Vakantie Solnhofen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
JosRuijters
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 jan 2012, 18:32
Vakantie Solnhofen

Bericht door JosRuijters » 01 aug 2013, 13:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

16 juli tot 23 juli ben ik een met mijn vader en mijn broertje fossielen gaan zoeken in de omgeving van Solnhofen. Ondanks dat het verschrikkelijk warm was hebben we toch het een en ander gevonden. Bij deze een overzicht van een aantal bijzondere vondsten.

Foto 1 en 2: bij het wegbreken van een laag kwam een stuk schedel tevoorschijn. De deskundigen hebben geconstateerd dat het gaat om een grote beenvis. De vis zal in de loop van de komende weken door deskundigen eruit worden gehaald. Er bestaat tot op heden nog geen duidelijkheid over het soort.

Foto 3: hoewel we al enkele jaren in Solnhofen fossielen zoeken zijn we nog nooit een ammoniet van dit formaat in de platenkalk tegengekomen

Foto 4 en 5: vis, soort (nog) onbekend

Foto 6: een roofvis van zo'n 30 - 40 centimeter. Een deel van de vis zit nog onder de platenkalk zodra ik klaar ben met prepareren zal ik nog een aantal foto's uploaden.

Foto 7 en 8: een grote ammoniet gevonden in Holzmaden. Na preparatie zal ik nog enkele foto's uploaden.





 
Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door Indagator » 01 aug 2013, 14:33

Hoi,
leuke vondsten! Ik zie dat jullie die "Hollanders" waren die in Mörhsheims gezocht hadden. Ik herken namelijk de afzettingen. Bewijst toch maar weer dat het een leuke groeve is om te zoeken. Nu nog afwachten wat voor soort beenvis het is.



Gebruikersavatar
ilse
Berichten: 1256
Lid geworden op: 25 jan 2005, 13:21
Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door ilse » 02 aug 2013, 13:28

mooie fossieltjes,
kan je daar zo in of moet je het aanvragen?
gr J&I

[Bewerkt door ilse op 02-08-2013 om 13:29 NL]


FOSSILS ARE FOR EVER!

Gebruikersavatar
mendel
Berichten: 1794
Lid geworden op: 17 mei 2008, 15:22
Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door mendel » 02 aug 2013, 13:30

Mooie vondsten!

Grtz mendel


Facta non verba- Geen woorden maar daden

JosRuijters
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 jan 2012, 18:32
Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door JosRuijters » 02 aug 2013, 13:55

In de omgeving zijn een aantal groeves waar je tegen betaling kan zoeken Solnhofen, Mörnsheim, Titting (gratis) en Eichstätt. De groeve in Holzmaden kun je enkel bezoeken indien je een kaartje koopt voor het plaatselijk museum.



Gebruikersavatar
ilse
Berichten: 1256
Lid geworden op: 25 jan 2005, 13:21
Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door ilse » 02 aug 2013, 13:56

Oke, bedankt voor de info, thanks


FOSSILS ARE FOR EVER!

Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door Indagator » 02 aug 2013, 23:25

Het is ook aan te raden om in bepaalde bossen bij Schambach (omgeving Treuchtlingen)te zoeken. Hier liggen ammonieten vaak losgeslagen door gewoon op de paden als je goed zoekt!



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Vakantie Solnhofen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 08 jun 2015, 21:14

josruijters schreef:
In de omgeving zijn een aantal groeves waar je tegen betaling kan zoeken Solnhofen, Mörnsheim, Titting (gratis) en Eichstätt. De groeve in Holzmaden kun je enkel bezoeken indien je een kaartje koopt voor het plaatselijk museum.
Als aanvulling op de situatie in Holzmaden is er nog één andere steengroeve open, die van Ralf Kromer (http://www.schieferbruch-kromer.de/). Je kunt hier ook tegen betaling (€ 3,- volwassenen en € 2,- kinderen) fossielen zoeken. Met name erg leuk voor (platgeslagen) gepyritiseerde ammonieten die je daar vaak zo als plaat kunt optillen.

Ik ben er nu twee keer geweest, afgelopen oktober 2014, en net in mei 2015. Het tweede bezoek was bevredigender in dat de hoeveelheid en kwaliteit van het vondstmateriaal stukken beter was door het zelf afwerken van de platenkalk in een voor verzamelaars gereserveerd deel van de groeve, maar geen van beide keren heeft echt iets bijzonders opgeleverd, daarvoor moet je volgens mij toch echt de ondere lagen van de groeve hebben, waar je niet mag zoeken (maar in het restafval waarvan ik de eerste keer wel leuke belemieten en grote ammoniteten heb gevonden). De laatste keer overigens wel een fossiel van de weke resten van een belemiet gevonden, maar deze zat helaas in een te groot en te hard stuk steen om het eruit te krijgen, zoals mensen voor mij ook al hadden ondervonden blijkens beschadigingen aan het fossiel.

Voor diegenen die Duits lezen en geïnteresseerd zijn te weten waarom je in Holzmaden tegenwoordig geen al te grote verwachtingen wat betreft bijzondere vondsten hoeft te hebben, zie: http://www.steinkern.de/fundorte/baden- ... ische.html.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie