Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 14 jul 2017, 09:57

Hoi Luc,

in Voigts "Untersuchungen über Coscinopleura und verwandte Gattungen" (1956) staat meer over de ovicellen beschreven.

Groeten,
Oliver



 
Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 14 jul 2017, 10:38

Hoi Oliver,

bedankt voor deze info. Ik ga op zoek naar dit werk van Voigt, want dat heb ik nog niet.

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 16 jul 2017, 20:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel.netters,

ik heb het spannend gemaakt in de topic over de vondsten, die ik op 15 juli gedaan heb. Hier is de oplossing:

Zoals erder beschreven vond ik in de oester en zeeegel-laag van Emael member een fragment van een egel (foto 1). Hij was blijkbaar begroeit met diverse dieren (serpuliden, bivalven en: bryozoa).

Ik had in de groeve (door de loep) al gezien, dat er twee kolonies van zeer zeldzame soorten op zaten, maar pas onder de microscoop zag ik dat zij niet alleen zeldzaam, maar ook extraordinair goed bewaard gebleven zijn. De foto's geven dit niet oed weer, maar de mosdiertjes lijken op recente mosdiertjes (bijna transparent).

De eerste kolonie behoord tot de familie Hippothoidea en is minder spectaculair, maar de tweede kolonie is echt uniek: sommige cellen tonen distale stekels, die bijna twee keer de lengte van de cellen hebben. Dit heb ik alleen maar bij recente mosdiertjes gezien (zie laatste foto). Dat deze stekel (die de diameter van een menselijk haar hebben) over 67 milljoen jaren bewaard gebleven zijn, is echt uniek!!
Voor de leken: de stekels, die ik bedoel, zien jullie bvb. op foto's 8 en 9. Zij zijn afgebroken, maar liggen nog aan de plaats, waar zij zaten.

Veel plezier,
Oliver



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 17 jul 2017, 09:21

Hoi Oliver,

dit is werkelijk prachtig. Beide kolonies zijn uitstekend bewaard gebleven, maar vooral de tweede kolonie is spectaculair. Het is bijna niet te geloven dat die fragiele stekeltjes nog aanwezig zijn, ook al omdat jij bij het vrijmaken van dit dragend stuk zee-egelschaal toch ook nog matrix verwijderd hebt.
Bij die tweede kolonie meen ik ook ovicellen te zien en een kleine porie aan de rand van sommige aperturae ( waarschijnlijk de resten van een afgebroken stekel).
Ik ben benieuwd of er een vergelijkbaar beschreven specimen te vinden is in de bestaande literatuur, dan wel of dit een tot nu toe onbeschreven soort is.
Proficiat in elk geval met deze vondst.
Omdat Meerssen materiaal niet meer toegankelijk is in de groeve heb ik ook naar schaalstukjes gezocht in de Nekum member, eventueel begroeid met bryozoa.
Ik plaats later nog wel een foto van wat ik tegen kwam.

ps; die bijvangst ( mosatand), die jij in het andere topic toont, is ook niet mis, om het heel voorzichtig uit te drukken.

Beste groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 17-07-2017 om 08:23 NL]

[Bewerkt door Lugo op 17-07-2017 om 10:59 NL]


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Frederik » 17 jul 2017, 11:12

Werkelijk fantastisch!


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 17 jul 2017, 12:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals beloofd, hier een paar foto's van twee kolonies die zich genesteld hadden op schaalresten van twee oesterachtigen. Beide stukken komen uit de Nekum Member.
Het eerste specimen lijkt mij overeen te komen met een Membranipora monocera Marsson, 1887. Vooral opvallend zijn de kleine gekromde buisjes aan de distale zijde van de aperturae en ik vermoed dat er ook blaasvormige ovicellen te zien zijn boven sommige cellen.
Maar toch ben ik nog niet zeker van de determinatie.
De tweede kolonie heeft een totaal andere verschijning en tot nu toe is het mij nog niet duidelijk welke soort dit kan zijn.

Beste groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 17-07-2017 om 11:09 NL]


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 18 jul 2017, 09:04

Hoi Luc,

sjieke vonsten, vooral die tweede kolonie!
Wat de determinatie betreft zou jij scherpere foto's moeten maken.
De eerste kolonie zou ook een cribrimorphe kunnen zijn. Zie jij resten van stekels?


Beste Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 18 jul 2017, 10:07

Afbeelding

Hoi Oliver,

hier een poging voor een scherpere foto; beter lukt mij niet.
De celletjes in die kolonie zijn wel piepklein ( L= 0.2 mm) en onder de bino X40 kon ik zelfs de twee rijen kleine knobbeltjes op het frontaal schild niet opmerken. Deze werden pas zichtbaar bij de macrofoto's. Zeker een kandidaat voor een SEM opname.

De andere kolonie vertoont geen resten van stekels, alleen de buisvormige porie boven de meeste cellen.

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 18 jul 2017, 10:20

Afbeelding

Hoi Luc,

bedankt voor de extra foto.
Er zijn inderdaad kleine knobbels op het frontale schild te zien. Deze zitten zeker op de costae, of niet? Zijn er lacunae, dus openingen tussen de costae, aanwezig? Ik kan dit op de foto niet goed zien.

Ik heb dit fenomeen (knobbels) alleen maar bij Pachydera gezien. De knobbels zijn pelmatidiae, dus porien in de costae. Bij de hier afgebeelde soort zijn deze omgeven van een verhoogde rand.


Beste Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 18 jul 2017, 10:46

Hoi Oliver,

het frontaal schild is volledig gesloten, maar er loopt nauwelijks zichtbaar een mediane ribbel over de cel van waaruit ook ribbeltjes naar de zijkanten vertrekken.Deze komen misschien overeen met costae en op het einde aan de zijkanten zitten deze knobbeltjes ( meestal 5 per zijde).

beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites


Plaats reactie