Finders keepers of....

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Finders keepers of....

Bericht door sjaak » 14 feb 2007, 21:50

Het spijt me, maar ik kan je geen duidelijkheid geven. Mijn advies is je - indien nodig - op art. 4 van boek 5 BW te beroepen en de kies te houden.

Je kan hierover twisten, omdat de rijbak eigenaar waarschijnlijk het zand heeft gekocht en eigenaar van het zand is geworden. De vraag is of hij dan ook automatisch eigenaar wordt van een daarin verborgen mammoetkies. Een mammoetkies lijkt mij geen bestanddeel van een partij zand, zodat dit mogelijk niet het geval is(voor de juristen, zie de natrekkingsregel art. 3 van boek 5 BW). Verder maakt de mammoetkies naar mijn mening geen deel uit van de bovengrond, zodat art. 20 van boek 5 BW niet opgaat. Er zijn dus goede argumenten, maar zeker is het allemaal niet. Het is juridisch wel een interessante kwestie, maar daar heb jij niets aan.

De waarde van de kies lijkt mij voor de eigenaar in elk geval niet de moeite van het procederen waard.

[Bewerkt door sjaak op 14-02-2007 om 21:52 NL]


Groet,

Niels

 
vueya
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 feb 2007, 08:41
Antw: Finders keepers of....

Bericht door vueya » 17 feb 2007, 21:08

Dank je wel Sjaak.
Als ik het goed heb begrepen is die lading zand voor onze rijbak een ruil geweest voor doorgang door onze weide voor die mensen met hun vrachtwagen. Dus ik weet niet hoe het dan weer zou zitten met wel of niet eigenaar van het zand enzovoorts.

Vooralsnog heb ik hem er niet meer over gesproken en heb ik de kies nog thuis liggen. Dank je voor het nakijken.




Gesloten