Groei van calciet

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Groei van calciet

Bericht door hubertus68 » 31 mar 2020, 13:58

Beste leden,

op de hier geplaatste foto's zien jullie een bryozoa-kolonie op een stuk zee-egel,
afkomstig uit de Nekum Member (H. v. Kanne) van de groeve Romontbos in Eben-Emael.
Zoals jullie zien liggen de mosdiertjes verdiept tussen de de calciet-kristallen van
de egel.
Ik vroeg mij af hoe dit onstaat. Ik veronderstel dat de bryozoa-kolonie al op het zee-egel skelet
zat voor dat de calciet kristallen verder groeiden. Maar waarom groeiden zij niet over
de kolonie heen? En waarom groeien de calciet kristallen, uit die de fossiele bryozoa zelf bestaan,
niet in hetzelfde tempo?

Alvast bedankt en beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Actinopora_Nekum_Romontbos_2019.jpg
Actinopora2_Nekum_Romontbos_2019.jpg



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Groei van calciet

Bericht door hubertus68 » 31 mar 2020, 14:03

Hier hetzelfde effect op een bivalve. De bryozoa liggen iets verzonken tussen
de kristallijne structuren van een bivalve.
Bijlagen
s6_4 j.TIF
s6_4 j.TIF (1023.82 KiB) 789 keer bekeken



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 367 times
Re: Groei van calciet

Bericht door Carboon » 13 apr 2020, 12:21

Interessante foto's en observaties.

Kan het misschien een tegenovergesteld effect zijn? Ik bedoel, is het mogelijk dat de groeiende bryozoa een enigszins zure omgeving veroorzaken, waardoor een gedeelte van het kalkskelet oplost? Dat de bryozoa zichzelf chemisch "vast-eten" in hun substraat?

Kleine veranderingen in vloeistofchemie en kleine hoeveelheden vervuiling (bijvoorbeeld van organische stoffen) kunnen een gigantische invloed op kristalgroei hebben.

Buckley (1951), Crystal Growth, is een leuk boekje om eens te lezen.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Groei van calciet

Bericht door hubertus68 » 18 apr 2020, 19:13

Bedankt voor de reactie, Tim!

Ik denk dat het een beetje van beide theorien heeft: In verband met sommige ichnofossielen word inderdaad
erover discuteerd, dat bryozoa zure vloeistoffen uitscheiden om zich zo beter op een substraat vast te kunnen
hechten (zie bvb. finichnus isp., Taylor, Bromley). Maar tergelijkerijd heeft ok een duidelijke groei van de calcietkristallen, die rond
om de bryozoa zitten, plaats gevonden. Dit word bvb. aangetoond door fossiel gruis, dat ook vastgekit zit op
de zee-egel fragmenten.
Ik vergelijk het een beetje met een tegel, die je op het gras legt... (heerlijk onwetenschappelijk, he?)


Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Groei van calciet

Bericht door Lugo » 19 apr 2020, 12:05

Hoi Oliver,

ik heb er mijn cursus kristallografie van lang geleden nog eens bij gehaald en ik denk dat Tim er zeer dicht bij zit, als hij zegt dat de kristalgroei sterk beïnvloed wordt door de samenstelling van het milieu (vloeistofchemie en onzuiverheden), waarin die kristallisatie plaats grijpt. En dat milieu kan zelfs de samenstelling zijn van de fossiliserende delen van het specimen.
Het zou interessant zijn om een van de getoonde stukken onder de SEM te plaatsen en een zodanige vergrotingsfactor te kiezen dat de individuele kristallen zichtbaar worden. Dan zou het zelfs kunnen dat niet alleen een verschil in kristalgrootte zichtbaar wordt, maar dat zelfs de kristallenvormen verschillen.

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites


Plaats reactie