Eieren zoeken met Pasen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 29 apr 2019, 16:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zaterdag was wederom zonovergoten, maar met een frisse wind van over zee. Op de (uitvergrote) staat de man met het harkje. Ik ben er even naartoe gelopen, maar onverstoorbaar ging hij door met zoeken. De kleiplaten zijn niet echt mijn ding, dus ben ik mijn weg vervolgd. De vondsten moet ik nog uitpakken en schoonmaken; toch een paar foto's van net na het oprapen w.o. overblijfselen van een zeester en twee grote Stauronema's. Ik wist niet dat die sponssoort zo groot kon worden. Die van de dag ervoor vond ik al aanzienlijk.

Bovenaan het klif zag ik een ijzeren buis vervaarlijk hangen. Geen drainagebuis. Was het niet zo dat de Duitse bunkers met elkaar in verbinding stonden middels een buizensysteem?


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Xenina » 30 apr 2019, 11:49

Hoi Phil,

erg leuke ammos heb je gevonden!(E. barroisi heb ik nog nooit gehoort.)

Groetjes, Xenina


[Bewerkt door Xenina op 30-04-2019 om 10:50 NL]



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door hubertus68 » 30 apr 2019, 12:04

Bedankt voor jouw verslag Tom! Ik vind deze berichten gewoon heerlijk.
Heb jij een paar jaren geleden niet ook een zeester in vergelijkbare preservatie gevonden?


Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 30 apr 2019, 13:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank je Oliver!
hubertus68 schreef:
Heb jij een paar jaren geleden niet ook een zeester in vergelijkbare preservatie gevonden?
Klopt! Maar die was iets mooier ;)

Na 2 dagen zoeken bij Cap Blanc Nez en de grote Paasdrukte op komst besloot ik om verder te trekken richting Ault. Niet omdat daar meer kans op sponzen zou zijn, maar omdat het er veel rustiger is en het zoeken daar zo fijn is.
Paaszondag 's morgens m'n in Escalles gebruikelijke croissantjes verorberd, een afscheidsbriefje voor mijn bijzonder vriendelijke Duitse campingburen geschreven en de tent in de auto (plek zat) gesmeten.
Omdat het midden op de dag pas vloed zou worden, ben ik bij Pointe des Oies gestopt om daar nog eens te zoeken. Geen sponzen en daarom heb ik deze vindplaats vorig jaar overgeslagen. Toch is het ook hier altijd heerlijk zoeken en de gelegenheid was te perfect en niet te negeren. Er waren trouwens al vele zoekers op het abrasieplatform aanwezig. Gelukkig waren dit Fransen op zoek naar een heerlijk Paasmaaltijd (mosselen).
Qua vondsten had ik op niets gerekend, omdat de laatste keer dat ik er was ook weinig had opgeleverd. Een grote slak lag mij echter verleidelijk te vragen om mee te nemen. Zee-egeltjes bleven beperkt tot een bijna halve Acrosalenia (of hoe heten die tegenwoordig?) en een recent exemplaar. Tja, een kleine gastropode en een ammo moeten dan ook maar mee. De grote afdruk laat zien wat hier ook mogelijk is.
Langzaamaan begon het water mij van het platform te verdrijven en ben ik verder gereden. Via Boulogne, een stukje péage (6 euro tol)en St. Valery-sur-Sommen naar Ault.

[Bewerkt door Spongebob op 30-04-2019 om 12:33 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door phil » 30 apr 2019, 22:18

Xenina schreef:
Hoi Phil,

erg leuke ammos heb je gevonden!(E. barroisi heb ik nog nooit gehoort.)

Groetjes, Xenina]

Euhoplites barroisi is enkele jaren geleden beschreven door F.Amedro, een brede sulcate venter is het belangrijkste kenmerk; verder naar voor gerichte ribben en driehoekige ventro-laterale tubercules. is redelijk zeldzaam


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door phil » 30 apr 2019, 22:24

Spongebob schreef:
. Op de (uitvergrote) staat de man met het harkje. Ik ben er even naartoe gelopen, maar onverstoorbaar ging hij door met zoeken. a.
ik kan me deze persoon niet herinneren, wel waren er 3 fransen waar ik wat mee gebabbeld heb


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 01 mei 2019, 12:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Ault kampeer ik altijd bij Camping de la Cavée Verte.
Een bijzonder rustige camping. Ook nu met Pasen waren er weinig mensen aanwezig en was ik er de enige kampeerder met een tentje. 's Middags na de vloed, die nog behoorlijk lang aanhield, dan het strand op en kon het echte eieren zoeken beginnen. Niet dat ik nog geen zee-egels had van deze vindplaats, maar het is er zo geweldig mooi. En succes verzekerd.
Normaal houd ik een behoorlijke afstand van de rotsen i.v.m. evt. vallende stenen. Deze keer was me echter de verleiding te groot om niet even een foto te maken vanuit een van de grotten aan de basis van het klif. Misschien wel wat gevaarlijk, maar ik heb het overleefd.

[Bewerkt door Spongebob op 01-05-2019 om 12:20 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Xenina » 01 mei 2019, 13:38

Afbeelding

Hoi Tom,

leuk verhaal en leuke eieren!

Ik heb jou mooi grotten-foto met Photoshop bewerkt om meer details te zien. Hier zie je het resultaat ;-) :

Groetjes, Xenina



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 01 mei 2019, 19:44

Danke Nina!
Dat maakt het een beetje minder 'unheimlich';)


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 01 mei 2019, 20:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paasmaandag ná de vloed ben ik bij Mers les Bains wezen zoeken. Voor de eerste keer, dus het was even wennen. 't Was druk op de boulevard; dus parkeren op de markt middenin de stad. Daarna het rolstenenstrand op. Bijna ging ik onderuit op die flieberende ondergrond. Daarna bij het klif de hoek om en een reusachtige instorting lachte me toe. Toch viel de opbrengst tegen. Duidelijk was hier al flink gezocht/gebeiteld en zowel de fossielen die ik vond als de matrix waren erg zacht, dus moeilijk heel te bergen.
Na het zoeken raakte ik even in paniek omdat ik dacht dat Ajax zou spelen de volgende avond. Gelukkig zag ik aan de markt een Engelse pub. Dan zou ik daar kunnen kijken. De innerlijke onrust bleek ongegrond, want m'n vrouw sms-te dat de wedstrijd pas een week later (gisteren dus) was :D

De volgende morgen heb ik de tent weer in de auto gegooid, afscheid genomen van de sanitaire voorzieningen op de camping en nog eens bij Ault op het abrasieplat gezocht totdat de vloed kwam.

In de middag daarna naar het zuiden getrokken....

[Bewerkt door Spongebob op 01-05-2019 om 19:39 NL]


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie