Witte aanslag bot wolharige neushoorn

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
DenBelg
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2021, 19:59
Witte aanslag bot wolharige neushoorn

Bericht door DenBelg » 18 okt 2021, 17:44

Beste leden,

Het is al enige tijd geleden dat ik van het forum gebruik gemaakt heb, maar nu zit ik met een vraag die niet opgelost geraakt.

Al enige tijd heb ik een wolharige neushoorn kaak fragment met nog 4kiezen ingebed. Nu is dit fossiel al enige tijd een witte aanslag aan het krijgen. Het lijkt wel schimmel of witte puntjes die alsmaar vergroten. Het fossiel is al een jaar in mijn bezit en is al maanden geleden eens gedompeld geweest in paraloid b72,net omdat ik de schimmel of wat het ook is wou indijken. Maar geen geluk,dit zet hem gewoon door de paraloid door ook als ik er een eindlaag van 20procent heb aangebracht.

Foto's kan ik niet toevoegen momenteel. Maar hopelijk door beschrijving van het fenomeen, iemand met een eind conclusie. En dat dit fossiel eventueel uit mijn collectie moet verwijderd worden.

Alvast bedankt leden.

Mvg DenBelg



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Witte aanslag bot wolharige neushoorn

Bericht door sjaak » 18 okt 2021, 20:07

Zonder foto wordt het gissen. Maar heb je er al eens met een doekje met aceton over gewreven? Dat lost het soms op.


Groet,

Niels

DenBelg
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2021, 19:59
Re: Witte aanslag bot wolharige neushoorn

Bericht door DenBelg » 18 okt 2021, 20:17

Beste Niels,

Ik kan er eventueel eens met aceton(puur) eens overgaan met een kwast.
heb het object in een oplossing van 10 procent paraloid b72 opgelost in aceton gedompeld en een dikke laag paraloid van 20procent en komt door de lagen heen.

Ik zal proberen foto's te maken van de aanslag maar is moeilijk op foto waar te nemen.
Als ik met een gewone katoenen doek over de aanslag ga, dan komt er een wit poeder af.

Misschien is het fossiel aan het vergaan? Nochtans behandeld met beste conservering techniek naar mijn kennis alvast.

Mvg



SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Witte aanslag bot wolharige neushoorn

Bericht door SacajaweaX » 24 okt 2021, 20:17

Komt het fossiel uit het zeewater en is het ontzilt?



Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Re: Witte aanslag bot wolharige neushoorn

Bericht door Optimo » 08 nov 2021, 20:28

ik denk hier bij , ook aan de groei van zoutkristallen ,
door bv een wisselende luchtvochtigheid .
zelf onderkaak fragment met 5 kiezen en een fragment met 3 kiezen ,beide afkomstig van de zandmotor ,en een aantal maanden ontzilt,
en geprepareerd met 3Dwatervaste houtlijm 1:10 blijft al jaren netjes !
gr
Huug




Plaats reactie