 times
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door Vuursteentje79 » 17 feb 2020, 21:18

Een wijs man zei ooit op dit forum: als ze er te mooi uitzien om waar te zijn,....dan is dat in veel gevallen ook het geval.

Ik mis persoonlijk de kennis om deze tot de happy few uitzonderingen te mogen definieren. Succes met jouw beslissing, lijkt me een lastige.


Verzameling fossielen = bijeengebrachte verwondering.

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door Spongebob » 17 feb 2020, 21:28

Als ze echt zijn zul je wel honderden euri kwijt zijn, neem ik aan.
Wat moet je ervoor betalen en wie is de verkoper? Ik ben benieuwd.

Beslis niet in opwelling. Vooralsnog zou ik er geen geld aan uitgeven.....


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door FossilDude » 17 feb 2020, 22:18

De foto's zijn niet voldoende om iets met zekerheid te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is het volgende:
- Als ze echt zijn, zijn deze trilobieten inderdaad (samen) honderden euro's waard
- Als ze niet echt zijn, zijn het vervalsingen van bijzonder goede kwaliteit. Beter dan gewoonlijk. Op het eerste gezicht zien ze er redelijk legitiem uit. Zouden mogelijk dus echte kunnen zijn.

Vraag dus betere foto's en vooral ook foto's van de onderkant, om uitsluitsel te krijgen.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door Frederik » 18 feb 2020, 15:45

Een goede evaluatie is op basis van deze foto's niet te maken. Mijn intuïtie zegt dat deze authentiek zijn, maar dat de preparatiekwaliteit erg laag is, wat gemaskeerd is met een stevige coating en flink wat reparaties (vooral dan de stekels). Kan desondanks wel interessant zijn, als de prijs in overeenstemming is met de kwaliteit.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Tucad
Junior Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2020, 14:09
Has thanked: 3 times
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door Tucad » 18 feb 2020, 20:32

Frederik schreef: 18 feb 2020, 15:45 Een goede evaluatie is op basis van deze foto's niet te maken. Mijn intuïtie zegt dat deze authentiek zijn, maar dat de preparatiekwaliteit erg laag is, wat gemaskeerd is met een stevige coating en flink wat reparaties (vooral dan de stekels). Kan desondanks wel interessant zijn, als de prijs in overeenstemming is met de kwaliteit.
Ik zal even kijken of ik een in kan kopen. Ze zrggen daar uit dat ze 100% echt zijn maar ja ik weet niet. Ze vragen 2500 voor dus even kijken of het mooiete waard is.



Tucad
Junior Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2020, 14:09
Has thanked: 3 times
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door Tucad » 18 feb 2020, 20:33

FossilDude schreef: 17 feb 2020, 22:18 De foto's zijn niet voldoende om iets met zekerheid te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is het volgende:
- Als ze echt zijn, zijn deze trilobieten inderdaad (samen) honderden euro's waard
- Als ze niet echt zijn, zijn het vervalsingen van bijzonder goede kwaliteit. Beter dan gewoonlijk. Op het eerste gezicht zien ze er redelijk legitiem uit. Zouden mogelijk dus echte kunnen zijn.

Vraag dus betere foto's en vooral ook foto's van de onderkant, om uitsluitsel te krijgen.

groet,
Johan

Ze vragen 2500 voor. Zou het waard zijn als ze echt zijn ?



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door FossilDude » 18 feb 2020, 20:48

Tucad schreef: 18 feb 2020, 20:33
FossilDude schreef: 17 feb 2020, 22:18 De foto's zijn niet voldoende om iets met zekerheid te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is het volgende:
- Als ze echt zijn, zijn deze trilobieten inderdaad (samen) honderden euro's waard
- Als ze niet echt zijn, zijn het vervalsingen van bijzonder goede kwaliteit. Beter dan gewoonlijk. Op het eerste gezicht zien ze er redelijk legitiem uit. Zouden mogelijk dus echte kunnen zijn.

Vraag dus betere foto's en vooral ook foto's van de onderkant, om uitsluitsel te krijgen.

groet,
Johan

Ze vragen 2500 voor. Zou het waard zijn als ze echt zijn ?
Tja, dat is moeilijk te zeggen. Op basis van alleen deze foto's zou ik iig geen 2500 euro betalen. Dat is sowieso een hoog bedrag, want als ze echt zijn, zijn ze (zoals Frederik al schrijft) niet bijzonder goed geprepareerd. Daarnaast hangt het er natuurlijk ook van af hoeveel bijkomende info je hebt. Is bijvoorbeeld de exacte locatie en couge bekend?

Maar los daar van: ik raad iedereen ten zeerste af om voor dergelijke prijzen aankopen te doen van stukken die je niet zelf in handen hebt gehad, en zonder dat je goede kwaliteit foto's hebt. Voor 2500 euro kan de verkoper heus wel wat meer en betere/scherpere foto's maken. Als dit alle foto's zijn die je hebt zou ik het zaakje absoluut wantrouwen.

Op basis van je vraag heb ik het gevoel dat je (nog) geen trilobieten-expert bent (mijn excuses als ik het fout heb!). Als dat klopt zou ik sowieso niet meteen beginnen met dit soort aankopen. Ga een keer langs een beurs (bijv. PaleoTime-NL of PaleoTime-BE), en zoek daar een of meerdere mooie exemplaren uit. Dan weet je meteen wat je hebt.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Tucad
Junior Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2020, 14:09
Has thanked: 3 times
Re: Zijn ze echt ?

Bericht door Tucad » 19 feb 2020, 00:42

FossilDude schreef: 18 feb 2020, 20:48
Tucad schreef: 18 feb 2020, 20:33
FossilDude schreef: 17 feb 2020, 22:18 De foto's zijn niet voldoende om iets met zekerheid te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is het volgende:
- Als ze echt zijn, zijn deze trilobieten inderdaad (samen) honderden euro's waard
- Als ze niet echt zijn, zijn het vervalsingen van bijzonder goede kwaliteit. Beter dan gewoonlijk. Op het eerste gezicht zien ze er redelijk legitiem uit. Zouden mogelijk dus echte kunnen zijn.

Vraag dus betere foto's en vooral ook foto's van de onderkant, om uitsluitsel te krijgen.

groet,
Johan

Ze vragen 2500 voor. Zou het waard zijn als ze echt zijn ?
Tja, dat is moeilijk te zeggen. Op basis van alleen deze foto's zou ik iig geen 2500 euro betalen. Dat is sowieso een hoog bedrag, want als ze echt zijn, zijn ze (zoals Frederik al schrijft) niet bijzonder goed geprepareerd. Daarnaast hangt het er natuurlijk ook van af hoeveel bijkomende info je hebt. Is bijvoorbeeld de exacte locatie en couge bekend?

Maar los daar van: ik raad iedereen ten zeerste af om voor dergelijke prijzen aankopen te doen van stukken die je niet zelf in handen hebt gehad, en zonder dat je goede kwaliteit foto's hebt. Voor 2500 euro kan de verkoper heus wel wat meer en betere/scherpere foto's maken. Als dit alle foto's zijn die je hebt zou ik het zaakje absoluut wantrouwen.

Op basis van je vraag heb ik het gevoel dat je (nog) geen trilobieten-expert bent (mijn excuses als ik het fout heb!). Als dat klopt zou ik sowieso niet meteen beginnen met dit soort aankopen. Ga een keer langs een beurs (bijv. PaleoTime-NL of PaleoTime-BE), en zoek daar een of meerdere mooie exemplaren uit. Dan weet je meteen wat je hebt.

Groet,
Johan
Dank je wel voor je reactie, ik zal zeker de beurs bezoeken. Ik ben echt een beginner dus geen expert nog ;)




Plaats reactie