Uw dagelijkse* portie groenvoer

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door Carboon » 14 apr 2020, 19:54

L.S.,

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om per dag twee porties (= 200 g) fruit en minimaal 250 g aan groente te eten. Als je genoeg groenvoer tot je neemt, dan zou dit het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en suikerziekte verlagen. Gezonde boel dus. Zoiets positiefs wens je natuurlijk alle Fossiel.netters toe, zeker in deze onzekere tijden. Daarom heb ik me voorgenomen om iedereen hier op het forum, bij wijze van proef, te gaan voorzien van een dagelijkse* dosis fossiel groenvoer. Hoewel het, toegegeven, sterk te betwijfelen valt of deze actie de gezondheid op wat voor wijze dan ook positief zal beïnvloeden, lijkt het aloude “baat het niet, schaadt het niet” me hier wel van toepassing. Echter is het bekijken van plantfossielen waarschijnlijk geen geschikt alternatief voor het nuttigen van de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheden groente en fruit. Zie het aangeboden groenvoer daarom liever als supplement op dat recente materiaal. Merk ook op dat plantfossielen ontbreken op de officiële “schijf-van-vijf” (ongetwijfeld omdat ze behoorlijk zwaar op de maag zouden liggen). Het gaat hier dus slechts om een experimentje…

Mocht iemand mooie of leuke aanvullingen op dit thema hebben, schroom dan vooral niet om deze hier ook te delen.

Groeten,

Tim

*Hier als in “bij dag”, “overdag”, “als het dag is” (i.e. antoniem van nachtelijk), niet als in “iedere dag”, want dat gaat me sowieso niet lukken.


Op zoek naar groen in het zwart.

 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door Carboon » 14 apr 2020, 19:59

TKTW0162.jpg

Ficus ceratops

Google leerde mij zojuist dat vijgen uitermate gezond zijn, dus laten we proberen om daarmee van start te gaan... Inderdaad, proberen. Het zal snel genoeg duidelijk worden waarom.

Bovenstaande foto toont een ongeveer 4 cm groot fossiel uit het Laat Krijt van Montana (Verenigde Staten). In 1911 omschreef Knowlton dit soort fossielen uit de Lance en Hell Creek Formaties als “vijgen”, onder de naam Ficus ceratops. Op het eerste gezicht valt er, met enige fantasie, inderdaad wel een smakelijke vijg in te zien. Mij is ooit wijsgemaakt dat de soortnaam ceratops verwees naar hoe deze fossielen veelvuldig in de versteende maaginhoud van dinosauriërs uit de Ceratop(s)ia sub-orde werden gevonden. Tja, een Triceratops zou zo’n sappige, zoete vrucht vast ook wel lusten! Het was een prachtig verhaal, maar helaas valt in Knowlton (1911) gewoon te lezen dat de soortnaam een verwijzing is naar de “ceratops beds”, de lithologische eenheid waarin zowel de dinosauriërs (vandaar de naam) als de vijgen (afzonderlijk) zijn aangetroffen.

Naarmate ik meer informatie vond en las, brokkelde dat idyllische beeld van de vijgen-snoepende Triceratops verder af. Sceptici onder ons vermoedden het mogelijk al (want schijnvruchten zoals vijgen fossiliseren sowieso verdomd moeilijk en zeker niet zonder vertoon van verdergaande uitdrogingsverschijnselen), maar deze fossielen blijken helemaal geen vijgen te zijn! Naarmate er meer fossiel materiaal beschikbaar kwam, waaronder ook exemplaren waarbij de stekelige “schil” (exocarp) te zien is, werd snel duidelijk dat het hier eigenlijk om de “pit” (endocarp) van waarschijnlijk een palm-achtige gaat (McIver, 2002). De fossielen zijn opnieuw beschreven en samengebracht onder de naam Spinifructus antiquus (Dawson) McIver 2002.

Ik heb u dus een eigenlijk een harde pit voorgezet. Bon appetijt!

Een palmvrucht dus. Dit is notabene iets waar Knowlton zelf ook aan gedacht heeft, want hij omschreef de “vijgen” in eerste instantie als Palmocarpon sp. (zie Stanton and Knowlton 1897). Ben heel benieuwd wat hem toentertijd op andere gedachten heeft gebracht…

Geen zoete vijg dus, helaas, maar hopelijk wel een sappig verhaal.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2785
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 29 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door scherven » 16 apr 2020, 10:27

Hallo Tim, dit is een heel leuke gedachte van je, en er komt nogal wat voor je kijken. Het is erg leuk om deze plantaardige dingen te zien. Ben er erg blij mee. Groet,Ben-Lochem


0000000000

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door Carboon » 17 apr 2020, 13:12

fungi incertae sedis

Het is met enige gêne dat ik jullie het volgende voorschotel, zeker zo direct na het vriendelijke bericht van Ben hierboven. Ik ben namelijk bang dat ik jullie vandaag op een houtje moet laten bijten. Als onaangename bijkomstigheid is het stuk steen in kwestie ook nog eens behoorlijk beschimmeld. Nou, lekker!... Om nog enige troost te bieden zal ik ook een aantal links met (hopelijk beter verteerbaar) “leesvoer” in dit korte stukje verwerken.

001c.jpg

Bovenstaande foto toont een ongeveer 19 cm groot stuk versteend hout afkomstig uit het vroege Perm van de Cutler Fm., meer specifiek van ergens waar deze formatie dagzoomt langs de Indian Creek tussen Moab en Monticello in Utah (Verenigde Staten). Witkind (1964) geeft een aardig beeld van de lokale geologie aldaar, terwijl DiMichele et al. (2014) een mooie compressieflora uit dezelfde regio beschrijft. Wat dit stuk hout zelf betreft: Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om een vroege conifeerachtige, maar de precieze affiniteit van het hout valt helaas niet meer te achterhalen. Schimmelwerking in het hout heeft gezorgd voor een opvallend patroon met lichtgekleurde structuren, die ovaal tot rond met enkele uitgroeisels (kun je dit stervormig noemen?) zijn in dwarsdoorsnede. Ze lopen verder door het hout als een soort “tunnels”, zeg cilindrische lichamen. De interne opbouw van de "schimmels" doet vermoeden dat ze in eerste instantie door een ander mineraal zijn bewaard (bariet?), wat vervolgens door pseudomorf silica is vervangen. Het rottingspatroon vertoont enige gelijkenis met de structuren die Polyporites wardii Daugherty 1941 veroorzaakt in coniferenhout uit het Trias van de Chinle Fm., maar het blijft waarschijnlijk bij een oppervlakkige gelijkenis. Wie echt geinteresseerd is geraakt in het fossielenbestand van schimmels zou eens naar het prachtige boek van Taylor et al. (2014), Fossil Fungi (Academic Press) moeten kijken.

Ik moet bekennen dat het lastiger is gebleken om "eetbare" plantfossielen te vinden dan ik in eerste instantie verwachtte, zeker binnen de grenzen van mijn eigen verzameling, maar ik denk nog wel iets leuks in petto te hebben. Binnenkort meer...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
knaapjvd
Senior Lid
Berichten: 599
Lid geworden op: 12 okt 2014, 22:57
Locatie: Westland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door knaapjvd » 17 apr 2020, 13:38

Interessant en leuk om te lezen. Er schuilt een science popularizer in jou.


Groeten,
Joost

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door Spongebob » 17 apr 2020, 19:11

Op zich past deze walnoot uit Mill wel onder de noemer eetbaar,
maar v.w.b. lekker en gezond moet ie denk ik toch wel passen.
De noot is trouwens (via Charlie) naar Stiek gegaan, omdat hij het sediment dat er nog aanhing
graag wilde bestuderen. Ben benieuwd eigenlijk of daar nog iets is uitgekomen :?:
Bijlagen
IMG_2892.JPG


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door Carboon » 17 apr 2020, 21:00

Versteende “erwten” uit Steinhardt

Voor u op het menu: erwtjes, reeds gedopt. Vergeleken met die beschimmelde hap uit het vroege Perm van eerder vandaag zou je ze zelfs “best vers” kunnen noemen, want dit materiaal komt uit het Oligoceen. Of dit nou echt een voordeel is weet ik niet, want volgens de website van 24kitchen zijn diepgevroren doperwten zelfs gezonder dan verse. Ben benieuwd of dit ook voor fossiele doperwten geldt, maar waar de hedendaagse versies bomvol zitten met vitamines, kalium en foliumzuur, bevat wat ik hier voor jullie heb voornamelijk veel barium, ben ik bang… Plantkundig gezien vallen erwten (Pisum sativum L. 1753) binnen de vlinderbloemenfamilie, net als alle peulvruchten trouwens. Strikt genomen behoren de hier opgediende “erwten” eerder tot de coniferen (en dat vergt zelfs al enige dichterlijke vrijheid), maar ik denk niet dat dit een probleem hoeft te zijn. Zelfs een autoriteit als het Voedingscentrum wijkt immers willens en wetens af van de plantkundige definities wanneer het om erwten gaat. Gelieve die bewegingsvrijheid in het achterhoofd te houden bij het lezen over de volgende Duitse delicatesse:

TKTW0345.jpg

Op de akkers en wijngaarden ten noorden van het dorpje Steinhardt, tegenwoordig een stadsdeel van Bad Sobernheim (Rheinland-Pfalz, Duitsland) komen mooi afgeronde barietconcreties voor. Vaak zijn ze fossiel-houdend en worden zaken als dennenkegels omsloten, zoals ook in het doorgeslagen exemplaar hierboven. Deze concreties staan beter bekend als “Steinhardter Erbsen” (erwten uit Steinhardt) en zijn volgens een lokaal volksverhaal het vervloekte zaaigoed van een vrekkige boer. Mijn vertaling uit het Duits is waarschijnlijk verre van perfect, maar de vertelling gaat ongeveer als volgt:

Lang, heel lang geleden woonde er een rijke maar harteloze boer in Steinhardt. Op een mooie dag in het vroege voorjaar ging hij met een grote zak erwten zijn velden op om te zaaien. De boer was al bijna klaar toen hij werd benaderd door een arme oude man. De grijsaard begroette de rijke boer vriendelijk en vroeg hem beleefd om slechts enkele erwten, net genoeg zodat hij en zijn gezin soep konden koken die avond. De rijke boer antwoordde honend dat hij zijn erwten nog liever in steen zag veranderen, dan dat hij er ook maar een handjevol van zou weggeven, en stuurde de oude man weg van zijn akker. Zwijgend maar duidelijk bedroefd draaide de grijsaard zich om en vertrok. Nog vloekend over wat er zojuist was voorgevallen ging de boer verder met zaaien. Hoewel het aantal erwten op zijn rug hierdoor zou moeten afnemen, werd de zak zwaarder en zwaarder, totdat deze op den duur niet meer te tillen was. Vol afgrijzen zag de boer dat al zijn erwten –ook deze die hij reeds gezaaid had– in ronde stenen waren veranderd…

De moraal van dit verhaal gaat enigszins verloren aan een plantfossielenverzamelaar als ik, want die boer werd in mijn ogen juist goed beloond voor zijn vrekkigheid, maar het idee zal jullie wel duidelijk zijn. Sommige geologen houden er overigens andere theorieën op na en beweren dat de barietvorming rond Steinhardt het gevolg is van bariumrijke hydrothermale systemen (Geib, 1955; Schmidt, 1979; Winckler, 1984). Ik denk dat ze ergens wel een punt hebben, want de gehele regio wordt gekenmerkt door zowel fossiele als actieve warmwaterbronnen (Loges et al., 2012; Wagner et al., 2005), zoals bijvoorbeeld de Kochbrunnen in het nabijgelegen Wiesbaden.

Maar aan de andere kant wonen er vast ook wel arme oude mannen en harteloze boeren in de buurt...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door Carboon » 17 apr 2020, 21:06

Spongebob schreef: 17 apr 2020, 19:11 Op zich past deze walnoot uit Mill wel onder de noemer eetbaar,
maar v.w.b. lekker en gezond moet ie denk ik toch wel passen.
De noot is trouwens (via Charlie) naar Stiek gegaan, omdat hij het sediment dat er nog aanhing
graag wilde bestuderen. Ben benieuwd eigenlijk of daar nog iets is uitgekomen :?:
Prachtig voorbeeld, Tom. Wat is er toepasselijker dan een steenvrucht!
Maar het lijkt er wel op dat je ons een lege dop hebt voorgezet :mrgreen:


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door sjaak » 20 apr 2020, 18:17

Mooi topic. Helaas heb ik weinig om bij te dragen qua flora.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Uw dagelijkse* portie groenvoer

Bericht door sjaak » 20 apr 2020, 18:58

Misschien toch. Jaren geleden vond ik het grotere stuk steenkool bij Hoek van Holland en een jaar daarna het kleinere stuk. Ik heb ze maar bij elkaar geplaatst in een soort houder van klei. Het grotere stuk heb ik eens op Fossiel.net geplaatst maar het kleinere niet. Determinatie was toen moeilijk. Misschien valt er nu iets van te zeggen.
Bijlagen
2020-04-20 18.49.59.jpg


Groet,

Niels


Plaats reactie