Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door Dino15 » 03 jul 2020, 18:48

Ik heb een poging gewaagd om een kaak (in ieder geval een gedeelte ervan) van de eocene haai striatolamia macrota te reconstrueren. Ik hoop dat mijn eerste poging redelijk is, mijn plan is uiteindelijk ooit eens de hele kaak bij elkaar te leggen en dan in te lijsten. De rede dat ik deze soort gebruik is omdat ik hiervan op het zwin elke keer als ik daar op vakantie ben wel en dozijn van deze soort vind. Als iemand nog opmerkingen heeft hoor ik het graag, ik vind het bijvoorbeeld nog moeilijk om de lower en upper anteriors van striatolamia macrota uit elkaar te houden.

Mvg.

Nick.
Bijlagen
IMG_20200703_183028.jpg


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door hubertus68 » 03 jul 2020, 20:21

Zijn het ook allemaal macrota-tanden? De derde van links is tamelijk breed...

Best groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door Dino15 » 03 jul 2020, 21:05

Ja, dit is een laterale (zij) tand. die zijn een stuk breder dan de anterior tanden bij deze soort en hebben grote ronde bijspitsen maar de striaties zijn minder ontwikkeld bij de anterior (voorste) tanden. Soms doen deze laterale tanden een beetje oppervlakkig op otodus tanden lijken.

Mvg.

Nick.
Bijlagen
Hier is een close-up van de tand die je bedoeld.
Hier is een close-up van de tand die je bedoeld.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door Dino15 » 04 jul 2020, 09:37

Dino15 schreef: 03 jul 2020, 21:05 Ja, dit is een laterale (zij) tand. die zijn een stuk breder dan de anterior tanden bij deze soort en hebben grote ronde bijspitsen maar de striaties zijn minder ontwikkeld dan bij de anterior (voorste) tanden. Soms doen deze laterale tanden een beetje oppervlakkig op otodus tanden lijken.

Mvg.

Nick.
Klein foutje de striaties zijn juist meer ontwikkeld op de anterior tanden. Wou ik eigenlijk ook schrijven maar was vergeten "dan" tussen "ontwikkeld" en "bij" te zetten. :o

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

pa3djc
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 sep 2013, 17:51
Been thanked: 4 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door pa3djc » 04 jul 2020, 15:15

Hoi Nick.
Is dit wel een S. macrota want de kroon is erg breed.
Deze vorm zie ik niet op de elasmo kaak.
Misschien een verrolde O.auriculatus?
Google O.auriculatus op afbeeldingen.
Zelf ga ik binnenkort op deze manier de I.affinis tanden op naam brengen
Groeten Aad.



pa3djc
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 sep 2013, 17:51
Been thanked: 4 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door pa3djc » 04 jul 2020, 15:25

Zag net dat de laterale tanden van J.trigonalis ook erg breed kunnen zijn.



Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door Dino15 » 04 jul 2020, 15:45

Ik denk niet dat het een j. Robustus of o. Auriculatus is omdat robustus een naar de zijkant gerichte kroon heeft met dunne bijspitsen, auriculatus heeft bijspitsen van gelijke grootte aan beide kanten met kartels en macrota heeft ongelijke bijspitsen van verschillende groottes en ze zijn rond. Plus macrota heeft een gleuf in het midden van de wortel wat auriculatus niet heeft.

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

pa3djc
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 sep 2013, 17:51
Been thanked: 4 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door pa3djc » 04 jul 2020, 16:46

De gleuf in de wortel zie je bij macrota maar zie geen afbeeldingen op het
internet met een brede kroon.
Het blijft lastig om een gerold tandje op naam te brengen.



stiek
Berichten: 1567
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09
Been thanked: 12 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door stiek » 04 jul 2020, 23:01

Deze brede tand hoort in de bovenkaak, en de andere zijtanden volgens mij ook.


Hans

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Poging om striatolamia macrota tanden in de juiste kaak positie te leggen. (rechter onderkaak.)

Bericht door Dino15 » 05 jul 2020, 10:41

stiek schreef: 04 jul 2020, 23:01 Deze brede tand hoort in de bovenkaak, en de andere zijtanden volgens mij ook.
Ok, dank je! :) het is nog steeds moeilijk om alle posities te herkennen vandaar dat ik een poging waag, dan kunnen mensen altijd mij verbeteren en daar leer je alleen maar van! :)

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(


Plaats reactie