De microwereld van een steen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
De microwereld van een steen

Bericht door Antoinette:-) » 18 aug 2020, 16:19

Gevonden op de maasvlakte en helaas op Oervondstchecker niet veel wijzer geworden over het tijdsvak van deze steen. Maar eigenlijk is dat ook minder belangrijk dan de prachtige wereld in de steen die zichtbaar wordt met macro opnamen (gemaakt met zo'n USB microscoop camera). Als iemand iets herkend hoor ik dat natuurlijk graag, maar geniet vooral van de geheime inhoud.
Bijlagen
nr 1
nr 1
nr 2
nr 2
nr 3
nr 3
nr 4
nr 4
nr 5
nr 5
nr 6
nr 6
nr 7
nr 7
nr 8
nr 8
nr 9
nr 9
nr 10
nr 10


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

 
Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: De microwereld van een steen

Bericht door Antoinette:-) » 18 aug 2020, 16:20

En hier dan de steen ;-)
Bijlagen
IMG_20200228_182037.jpg
IMG_20200228_182048.jpg


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: De microwereld van een steen

Bericht door FossilDude » 18 aug 2020, 16:53

Superleuke foto's! bedankt voor het delen. Ziet er bijna tropisch uit...


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: De microwereld van een steen

Bericht door Antoinette:-) » 18 aug 2020, 17:11

Ja dat tropische had ik ook. Vooral bij foto 4, de rood gestreepte spriet moest ik denken aan van die tropische garnalen die rood-witte sprieten hebben of was het een zee-egel stekel die rood-wit was...Duiken in Thailand is iets te lang geleden om het goed te herinneren...


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Re: De microwereld van een steen

Bericht door Schouwenburg » 18 aug 2020, 18:14

Op oervondstchecker worden voornamelijk zoogdierresten gemeld. Ik kon daar deze details niet zien. Wel is bekend dat schepen in het verleden uit tropische gebieden ballast meenamen dat bij aankomst in de Noordzee werd gedumpt.


Charlie

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: De microwereld van een steen

Bericht door sjaak » 18 aug 2020, 21:26

Ik heb deze ook van de MV2. Frank Wesselingh van Naturalis wilde er geloof ik eens naar kijken maar dat is er nooit van gekomen. Misschien kan je hem eens benaderen.


Groet,

Niels

Carbonia
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2016, 10:53
Locatie: Den Helder e.o.
Re: De microwereld van een steen

Bericht door Carbonia » 19 aug 2020, 12:47

Hallo Antoinette, de foto''s komen me bekend voor uit de tijd dat ik met een handheld microscoop (Bresser), foto's van strandzand maakte. Deze werkte helaas alleen met XP. Welke USB microscoop camera gebruik jij hiervoor? Het resultaat is prachtig!


MGKraaij

Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Re: De microwereld van een steen

Bericht door RobertSpeijer » 19 aug 2020, 13:34

Interessante steen, Antoinette.
De gedeeltelijke bewaring van oorspronkelijke kleuren en het zeer poreuze karakter van de steen suggereert dat je met subrecent verkit strandzand te maken hebt, bv. een afgerond stuk in beachrock. Dit strandzand bestaat voornamelijk uit fossielresten en geen of nauwelijks kwarts, zoals het geval is op het Noordzeestrand. https://en.wikipedia.org/wiki/Beachrock

Goed mogelijk dat de steen als ballaststeen werd meegenomen uit een ver oord, minimaal Middellandse Zee of misschien veel verder. Rode Zee, Indonesië?
In Gent zijn er archeologen bezig met het in kaart brengen van ballaststenen van het middeleeuwse Brugge, dat toen nog een zeehaven was. Daar zit zover ik weet niet zo'n steen bij, maar misschien kent men dit soort stenen wel van de jongere handelsgeschiedenis. Als je wilt kan ik je foto wel doorsturen.

Misschien kunnen de aanwezige slakken, bivalven en/of foraminiferen uitsluitsel geven over de herkomst. Ik zie een paar (mogelijke) grote forams die daarvoor in aanmerking komen. Wat meer foto's daarvan kunnen nuttig zijn.


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: De microwereld van een steen

Bericht door Antoinette:-) » 20 aug 2020, 10:02

Natuurlijk mogen de foto's doorgestuurd worden en ontvangen ook graag. Wat wordt dit een interessante reis zeg! De USB camera post ik zo de foto van, maar moet nog even in mijn archief zoeken waar ik die besteld had en hoe die heet.


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: De microwereld van een steen

Bericht door Antoinette:-) » 20 aug 2020, 10:08

@Robert: Welke foto is de foram? Dan kan ik daar naar zoeken in de steen en betere opnames maken.


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...


Plaats reactie