Preparatie van Actinopora disticha (bryozoa)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 290 times
Preparatie van Actinopora disticha (bryozoa)

Bericht door hubertus68 » 04 sep 2019, 17:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel.netters,

bij deze een berichtje over de preparatie van zeer fragiele bryozoa-kolonies uit de Nekum kalk van Zuid-Limburg.

Over het algemeen worden bryozoa niet echt geprepareerd. De meeste stukken worden of op het substraat gelaten (belemnieten, schelpen, stenen etc.) of door zeven en afspoelen uit het meestal zeer losse gruis gehaald.
Voor sommige stukken moet men dan toch iets meer preparatiewerk verrichten.
De in de bovenste Krijtmembers algemeen voorkomende soort Actinopora disticha is zo'n geval. De kolonies zijn rond, van onden zeer vlak en tonen op de bovenzijde radiaal gerangschikde celbundels. Door het feit, dat deze bovenzijde veel meer aanhechtingspunten voor het omgevende sediment bied – en de onderzijde door het gladde oppervlak juist niet – blijft de bovenzijde na het open slaan van een steen meestal in de matrix zitten. Op foto 1 kijken jullie dus op de onderzijde van de kleine kolonies, die meestal niet groter dan 5 mm worden.

Doordat de basisvlakte van deze soort slechts enkele tientallen micrometer dik is, mislukt bijna iedere poging, om de kolonietjes met een naaldje uit de matrix te breken. De aller-, allermeeste gaan hierdoor kapot.

Ik heb dus naar een methode gezocht, door die ik de kolonies zonder schade uit de matrix kan halen. Hiervoor gebruik ik textiellijm, die relatief flexibel, maar toch stevig genoeg is, als ie hard word. Deze lijm verdeel ik zonder druk op de onderzijde van de kolonies en iets om de kolonies heen. Bij grotere stenen met enkele tientallen kolonies (foto 2), verdeel ik de lijm over het hele (vlakke!) areaal.

Nadat de lijm gedroogd is, draai ik de steen om en begin met een naaldje en een microscoop de matrix stukje voor stukje te verwijderen tot dat ik op het niveau van de kolonies ben. Hier stop ik dan, om de fragiele celbundels niet door het naaldje te beschadigen. Het sediment dat nu nog tussen de celbundels zit, kan vrij gemakkelijk door een ultrasoon-badje verwijderd worden. Foto 3 toont dan het eindresultaat: in dit geval twee samengegroeide kolonies.

Als de grote steen (foto 2) klaar is, zal ik van deze ook een paar foto's laten zien....


Beste groeten,
Oliver



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van Actinopora disticha (bryozoa)

Bericht door FossilDude » 04 sep 2019, 17:25

Leuk! Bedankt voor het tonen.

Zoals besproken heb ik een kolonie voor je liggen die op dezelfde manier geprept zal moeten worden.


groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Preparatie van Actinopora disticha (bryozoa)

Bericht door Lugo » 04 sep 2019, 19:53

Mooi gedaan, Oliver.
Het is niet evident om deze fragiele kolonies heelhuids uit het krijt te krijgen.

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 205 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van Actinopora disticha (bryozoa)

Bericht door Caveman » 05 sep 2019, 20:33

Mooi werk Oliver, ik heb die methode van omdraaien al eerder gebruikt bij het vinden van halve regulaire zee-egels. omdraaien en een prachtegel in matrix creëren voor je collectie!


To share or not to share, that's the question!


Plaats reactie