Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door Martin » 10 dec 2020, 19:24

Wie denkt er met mij mee.
Ik heb een aantal grote fossiele platen.
Maar hoe ruim ik die netjes op/of presenteer ik die mooi.
De platen zijn 60×50 centimeter.
Ik dacht een presentatie in een steive 3d fotolijst.
Maar misschien zijn er nog andere ideeën.
Bijlagen
20201209_211645.jpg
20201209_211645.jpg (75.25 KiB) 1392 keer bekeken



 
Vuursteentje79
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:53
Been thanked: 8 times
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door Vuursteentje79 » 11 dec 2020, 09:23

Platte lade kast lijkt me zoals de ouderwetse kaartenkasten. Dan liggen de stukken stevig, kunnen niet vallen en wanneer niet bewonderd zijn ze niet blootgesteld aan uv houdend zonlicht.

Voor aan de muur een paar mooie foto's met een macrolens zodat je de details kunt uitlichten maar ook eenvoudig kunt wisselen aan de muur als je een stuk zat bent....

Grtzzz

Vuursteentje


Verzameling fossielen = bijeengebrachte verwondering.

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door Martin » 12 dec 2020, 13:28

Misschien is een ladenkast de beste optie. Ik heb er al twee staan, maar da op zoek moeten naar een diepere en zwaardere kast. Stenen van 60 bij 60 cm hebben een aardig oppervlakte en gewicht. Voor nu heb ik ze in bedrollers onder het bed liggen.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door sjaak » 12 dec 2020, 14:45

Er zit altijd een spanning tussen presentatie en preservatie. Voor het behoud is het het beste om ze goed op te bergen, maar dan kan je ze niet zien. Het oog wil ook wat. En de vraag is wat er überhaupt mee gebeurt als je er niet meer bent. Ben je er je hele leven zuinig opgeweest eindigen ze op de vuilnisbelt of op marktplaats.
Ik gebruik zelf van die haakjes uit de bouwmarkt die je met een plug in de muur schroeft en waar je het fossiel dan inklemt.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
jkeijzer
Berichten: 431
Lid geworden op: 22 jan 2012, 11:28
Locatie: Noordwijkerhout
Has thanked: 19 times
Been thanked: 60 times
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door jkeijzer » 13 dec 2020, 17:10

Ik ga voor presentatie. Een paar grote stukken koraal staan buiten op het terras. Mijn verzameling, alleen bestaand uit wat ik zelf bij elkaar heb gestruind, ligt in de salontafel. Ik heb er iedere dag plezier van.

Groeten, Jeroen
Bijlagen
IMG_20201213_170322.jpg



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door Jasper den Otter » 21 dec 2020, 20:26

Je kunt het misschien zo doen met van die haken, dat vind ik er zelf het mooist uitzien
Bijlagen
C9D81D8B-F429-4C03-BC97-9BEF48D68398.jpeg


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door Martin » 25 dec 2020, 19:53

Ik heb er voor gekozen om ze in grote spelkisten op te bergen. Daarmee zijn ze goed beschermd tegen stof en zonlicht, daarnaast stapelbaar waardoor ik mijn ruimte optimaal benut. Ze ophangen of neerzetten is voor nu geen optie ivm kleine kinderen, welke graag in huis voetballen 😅
Bijlagen
20201225_175741.jpg
20201225_173423.jpg
20201225_174306.jpg
20201225_175648.jpg



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door Felicia Carina » 26 dec 2020, 18:00

Dat ziet er netjes en veilig uit! 👍🏻


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 25 jan 2021, 22:36

Ziet er inderdaad netjes uit! Maar ik ben het met Niels eens: er zit voor mij weinig toegevoegde waarde aan de aanschaf of het vinden van mooie en/of dure fossielen als deze vervolgens uit het zicht opgeborgen worden. Wie heeft er dan immers profijt van? Bestudeerd worden ze niet, wetenschappelijke waarde hebben ze daarmee niet. En als ze dan ook niet bekeken worden blijft volgens mij alleen nog de eventuele investeringswaarde over. En dat is naar mijn idee gewoonweg zonde: mooie en bijzondere stukken waar niemand van geniet, die het risico lopen beschadigd te raken of kapot te gaan (al is het risico daarop in opslag natuurlijk een stuk minder - in elk geval theoretisch gezien, want je controleert ze ook minder, dus diefstal en onzichtbare schade zullen ook minder snel opvallen), en waarvan bij vroegtijdig overlijden inderdaad de toekomst ook uiterst onzeker en precair kan zijn (tenzij je instructies nalaat over wat er na je overlijden met je verzameling gedaan moet worden).

Veel meer ben ik dan voorstander van jezelf goed inlichten over de verschillende manieren van presentatie, de bijbehorende risico's, condities voor penetratie dusdanig aanpassen dat die risico's zoveel mogelijk geminimaliseerd worden (stel fossielen buiten bereik van zonlicht in een stofvrije ruimte met constante luchtvochtigheid van rond de 60% op, gebruik eventueel een ontvochtiger en sluit de zonneschermen op dagen met veel zonlicht), en zelf goede curatele uitvoeren. Er is zat literatuur over museumpresentatie en conserveringstechnieken te vinden, en je daar op inlezen is een van de beste manieren om verantwoord van je verzameling te kunnen genieten.

Voor het opstellen van grote, dunne platen gebruik ik daarom iets als wat MTN-Giethoorn speciaal voor dit soort presentaties aanbiedt:

Afbeelding


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Hoe grote stukken opruimen/presenteren.

Bericht door redmilksnake » 26 jan 2021, 09:18

Hallo allen,

Hier lopen natuurlijk twee punten door elkaar heen: Wat is een 'groot' stuk, en wat doe je daar mee.
Wat is groot? Hier in de collectie hebben we stukken zitten van 100+ kilo, dan is zo'n plastic standaard natuurlijk leuk om te proberen, maar die stort dan volledig in elkaar. voor kleinere stukken zijn nog wel metalen standaards beschikbaar, maar daarop komt zo'n fossiel ook niet altijd tot z'n recht.

Zeker voor grotere stukken, is het de vraag hoe kwetsbaar ze zijn. Ik maak dunne platen vaak vast op andere platen, om stevigheid te geven. Sommige grotere stukken, zoals bijvoorbeeld grote botten zonder matrix, moeten soms juist ondersteund worden op verschillende kanten, en sommige blokken zijn heel breekbaar. Zeker in die laatste twee gevallen maken we vaak standaards van staal, op maat voor het fossiel, met de binnenkant bekleed met schuim, zodat ze goed ondersteund er in hangen. Dan hebben we altijd de keuze om een hangend stuk, of juist een staander er onder te maken. Dat is vooral afhankelijk van wat we met het stuk willen (bijvoorbeeld een bot staat vaker mooier op een staander, dan aan de muur). Nu is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, om zelf te maken. En het is maar de vraag of de lasser die je inhuurt om er 1 voor je te maken, wel op dezelfde manier met het fossiel om zou gaan, zoals je zelf zult willen. Dus dat is een moeilijke kwestie. Maar zeker kwetsbare platen op een draagplaat maken (die ook eventueel van hout kan zijn) is zeker thuis ook goed te doen.

Zoals de foto hierboven met de Ichthyosaurus, dat is weer een ander verhaal. Deze grote dieren worden namelijk niet in zulke mooie platen gevonden. De skeletten zorgen namelijk voor een verdrukking van het sediment, en daarbij een bolling van de lagen. In dit geval is er een stevige plaat gebruikt als draagplaat, zijn alle botten uit de originele plaat weg gehaald en hierin vastgelijmd om zo een mooie positie van het lichaam te kiezen. Vaak zit alleen de schedel nog vast in de originele matrix en zit er aan de achterkant een stalen frame voor de stevigheid. Momenteel ben ik bezig met wat ichthyosaurussen, en daarbij laten we ze wel in de originele plaat zitten, maar verstevigen we de plaat van achteren en rondom met een stalen band. die klemmen zoals dit voorbeeld, is inderdaad een mooi gezicht, word ook veel toegepast bij bijvoorbeeld (stevige!) platen uit Solnhofen, maar kan dus alleen als de plaat echt sterk is.

Ik ben het er wel volledig mee eens, dat mooie fossielen juist te zien moeten zijn, zorg ervoor dat er geen zonlicht bij kan komen, beperk vocht en grote temperatuurschommelingen en geniet van je mooie vondst.

Met vriendelijke groet,
Jonathan




Plaats reactie