(Un-)lucky split

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
(Un-)lucky split

Bericht door Spongebob » 15 sep 2019, 13:30

Afbeelding

Afbeelding

Jullie kennen het vast wel. Eén klap met de hamer en een prachtige ammoniet of een ander fossiel komt tevoorschijn. Misschien zelf meegemaakt of op een filmpje (you-tube) gezien. Het omgekeerde komt in de praktijk vaker voor. Ik mocht het gisteren weer eens ervaren....


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6859
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: (Un-)lucky split

Bericht door sjaak » 15 sep 2019, 18:16

Ik vond zo ooit een pliosauruswervel, helaas in tweeen geslagen en heb er flink aan moeten lijmen maar anders had ik die nooit gevonden. Wat is dit en wat is hier precies unlucky aan,ik bedoel kan je niet terug lijmen en van de andere kant prepareren ?

[Bewerkt door sjaak op 15-09-2019 om 17:17 NL]


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Antw: (Un-)lucky split

Bericht door Spongebob » 15 sep 2019, 20:11

Verkiezelde ordovicische kalkstenen neem ik mee naar huis om ze door te slaan tot kleine brokjes. Je weet bijna nooit van tevoren wat erin steekt en hoe eventuele fossielen gesitueerd zijn. In dit geval heb ik de steen verkeerd geraakt, het fossieltje niet opgemerkt en daarna nóg eens een klap verkocht, waarbij nog een klein scherfje is weggebroken. Ik heb de resten zelfs met een loep nagezocht maar de tegenstukken niet kunnen ontdekken/reconstrueren.
Wat je ziet zijn 3 plaatjes, ieder plm. 1 mm breed, van een Bothriocidaris, een primitieve 'zee-egel'. Vrij zeldzaam, dus ik ben er wel content mee, maar had hem liever completer gehad.
http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=405498


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie