Ordovicische kalksteen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 639
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 114 times
Contacteer:
Ordovicische kalksteen

Bericht door Jasper den Otter » 17 jun 2020, 17:55

Ik heb in september 2019 in grindgroeve Markelo ordovicisch kalksteen gevonden, het is redelijk groot brok (op z’n grootst gemeten 12 X 12 X 5 cm. Ik was toen op een excursie met de NGV, een vrouw die daar jaren zocht en meeviel aan de excursie zei dat ik hem niet moest kapotslaan, een aantal maanden terug las ik een bericht van Spongebob, hij breekt ze altijd open (als ik het goed heb). Moet ik hem nu openbreken of niet? Er zitten 5 zichtbare algen op (Coelosphaeridium cyclocrinophyllum).


Vriendelijke groeten, Jasper den Otter


Fossielenverslaafd

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Ordovicische kalksteen

Bericht door Spongebob » 17 jun 2020, 21:24

Rare vent die Spongebob!
Als er 5 mooie fossiele algen op zichtbaar zijn, moet je de steen schoonmaken en mooi opbergen, lijkt me.

Die mevrouw waarover jij schrijft was waarschijnlijk Angelieke van de Graaf. Zij is een ervaren en kundig zwerfsteenzoekster en heeft helemaal gelijk. Een mooi en groot stuk Ordovicische kalksteen bewaar je als voorbeeldexemplaar. De andere die daarna komen kun je, als ze goed gedroogd zijn, dan naar hartenlust tot blokjes slaan. Wel steeds elk brokstukje onderzoeken met een loep, want sommige fossielen (o.a. trilobieten) zijn erg klein en kun je snel over het hoofd zien. Pas ook op voor de tegenstukjes die wel eens willen wegspringen.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 639
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 114 times
Contacteer:
Re: Ordovicische kalksteen

Bericht door Jasper den Otter » 18 jun 2020, 14:59

@Spongebob heel erg bedankt voor uw antwoord. Die mevrouw was inderdaad Angelieke de Graaf. Het volgende brok dat ik vind word dus kapotgeslagen :) Hopelijk zit daar dan iets moois in.

Gr, Jasper den Otter


Fossielenverslaafd


Plaats reactie