Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door hubertus68 » 25 aug 2019, 16:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel.netters,

tijdens de excursie naar de de groeve Romontbos (B) vorige week heb ik heel wat materiaal uit de toplagen van de groeve meegenomen. Dit materiaal is afkomstig uit de Nekum member (Boven-Krijt -> Maastrichtien -> Boven-Maastrichtien).

In dit materiaal vond ik drie fragmenten van een soort, die tot de zeldzaamste in het Limburgse Krijt behoord: ’Flustrina’ falcoburgensis, Ubaghs, 1865. Behalve dit exemplaar ken ik alleen EEN koloniefragment in de collectie van Edouard Pergens in het NHM Maastricht. Of de holotype van Casimir Ubaghs uit 1865 nog bestaat, weet ik helaas niet.

Er zal nog verder onderzoek moeten volgen over deze soort. Vooral de functie van de kanaaltjes?/porien?/umbo? onder de mondopeningen van de cellen is tot heden niet bekend.
Ook varieerd de vorm van de mondopeningen: sommige zijn rechthoekig en tonen een lipje aan de proximale zijde, sommige zijn ovaal tot elliptisch zonder lip.

Het bijzondere aan mijn stuk is dat er enkele avicularia (een soort hulpcellen) aanwezig zijn. Deze zijn nog niet bekend van deze soort.

Het verhaal word dus vervolgd...

Foto 1: het stuk uit Romontbos
Foto 2: Een detailopname van mijn stuk
Volgende: Illustratie van de holotype in Ubaghs, 1865
Foto 3: Fragment uit de coll. Pergens
Foto 4: Detailopname van het Pergens'sche stuk


Ik ben er heel blij mee, en vraag me af of mijn vrouw begrijpt dat haar man blij is vanwegens een stukje kalk dat 1,8 mm breed is. Wij praten niet zo vaak over deze dingen ;-)

Beste groeten,
Oliver



 
Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door Indagator » 25 aug 2019, 18:31

Mooie vondst Oliver. Komt deze uit de blokken waarin we op het derde plateau hebben gezocht? Was de bryozoa die ik je meegegeven heb nog interessant genoeg voor je collectie?

Ik heb nog enkele echinocorys met bryozoa erop gevonden uit de Vijlener kalksteen. Ik zal kijken dat ik wat foto's ervan plaats. Wellicht ook interessant.

Groeten,
Arno



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door Lugo » 25 aug 2019, 23:08

Hoi Oliver,

dit is wel een topvondst en bovendien ook een uitstekend bewaard specimen.
Proficiat. Volkomen terecht dat jij daar heel blij mee bent.
Het specimen van Pergens lijkt trouwens iets minder goed bewaard dan jouw specimen.
Ook de aanwezigheid van avicularia, duidelijk te zien op de detailfoto, maakt het stuk extra interessant en waardevol.

Ik heb alleen de pagina's met de beschrijving van Spiroclausa canalifera en Stellocavea coronata uit die publicatie van Ubaghs. Van Flustrina falcoburgensis heb ik dus spijtig genoeg geen beschrijving of afbeelding om te vergelijken.


Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door hubertus68 » 26 aug 2019, 08:37

Afbeelding
Indagator schreef:
Mooie vondst Oliver. Komt deze uit de blokken waarin we op het derde plateau hebben gezocht? Was de bryozoa die ik je meegegeven heb nog interessant genoeg voor je collectie?

Ik heb nog enkele echinocorys met bryozoa erop gevonden uit de Vijlener kalksteen. Ik zal kijken dat ik wat foto's ervan plaats. Wellicht ook interessant.

Groeten,
Arno
Hoi Arno,

ik ben er inderdaad blij mee. Het fragment komt van het bovenste plateau op de rechter zijde. Daar waren nog vele storthopen met wit tot gelig Nekum materiaal. Het is een laag, die ook in de ENCI ontwikkeld is – ik noem ze de Actinopora-laag vanwegens het massale optreden van de kleine ronde soort Actinopora disticha. Dat zijn die kleine schijfjes, die meestal met de frontale zijde naar onden in de steen zitten (zie foto). Het is echter niet dezelfde laag dan diegene, waar de kreeftschildjes in zitten.
Het stuk dat jij me gegeven had is helaas in meerdere delen gebroken. Maar het is desalniettemin een leuk fragmentje.

Aan bryozoa uit de diepere lagen van het Limburgs Krijt ben ik (zijn wij) altijd geinteresseerd, want deze lagen zijn nauwelijks onderzocht. Vervelend genoeg dus dat ik geen enkele keer deelnemen kon aan de excursies naar Loën.

Ik heb voor jou al een doosje met kreeftresten klaar staan – ook afkomstig uit de genoemde Nekum-laag.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door Indagator » 28 aug 2019, 19:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Oliver,

De foto's van de bryozoa en forams op de zee-egels uit de Vijlener kalksteen zoals beloofd.

mvg,
Arno



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door FossilDude » 28 aug 2019, 19:55

Die forams zijn ook erg leuk!


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door hubertus68 » 28 aug 2019, 20:33

indagator schreef:
Hallo Oliver,

De foto's van de bryozoa en forams op de zee-egels uit de Vijlener kalksteen zoals beloofd.

mvg,
Arno

Ho Arno,

de eerste soort behoord tot het genus Herpetopora (mogelijk laxata, d'Orbigny). De tweede soort lijkt op Floridina? sublabiatula (Brydone). Ik zou zeer geinteresserd zijn, van beide soorten SEM-foto's te kunnen maken. Ik heb van beide soorten kolonies op Echinocorys uit de Lixhe member van de ENCI. Deze zijn echter niet optimaal bewaard.
Ik zou hiervoor wel stukjes uit de egel moeten zagen. Of is het een vuursteen-egel? Dan word het heel moeilijk. Your decision ;-)

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door scherven » 28 aug 2019, 21:30

Hallo, als ik het goed heb zijn de forams van de soort Globotruncana sp.
gr.Ben


0000000000

Gebruikersavatar
Indagator
Berichten: 447
Lid geworden op: 06 aug 2012, 03:34
Been thanked: 1 time
Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door Indagator » 28 aug 2019, 22:00

Hoi Oliver en Ben,

Bedankt voor de hulp bij het determineren.

@Oliver

we kunnen het stuk slaan van de zee-egel zeker overwegen. Zover als ik het kan inschatten zit er geen vuursteen in al kun je dat niet met zekerheid zeggen bij deze zee-egels. Heb hem niet behandeld omdat ik al verwacht had dat dit mogelijk interessant voor jou zou kunnen zijn.

mvg,
Arno



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Antw: Zeldzame bryozoa-soort uit Zuid-Limburg

Bericht door FossilDude » 29 aug 2019, 06:44

scherven schreef:
Hallo, als ik het goed heb zijn de forams van de soort Globotruncana sp.
gr.Ben
Zeker zeker geen Globotruncana. Dat is een planktische soort. Dit zijn bentische forams. Ik zal straks als ik meer tijd heb kijken of ik met een naam kan komen.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Plaats reactie