Zieke slak

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Zieke slak

Bericht door FossilDude » 12 sep 2020, 12:25

Hallo allemaal,

Bij deze een interessant gevalletje dat ik eens wilde delen. Voorafgaand aan ons laatste veldwerk in Fleury-la-Riviére zijn we nog even gestopt bij de locatie Aizy-Jouy (https://www.paleontica.org/sites/fossil ... plaats=735). Daar vond ik onder andere dit slakje. Mijn eerste Clavilithes parisiensis van deze locatie.

Het is een opvallend exemplaar, omdat het een sterke vergroeiing heeft. De top is sterk gebogen. Dit is niet gebruikelijk voor deze soort (zie hier voor een normaal exemplaar: https://www.paleontica.org/id_system/fo ... tformatie=

Ik vermoed dat het arme beestje wat 'problemen' heeft gehad tijdens zijn leven....

groet,
Johan
Bijlagen
IMG_20200912_120536.jpg
IMG_20200912_120515.jpg
IMG_20200912_120505.jpg


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

 
Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: Zieke slak

Bericht door ziggycardon » 12 sep 2020, 12:51

Lijkt erop dat de slak calciumgebrek had tijdens zijn groei of dat de schelp op jonge leeftijd erg beschadigd is geraakt maar daarna hersteld is.
Ik heb regelmatig Achatina fulica's in de kweek thuis, en wanneer ik weer een explosie van nakweek heb, merk ik dat de zwakke exemplaren uit de mindere nesten gelijkaardige vergroeiingen hebben, meestal de exemplaren die niet goed de kans krijgen om van de sepia te eten.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Zieke slak

Bericht door FossilDude » 12 sep 2020, 13:16

ziggycardon schreef: 12 sep 2020, 12:51 Lijkt erop dat de slak calciumgebrek had tijdens zijn groei of dat de schelp op jonge leeftijd erg beschadigd is geraakt maar daarna hersteld is.
In dit geval lijkt het mij het tweede, aangezien calciumgebrek in deze setting onwaarschijnlijk is. Wat mij opviel is dat de top niet gewoon onder een hoek staat, maar echt krom gegroeid is. Er is dus een langdurige stressfactor geweest. Het zou dus ook een genetisch foutje kunnen zijn geweest.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: Zieke slak

Bericht door ziggycardon » 12 sep 2020, 13:34

FossilDude schreef: 12 sep 2020, 13:16
ziggycardon schreef: 12 sep 2020, 12:51 Lijkt erop dat de slak calciumgebrek had tijdens zijn groei of dat de schelp op jonge leeftijd erg beschadigd is geraakt maar daarna hersteld is.
In dit geval lijkt het mij het tweede, aangezien calciumgebrek in deze setting onwaarschijnlijk is. Wat mij opviel is dat de top niet gewoon onder een hoek staat, maar echt krom gegroeid is. Er is dus een langdurige stressfactor geweest. Het zou dus ook een genetisch foutje kunnen zijn geweest.

groet,
Johan
Een genetisch foutje is inderdaad wel een grote kanshebber als oorzaak.
Hier heb ik in de kweek er het meeste last van bij wat ik noem de slechte nesten waar ik vermoed dat inteelt gemoeid is geweest.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister


Plaats reactie