Fossielen uit de VS

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Fossielen uit de VS

Bericht door Martin » 14 jan 2021, 14:20

Hallo,

Ik wil enkele fossielen aankopen uit de VS. Nu heb ik verschillende topic doorgelezen over ruihandel enzovoort. Toch ben ik nog opzoek naar extra specifieke informatie. Wie heeft er ervaring met aankopen van fossielen uit de VS?

Waar moet ik in zijn algemeenheid rekening mee houden?
Hoe hoog is de belastingen bij invoer? Ik lees verschillende informatie.
Wat is de gemiddele prijs voor inklaringskosten en afhandelingskosten?
Moet ik met andere wetgeving rekening houden?

Ik lees op belastingdienst.nl bij het kopje "goederen die u niet zomaar mag invoeren" de volgede tekst
"Sommige goederen mogen Nederland helemaal niet in. Andere goederen mag u Nederland alleen binnenbrengen of invoeren als u daarvoor een vergunning hebt. Lees meer bij: Bagage en Kopen bij een buitenlandse webshop (denk aan tabaksproducten, € 10.000 of meer, bedreigde dier- en plantensoorten, dierlijke producten en levensmiddelen, planten, bloemen, groenten, fruit, wapens en munitie, nepwapens, geneesmiddelen, verdovende middelen, kunst en antiek, en geld )"

In hoevere vallen dierlijke fossielen onder bovenstaande, het gaat om diverse amfibieën tanden en botten.


Bedankt,
Martin



 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door Jasper den Otter » 14 jan 2021, 16:52

Beste Martin,

ik heb weleens een megalodon tand uit de vs gekocht. houd er rekening mee dat er best veel extra kosten bijkomen. fossielen zijnn immer geen dieren hé, ze zijn van steen, dus ze komen de douane vast wel door.


groeten, Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door Martin » 14 jan 2021, 19:52

Begrijp ik goed dat fossielen onder TARIC code 9705000090 vallen en dat hiervoor hoeven geen invoerrechten betaald hoeven te worden. Het zou dan alleen gaan om 21 procent BTW en Inklaringskosten?

Bijvoorbeeld bij een bedrag van omgerekend 100 euro, 21 euro BTW en tussen de 10 en 13 euro inklaringskosten per pakket?



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door Carboon » 14 jan 2021, 20:22

Ik heb vooral ervaring met het importeren van versteend hout. Deze worden door de douane meestal geclassificeerd binnen TARIC-9705 (en soms als houtsnijwerk! haha). Let naast de regelgeving omtrent import echter ook goed op de exportregels; deze zijn in de VS voor fossielen van gewervelden vaak strenger dan voor ongewervelden en planten. Je rekenvoorbeeld klopt, denk ik. Houd er daarbij wel rekening mee dat die EUR 100,- waarmee je start de optelsom is van de aanschafwaarde van de fossielen én de verzendkosten. Ik heb me daar ooit eens lelijk in vergist (verzendkosten kunnen relatief hoog zijn bij zware stenen).


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door Martin » 15 jan 2021, 23:22

Is er een website waar ik kan terugvinden wat de regelgeving is aangaande export vanuit de VS. Ik vindt wel wat algemene informatie, echter niks over specifieke soorten en daarbij horende wetgeving.



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door Jasper den Otter » 16 jan 2021, 08:12

Dat is er, maar ik weet de naam ervan niet, zoek gewoon iets zoals “verzendkosten amerika berekenen”

Groeten, Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door ziggycardon » 16 jan 2021, 10:03

Mijn ervaringen met fossielen uit de USA is dat de kosten erg hoor kunnen oplopen.
Je betaald vaak al een aanzienelijke bedrag aan verzending, daar komt dan nog invoerrechten boven op (vaak is dat maar een 20 euro) en dan kom er nog de 21 % btw bovenop + als je met USD moet betalen via paypal rekent paypal ook nog een kleine omzettingskost.

Het beste kun je eens een invoercalculator opzoeken en de bedragen hier ingeven, meestal zitten deze wel redelijk juist.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door Martin » 16 jan 2021, 17:15

De afweging is dan simpel, hoe graag wil ik een fossiel hebben ten opzichte van de kosten van invoerrechten en Inklaring. Als de fossielen niet in de EU voor handen zijn zal ik de portemonnee moeten trekken. In Nederland betaal je natuurlijk ook BTW, die kosten mag je eigenlijk niet rekenen als je een vergelijk doet met Europese fossielen. Alleen als je ook al BTW in de VS betaald hebt zouden dat extra kosten zijn. Bij PayPal betaal ik altijd in de valuta van het land, heb een ING creditcard en deze rekenen een eerlijkere wisselkoers.

Denk dat ik toch maar ga bestellen in de VS en hopen dat de douane mijn pakketje over het hoofd ziet 😅. Iedereen bedankt voor het meedenken 👍



Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door ziggycardon » 16 jan 2021, 17:45

Martin schreef: 16 jan 2021, 17:15 De afweging is dan simpel, hoe graag wil ik een fossiel hebben ten opzichte van de kosten van invoerrechten en Inklaring. Als de fossielen niet in de EU voor handen zijn zal ik de portemonnee moeten trekken.
Volledig mee eens, sommige fossielen zijn helaas niet altijd makkelijk te vinden in de EU en zolang je bereid bent om het eindbedrag voor het fossiel te betalen is het het volledig waard.
Ik heb destijds ook al enkele fossielen uit de VS laten overkomen en zelfs met de extra kosten geen spijt ervan. :)


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Fossielen uit de VS

Bericht door PachyWhatnotOdon » 24 feb 2021, 23:33

Ik denk dat het belangrijkste hier al genoemd is: als je een fossiel graag wilt hebben, en het is alleen in de VS beschikbaar, is prijs ondergeschikt. Ik heb vaak genoeg fossielen uit de VS gekocht, en er nooit spijt van gehad.

Dat gezegd hebbende kunnen de kosten inderdaad behoorlijk oplopen. Veel fossielenhandelaren in de VS rekenen de VAT namelijk in hun verkoopprijs mee, en die wordt er bij internationale verkoop doorgaans - in mijn ervaring althans - niet afgehaald. Dit is evenzeer het geval bij aankopen via eBay. Ergo, bij binnenkomst in Europa betaal je dubbel BTW. Daarbij komt dat de porto aanzienlijk kan zijn als het om een zwaar fossiel gaat. En ook over de porto betaal je BTW. En zelfs al gaat het om een luttel en goedkoop fossiel ben sowieso al €17-€18 (destijds althans) kwijt omdat de wanneer de douane er alleen al naar kijkt (de inklaringskosten). Voor een fossiel van €100 ben je daarmee dus al gauw anderhalf keer dat bedrag kwijt. Dit vind ik zelf vaak toch wel een grote belemmering en een reden om driemaal na te denken alvorens een fossiel van buiten Europa te kopen. En daar valt het VK nu helaas dus ook onder!

Gelukkig (voor mij) zijn de inklaringsregels niet in alle landen hetzelfde, waarbij voor geologische monsters of boeken bijvoorbeeld lagere BTW wordt berekend, pakketten die als gift verstuurd worden of die minder dan een drempelwaarde waard zijn van inspectie zijn vrijgesteld... Als je weet wat je lokale regels zijn kun je dit meenemen in je berekening van hoe duur een fossiel uiteindelijk wordt en of het daarmee de moeite waard is.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie