Vrij compleet blad uit de Piesberg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 367 times
Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Carboon » 12 mei 2015, 00:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

L.S.,

Bovenstaand Karinopteris robusta-blad (Carboon van de Piesberg) wilde ik graag even met jullie delen, omdat het vrijwel compleet en daarmee best illustratief is. Op de bovenste foto is het fossiel te zien (beeldbreedte ongeveer 25 cm). Op de foto daaronder heb ik mijn interpretatie van de bladopbouw aangegeven (gebruikmakend van de notatie van Boersma 1972), waarbij ik ervan uit gegaan ben dat de blauwe delen verspoeld en daardoor uit verband geraakt zijn (de stippellijnen geven dan bij benadering de originele posities aan). De derde foto toont schematische weergaven van Mariopteris en Karinopteris uit Gastaldo en Boersma 1983, ter verduidelijking dat het verschil hem in de lengte van de onderste R4ext op de R3int zit. Bij Mariopteris (quadripartite blad) is deze duidelijk korter dan de R3ext, bij Karinopteris niet (dat is namelijk een bipartite blad). Op de eerste foto is ook mooi de liaan-achtige bouw van de Karinopteris plant te zien.

Groeten,

Tim

[Bewerkt door Carboon op 11-05-2015 om 23:18 NL]


Op zoek naar groen in het zwart.

 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Frederik » 12 mei 2015, 01:02

Indrukwekkend en leerrijk! Hoe raakt zo'n blad verspoeld volgens jou? Zijn dit afzettingen uit ondiep water? De fijne textuur lijkt me indicatief voor lage stroomsnelheden, maar zo'n blad heeft misschien niet veel nodig om van positie om te wisselen.

[Bewerkt door Frederik op 12-05-2015 om 09:06 NL]


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
andersschinkel
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:54
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door andersschinkel » 12 mei 2015, 06:24

Erg mooi is het ook!
Groet, Anders



Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Smaug » 12 mei 2015, 08:59

Mooi en leerzaam, wat mij betreft meer ;) !


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door KoenJ » 12 mei 2015, 09:41

Mooi fossiel! Wat zijn de afmetingen?


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Lugo » 12 mei 2015, 10:41

Tim,

dit is inderdaad een zeer mooie vondst, voorzien van een erg leerrijke commentaar.
Een kwalitatief hoogstaande bijdrage, zou ik zeggen.

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Spoorzoeker
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 jul 2013, 19:40
Been thanked: 5 times
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Spoorzoeker » 12 mei 2015, 14:48

Prachtig blad Tim.
Ben zelf ook gek op fossielen uit het Carboon.
Proficiat met deze mooie vondst.
Groet,
Hans


Hans (Spoorzoeker)

Men wordt door vragen wijs. (Vondel)

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door scherven » 12 mei 2015, 15:48


Hallo Tim, mijn complimenten hoor. Het lijkt wel een universiteits uitleg, maar vermoedelijk heb je wel een biologie achtergrond of heb ik het mis..
Groet,Ben


0000000000

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 367 times
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Carboon » 12 mei 2015, 23:38

Afbeelding

Afbeelding
Frederik schreef:
Indrukwekkend en leerrijk! Hoe raakt zo'n blad verspoeld volgens jou? Zijn dit afzettingen uit ondiep water? De fijne textuur lijkt me indicatief voor lage stroomsnelheden, maar zo'n blad heeft misschien niet veel nodig om van positie om te wisselen.
Goed punt, Frederik, ik had misschien beter op mijn woordkeus moeten letten (verspoeld is niet ideaal). Ik stel me zo voor dat dit blad op de een of andere manier beschadigd is geraakt, bijvoorbeeld door stormschade of iets gerelateerd aan de doorbraak van de oeverwal waarop de plant groeide (dergelijk fijne sedimenten werden doorgaans buiten de stroomgeul afgezet tijdens overstromingen). Als die onderste veren geknakt zijn voordat het blad te water en met sediment bedekt raakte, dan is het niet ondenkbaar dat deze veren (zelfs met een klein beetje stroming) in de huidige positie terecht konden komen. Althans, een betere uitleg voor deze vrij vreemde compositie heb ik simpelweg niet (de bladopbouw zou anders met geen van de mij bekende genera overeenkomen; totaal niet). Bijgevoegde foto toont een ander blad uit het Mariopteris-Karinopteris-Fortopteris complex (?M. nervosa), afkomstig uit het carboon van Noord Frankrijk. Ook hier lijkt het blad verstoord (zeker geen mooi uitgespreid schoolboekvoorbeeld zoals in de schematische weergaven hierboven). Ik kan me voorstellen dat als een blad een tijdje los van de moederplant ligt, in de zon of zo, dat het dan slapper wordt en dus makkelijker is te vervormen. Lijkt me voor dit tweede voorbeeld een OK uitleg. Bij het Karinopteris-blad zijn echter niet alle pinna zo verslapt. Enkel de onderste (R3ext) zit op een rare plek, maar lijkt niet verslapt als je op de pinnules let. Verder zien de andere pinna er ook nauwelijks verstoord uit. Hoe dit precies te verklaren valt weet ik ook niet. Suggesties zijn meer dan welkom!
andersschinkel schreef:
Erg mooi is het ook!
Groet, Anders
Smaug schreef:
Mooi en leerzaam, wat mij betreft meer ;) !
Dank!
koenj schreef:
Mooi fossiel! Wat zijn de afmetingen?
Beeldbreedte eerste foto is ongeveer 25 cm.
Lugo schreef:
Tim,

dit is inderdaad een zeer mooie vondst, voorzien van een erg leerrijke commentaar.
Een kwalitatief hoogstaande bijdrage, zou ik zeggen.

Lugo
spoorzoeker schreef:
Prachtig blad Tim.
Ben zelf ook gek op fossielen uit het Carboon.
Proficiat met deze mooie vondst.
Groet,
Hans
Ook dank!
scherven schreef:

Hallo Tim, mijn complimenten hoor. Het lijkt wel een universiteits uitleg, maar vermoedelijk heb je wel een biologie achtergrond of heb ik het mis..
Groet,Ben
Ben geoloog van beroep, maar als zodanig niet direct met plantfossielen bezig.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: Vrij compleet blad uit de Piesberg

Bericht door Duys » 13 mei 2015, 00:24

Waarschijnlijk niets nieuws toe te voegen, maar in onze regionen worden er over het algemeen zoetwatermollusken gevonden tussen de carboonfossielen, wat op moeras, zoetwater etc wijst.
Duys




Plaats reactie