Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 30 okt 2017, 10:12

Vooral de gegranuleerde afbakening van de cellen is duidelijk verschillend. De opgezwollen proximale zijde van de mondopeningen is hier en daar wel zichtbaar.
Denk jij dat het Kunrade specimen niet als O. crassimarginata kan bestempeld worden?

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 30 okt 2017, 10:49

Lugo schreef:
Denk jij dat het Kunrade specimen niet als O. crassimarginata kan bestempeld worden?
Het is zonder twijfels een O. crassimarginata.
De vraag is echter of enkele soorten, die soms toch een iets of duidelijk andere vorm hebben dan de Maastrichtse specimen, nieuw onderzocht moeten worden, misschien met het resultaat dat het inderdaad om sub- of nieuwe species gaat.
Niet te vergeten vinden wij in Kunrade soorten, die nog nooit uit Maastricht beschreven worden zijn, bvb. Inversaria tuber, Kunradocella kunradensis (de naam zegt het al), Onychocella formosa, etc.
Wij hebben het dus met een speciale facies te maken, die natuurlijk de groeistrategies en de fauna beinvloed.

Het blijft spannend....

Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 06 mei 2018, 21:53

Afbeelding

Afbeelding

Het is al een tijdje geleden dat er nog een beestje werd toegevoegd in dit topic.
Maar vandaag vond ik in het gruis van de Meerssen Member ( ENCI groeve) mijn eerste specimen Onychocella tuberculata Voigt, 1992 en dit wilde ik toch even tonen.
Deze soort uit het genus Onychocella werd pas in 1992 voor de eerste maal beschreven door Voigt op basis van vondsten uit Kunrade. Heel opvallend zijn de duidelijke tuberkels, die zich op de randen van de autozoecia bevinden en die uiteraard hun naam gaven aan deze soort.

Beste groeten

Lugo



Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 07 mei 2018, 08:27

Hoi Luc,

dit is een mooie grote kolonie van deze soort.
De tuberkels hebben volgens Voigt (1992) overigens een bepaalde functie: de soort bouwde haar kolonies namelijk graag op zeeplanten of rond de stengels van deze. Om te voorkomen dat de kolonie, en vooral de enkele dieren, door bewegende naburige bladeren beschadigt word, vormde deze soort haar tuberkels.

Bij deze verhalen vraagt men zich natuurlijk af: Hoe kan men dit na al die milljoenen jaren weten. Men weet dit, omdat ook vandaag noch vele soorten dezelfde strategie volgen. Bvb. de in onze streken algemeen voorkomende Membranipora membranacea (Nederlandse naam: "Fijne vliescelpoliep" ).

Bij de hier getoonde Onychocella tuberculata is gekend, dat men ook kolonies vind zonder tuberkels. En deze duiden dan ook niet aan, dat zij rond zeegras stengels groeiden.
Het dier heeft zich dus aangepast aan de gegevens van het milieu.

Vele soorten vormden bvb. "voeten/ankers", om zich op een week substraat vast te hechten. Als men dezelfde soort op een harder substraat vind, zijn deze ankers niet aanwezig. Ik dacht dat wij dit fenomeen ook al eens hier getoont hadden.

Het zijn deze kleine verhaaltjes die deze dierengroep zo interessant maakt voor mij. Fascinerend dat men dit na meer dan 65 milljoen jaren noch bestuderen kunt!

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 07-05-2018 om 07:27 NL]



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 23 jul 2018, 12:30

Afbeelding

De laatste touren naar de ENCI groeve in Maastricht waren een groot succes voor mij als bryozoa-verzamelaar (en liefhebber).

Naast enkele onbeschrevene soorten vond ik ook veel goed bewaarde fragmenten en complete kolonies van soorten, die ik al in de collectie had, maar vanwegens de slechte of fragmentarische bewaartoestanden niet zeker determineren kon.
Zo ook de hier afgebeelde.

Normaal worden dergelijke stukken als Crisisina carinata benoemd – een algemeen voorkomende soort in het Limburgs Krijt.
Althans vormt C. carinata duidelijk dikkere takjes en toont eerder twee of drie cellen per celbundel.

De hier getoonde soort komt ook algemeen voor, maar is duidelijk dunner en toont een of twee cellen per bundel. Omdat ik dergelijke stukken echter nooit met bewaarde broedkamers gevonden heb, heb ik ze als cf. Crisisina sp. gedetermineerd.
Het afgebeelde stuk is vrij compleet, toont vier broedkamers (gonozooiden) en kan daarom nu als Crisisina unipora (d'Orbigny) betiteld worden. Leuke aanwinst! Het takje is zo groot dat ik het met de bino niet compleet in beeld gebracht krijg.

Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2785
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 29 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door scherven » 23 jul 2018, 15:24

Hoi Oliver, mooi gaaf stukje hoor, een zgn. aanwinst.
Gr,Ben.


0000000000

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 23 jul 2018, 16:31

Hoi Oliver,

proficiat, dit is inderdaad een super specimen, prachtig bewaard en met broedkamers. Ik ben het met jou eens dat dit een Crisisina unipora (d'Orbigny, 1851) is.
Ik veronderstel dat deze nog bij kan in onze fieldguide.

Spijtig genoeg kon ik er vorige excursie niet bij zijn en volgende zaterdag gaat het ook niet lukken.

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 112 times
Contacteer:
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Jasper den Otter » 28 jul 2018, 17:38

mooi wat ren vondst


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 11 okt 2022, 07:04

Beste Paleontica's,

bij deze een uitzonderlijke recente vondst uit de ENCI groeve in Maastricht (Meerssen member): Wij zien hier een exemplaar van de soort Reticrisina maculata (von Hagenow, 1851), die in een holte terecht gekomen is en zeer lange "voeten/ankers" gevormt heeft, om zich aan de wanden vast te houden. Schitterend! Dat dit na al die tijd bewaard gebleven is....
De vinder was zo vriendelijk om mij dit stuk te schenken, waarvoor ik zeer dankbaar ben. Het zal zeker afgebeeld worden in ons boek over de bryozoa van het Limburgs Krijt.

Beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Reticrisina_maculata_1188GRA_ENCI_Meers.jpg



Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Jelte. » 11 okt 2022, 07:31

Hele mooie foto’s! Olivier




Plaats reactie