Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 15 okt 2016, 23:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel-netters,

Luc Goffings (Lugo) en ik Oliver (hubertus68 ) zijn al meer dan een jaar bezig jullie de Limburgse Krijt-bryozoa in inmiddels 17 paginas voortestellen. 17 paginas zijn heel veel, en wij denken dat wij in ieder geval de meest voorkomende maar ook vele zeldzame soorten getoont hebben. De topic is dus een mooie vraagbak geworden, die echter nog niet afgesloten is. Vooral omdat deze topic geen "two-man-show" is. Wij denken dat de "bryozoa-topic" ook toekomstig een goede plaats is om jullie vragen, foto's en vondsten te tonen. En tenslotte zijn wij niet DE ENIGE die kennis over deze fascinerende diertjes hebben.

Om het overzichtelijk te houden, is het echter van voordeel een "Deel 2" te openen. Deze topic zal dus onder de naam "Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)" verder lopen maar de intentie is dezelfde als de oorspronkelijke topic "Bryozoa uit het Limburgse Krijt", gestart door Luc in september 2015: wij willen een bühne, of zeg maar "een spotlight" voor alle gevonden soorten bryozoa uit het Limburgse Krijt etableren.

Als wij van "Deel 2" spreken staat dit voor Luc en mij ook metaforisch voor een ontwikkeling. Met name voor het feit dat wij een paar dagen geleden de kans kregen, SEM-foto's van sommige vondsten te laten maken. En dit was een echte ontwikkeling omdat SEM-foto's een compleet nieuwe dimensie betreffende de determinatie van mosdiertjes betekend. Op eens werden details zichtbaar, die men onder de bino gewoon niet ziet. Het nadeel is echter dat sommige determinaties, die wij in "Deel 1" als zeker aangezien hebben, misschien niet meer kloppen. Maar dat is zeker een feit voor de amateur-paleontoloog.

Wij willen deze topic "Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)" dus graag willen beginnen met sommige SEM-foto's, die jullie verbazen en jullie een compleet ander beeld van deze kleine kunstwerken bemiddelen zullen:

Foto's 1 + 2: Een nog niet gedetermineerde cribrimorphe kolonie. Opmerkelijk zijn de intrazooeciale avicularia aan de proximale kant van sommige zooecia.

Foto 3: Een wederom nog niet gedetermineerde soort van het geslacht Aechmella sp.

Foto 4: Een cribrimorphe kolonie met radiaal verlopende costae op de frontale wand.

Foto's 5 t/m 7: Een fraai bewaarde cribrimorphe kolonie, die tot een nieuw geslacht zou kunnen behoren. De avicularia (de buisjes tussen de autozooecia) worden gesteunt of gehouden door stekels, die hun oorsprong hebben in delen van de autozooecia. Interessant is ook dat de stekels en buisjes, die jullie zien, porieen tonen.

Foto's 8 t/m 10: Een soort uit de familie Calloporidae. Opvallend is dat de mondopeningen met maximaal drie ringen omgeven zijn, Iedere ring toont tenmindste 12 spinale bases. Hier zaten voormaals stekels, die de enkele dieren beschermden.

Foto 11 + 12: Een stomatopore kolonie. Tnt niet gedetermineerd.

Foto 13: Een vermoedelijk nieuwe soort.

Foto's 14 t/m 16: een membranimorphe soort met ovicellen. Het gaat waarschinelijk om Callopora lyra (v. Hagenow, 1839).

Foto's 17 t/m 19: Vermoedelijk Pliophloea sp.

Foto's 20 + 21: Niet gedetermineerd.

Foto 22 + 23: Tricephalopora sp.

Beste Groeten,
Oliver



[Bewerkt door hubertus68 op 15-10-2016 om 22:53 NL]

[Bewerkt door hubertus68 op 16-10-2016 om 16:38 NL]



 
Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door KoenJ » 16 okt 2016, 10:08

Wat een prachtige foto's, Luc en Oliver! Zoveel details te zien. Die stromatopore kolonie op 11 en 12 vind ik zelf erg mooi eruit zien zo.

[Bewerkt door KoenJ op 16-10-2016 om 09:10 NL]


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Marijn14 » 16 okt 2016, 10:18

Prachtig!



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2785
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 29 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door scherven » 16 okt 2016, 12:16


heren wat een schittende foto,s zijn dit. Wat een prachtige wereld gaat er open. Voor onze stereo microscopers om van te kwijlen.
groet,Ben


0000000000

Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 1840
Lid geworden op: 15 sep 2006, 16:13
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Stijn » 16 okt 2016, 13:43

Ronduit fantastisch. Prachtige foto's en goed werk! Was het een SEM met of zonder nodige coating? Ik ga ervan uit dat jullie nog wel wat extra hebben ingezoomd.

mvg Stijn


"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 17 okt 2016, 09:55

Stijn schreef:
Ronduit fantastisch. Prachtige foto's en goed werk! Was het een SEM met of zonder nodige coating? Ik ga ervan uit dat jullie nog wel wat extra hebben ingezoomd.

mvg Stijn

Bedankt voor de fijne reacties!

@Stijn: De vondsten werden van tevoren met goud gecoat. En "ja", wij hebben nog meer foto's. Althans is de bewaartoestand van enkele stukken relatief slecht geweest (grote calcietkristallen). Dit zie je dan pas als de stukken op het scherm verschijnen. Maar wij zullen zeker nog nog wat foto's tonen.

Beste Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 18 okt 2016, 13:23

Afbeelding

Afbeelding

Beste Fossiel.netters,

wij hadden het in "Deel 1" al eens over de bewaartoestand van de Limburgse bryozoa en de vraag of de kleine stekels van bepaalde soorten bewaard gebleven zijn.

Bij deze toon ik jullie een uitzonderlijke vondst. Het gaat om een stuk uit de familie Calloporidae met bewaard gebleven laterale stekels!

De steen in die deze kolonie zat had ik al in de afvalemmer liggen. Geluk dat ik iedere steen tien keer omdraai...

Een zulke bewaaring ben ik tnt nog niet tegengekomen. Callopora vormde door de laterale, naar het centrum gebogen stekels een primitieve mand, die de embryos beschermde.

Beste Groeten,
Oliver



[Bewerkt door hubertus68 op 19-10-2016 om 11:29 NL]



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 21 okt 2016, 12:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Oliver,

van dit prachtig exemplaar zou een SEM foto zeker niet misstaan.

Ik heb hier ook een eerste set SEM foto's toegevoegd. Het zijn foto's van een Escharifora papyracea ( von Hagenow, 1851 ).

Deze soort is gekenmerkt door de aanwezigheid van een kring van ongeveer 12 - 14 kleine poriën, die elke cel ( zooid ) omcirkelt. Deze kleine poriën zijn meestal gesloten, doch zij kunnen ook open zijn, zoals bij dit specimen.
In het eerste deel over de Limburgse bryozoa staat een exemplaar afgebeeld met gesloten poriën.
Op de eerste foto ( vergroting 30X ) zijn onderaan rechts ook enkele fertiele zooecia te zien met uitzonderlijk grote opesia ( mondopeningen ).
Foto's 2 en 3 zijn vergrotingen van respectievelijk 85X en 130X.
De laatste foto ( vergroting 350X ) toont het normale half cirkelvormig opesium, waarbij zelfs de mooie kristal opbouw te zien is.

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 22 okt 2016, 01:39

Afbeelding

Bedankt voor het tonen van jouw SEM-foto's!
Het was voor ons een speciale dag!

Bij deze toon ik jullie een heteromorph specimen: Een Onychocella-piriformis-kolonie verandert haar uiterlijk.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 22-10-2016 om 11:16 NL]



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 22 okt 2016, 14:29

Afbeelding

Oliver,

dit is inderdaad een heel mooi voorbeeld van heteromorphie. Knap opgemerkt.

Ondertussen ben ik ook weer een fragment van een soort ( zie foto ) tegen gekomen, die ik denk nog niet eerder gezien te hebben.
Het lijkt op een korstvormende soort met een gladde onderkant en licht opgerichte mondopeningen aan de bovenzijde. Ook zijn duidelijk dwarse streepjes merkbaar, die mogelijk veroorzaakt zijn door opeenvolgende groeifasen.

Bij mijn zoektocht in de literatuur om dit exemplaar te determineren kom ik uit bij de afbeeldingen 7 tot 9 op Pl. 634 in het werk van D'Orbigny.
Hij benoemt dat afgebeelde specimen als Idmonea cornucopioe.
Ik kan echter in geen enkel ander werk, dat ik ter beschikking heb, een bevestiging vinden noch van de juistheid van de determinatie, noch van de geldigheid van deze benaming.
Dus plaats ik voorlopig maar een vraagteken bij deze determinatie.

groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites


Plaats reactie