Terug van locatie met Antwerpse grond met opnieuw haaientanden

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door Frederik » 06 apr 2016, 11:11

Ik zou graag willen vragen om dit nu te laten rusten.
Het komt inderdaad wat bruut over, en je kan het zeker misplaatst vinden. Maar wie Strandjutters een beetje kent, wéét dat hij zich wel eens vergaloppeert (zoals ze zeggen), en dat dit niet slecht bedoeld was. Het punt is inmiddels duidelijk gemaakt.
Ik ben wél blij dat er zo'n duidelijke respons is gekomen van de community.

Maar nu zou ik graag een punt zien achter de 'verhitte' discussie. Terug naar de tanden (uit de Antwerpse zanden).


[Bewerkt door Frederik op 06-04-2016 om 10:13 NL]


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

 
Gebruikersavatar
Germa
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 sep 2014, 17:10
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door Germa » 06 apr 2016, 11:15

pfff, ik kan me de opwinding nog herinneren, bij mn eerste haaientanden, en eerlijk gezegd; ik heb er nog maar zo weinig gevonden dat die opwinding weer zou toeslaan bij het eerste het beste haaientandje dat ik tegen zou komen.
Simpelweg omdat ik de eerste ben die zoiets vasthoudt, na eeuwen ergens in de aarde te hebben gelegen.



[Bewerkt door Germa op 01-06-2016 om 18:46 NL]



Gebruikersavatar
Opal
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 okt 2007, 17:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door Opal » 06 apr 2016, 12:50

Nou archeonist2, ik vind het prachtig.
Blijf vooral posten. Alleen de verhalen zijn al mooi.

Maar.... heb je ook al gezeefd op deze locatie? Of betreffen het alleen nog zicht vondsten?

Grt

Rolf


't geet zo als 't geet!

Gebruikersavatar
peterdd67
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 nov 2015, 14:28
Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door peterdd67 » 06 apr 2016, 12:54

Zoals al meer zijden blijf vooral posten ! Ik lees bijna altijd mee en vind je vondensten prachtig .


kijken loont altijd :)

Gebruikersavatar
Ewoudploeg
Berichten: 134
Lid geworden op: 25 sep 2014, 13:18
Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door Ewoudploeg » 06 apr 2016, 15:50

Interessant dat het materiaal afkomstig is uit Antwerpen. Ik vraag me af door wie en voor welk doel dit zand uit Antwerpen is gehaald. Mij lijkt het toch veel makkelijker om voor een bouwproject of vergelijkbaar het zand van dichter uit de buurt te halen.. Niettemin een heel goede kans om kennis te maken met deze materie! Opmerkelijk is wel dat veel tanden gefragmenteerd zijn, maar de schelpen en zelfs de lange graafgangen die je verzamelde in perfecte conditie lijken. Die lijken me minstens zo kwetsbaar...? Of is slechts een klein deel van de schelpen/graafgangen die er liggen zo compleet? Blijft gaaf om de vondsten te zien! Na uren de omgeving van Utrecht te hebben doorkruist geef ik de zoektocht helaas op en kijk verlekkerd mee.

Was dit trouwens een zeefactie, of weer op zicht?

[Bewerkt door Ewoudploeg op 06-04-2016 om 14:55 NL]


Groet! Ewoud en Maartje

Gebruikersavatar
Jurassic Lars
Berichten: 453
Lid geworden op: 17 jan 2012, 19:05
Been thanked: 2 times
Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door Jurassic Lars » 06 apr 2016, 17:17

Prachtige tanden, ook al zijn ze ietwat beschadigt! Ik heb een hoop Mill tanden in mijn verzameling en er is geen enkele tand die ik niet heb opgeraapt in de jaren dat ik daar gezocht heb. Zandstortingen zoals deze in Utrecht zijn vaak tijdelijk en verdwijnen daarna. Verzamel dus alles wat je tegenkomt

Gr,
Lars


MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

archeonist2
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2014, 20:46
Antw: Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door archeonist2 » 06 apr 2016, 18:24

ewoudploeg schreef:
Interessant dat het materiaal afkomstig is uit Antwerpen. Ik vraag me af door wie en voor welk doel dit zand uit Antwerpen is gehaald. Mij lijkt het toch veel makkelijker om voor een bouwproject of vergelijkbaar het zand van dichter uit de buurt te halen.. Niettemin een heel goede kans om kennis te maken met deze materie! Opmerkelijk is wel dat veel tanden gefragmenteerd zijn, maar de schelpen en zelfs de lange graafgangen die je verzamelde in perfecte conditie lijken. Die lijken me minstens zo kwetsbaar...? Of is slechts een klein deel van de schelpen/graafgangen die er liggen zo compleet? Blijft gaaf om de vondsten te zien! Na uren de omgeving van Utrecht te hebben doorkruist geef ik de zoektocht helaas op en kijk verlekkerd mee.

Was dit trouwens een zeefactie, of weer op zicht?

[Bewerkt door Ewoudploeg op 06-04-2016 om 14:55 NL]
Klopt Ewoud, heel raar dat dit zand helemaal uit België gehaald wordt. Volgens de opzichter die mij aansprak, om te weten wat ik daar deed, was het nu eenmaal goedkoper.

Wel fijn want dan moet ik niet helemaal daarheen haha. Wat opvalt is dat de meeste tanden die gefragmenteerd zijn, dit eigenlijk niet zijn, maar het tandbeen is bij de meeste volledig weggevreten. Ik vind er hele massa's complete schelpen, van die grote dikke grijze. Gister zelfs een met beide kleppen. Het materiaal komt daarom volgens mij van oorsprong niet uit een pijp maar heeft een korte minder turbulente weg afgelegd.

Alles wat je tot nu toe ziet zijn zichtvondsten overigens, zoals op de foto te zien is laat ik de regen het werk doen.
Ik heb er wel gezeefd trouwens, maar heb het zeefsel in een paar emmers gegooid en meegenomen, thuis ga ik dat lekker op mijn gemak uitspoelen.


[Bewerkt door archeonist2 op 06-04-2016 om 17:29 NL]

[Bewerkt door archeonist2 op 06-04-2016 om 17:32 NL]



archeonist2
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2014, 20:46
Antw: Antw: Terug van locatie nabij Utrecht met opnieuw haaientanden

Bericht door archeonist2 » 06 apr 2016, 18:35

Jurassic Lars schreef:
Prachtige tanden, ook al zijn ze ietwat beschadigt! Ik heb een hoop Mill tanden in mijn verzameling en er is geen enkele tand die ik niet heb opgeraapt in de jaren dat ik daar gezocht heb. Zandstortingen zoals deze in Utrecht zijn vaak tijdelijk en verdwijnen daarna. Verzamel dus alles wat je tegenkomt

Gr,
Lars
Klopt Lars, deze locatie is er nog maar een paar maanden. Ik verzamel als een gek en kom zo superveel over het Mioceen en Plioceen te weten.



Gebruikersavatar
Spoorzoeker
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 jul 2013, 19:40
Been thanked: 5 times
Antw: Terug van locatie met Antwerpse grond met opnieuw haaientanden

Bericht door Spoorzoeker » 07 apr 2016, 16:15

Wat een zinloze reactie van Pascal om dit soort vondsten niets bijzonders te vinden. Lekker door verzamelen op die plek. Zitten hele mooie tanden tussen. Gefeliciteerd.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert!
Groetjes Hans


Hans (Spoorzoeker)

Men wordt door vragen wijs. (Vondel)

archeonist2
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2014, 20:46
Antw: Terug van locatie met Antwerpse grond met opnieuw haaientanden

Bericht door archeonist2 » 07 apr 2016, 17:33

Dag Hans, zo te zien ben jij een Winterswijk ganger. Ik heb er afgelopen jaar 3 keer gezocht, balen dat het gesloten is, maar mooie vondsten gedaan daar. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen. Ben je er al vaak geweest?




Plaats reactie