Het determineren van haaientanden.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Het determineren van haaientanden.

Bericht door Dino15 » 26 jan 2021, 13:18

Haaientanden zijn voor veel mensen lastige fossielen om te determineren. Dit heeft veel oorzaken, elke haaien soort heeft verschillende tandposities met elke positie andere vormen, zet daarbij de honderden levende en duizenden uitgestorven geslachten en soorten en soms zelfs sexueel dimorfisme en soorten waar nog geen geasocieerde dentitie bij is gevonden maakt het lastig om tot een goede determinatie te komen. Met deze gids hoop ik dat het voor geintresseerden makkelijker wordt om haaientanden te determineren. Ik heb me beperkt tot mijn kennis van eigen vondsten van het Nederlandse strand, dus je zult geen tanden uit het buitenland zien en ook niet uit het limburgs krijt.

Mvg.

Nick.

Dit is de eerste vergelijking; twee tandjes uit het eoceen van het zwin, zo op het eerste gezicht lijken ze veel op elkaar. Beide hebben een brede wortel met bijspitsen, maar bij nadere inspectie hebben ze toch subtiele verschillen die bij de volgende foto's zal uitleggen.
Bijlagen
Isurolamna affinis labiale zijde
Isurolamna affinis labiale zijde
Isurolamna affinis linguale zijde
Isurolamna affinis linguale zijde
Brachycarcharias lerichei labiale zijde
Brachycarcharias lerichei labiale zijde
Brachycarcharias lerichei linguale zijde
Brachycarcharias lerichei linguale zijde


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door Dino15 » 26 jan 2021, 13:42

De eerste duidelijke verschillen tussen isurolamna affinis en brachycarcharias lerichei is de 3-vormige streep tussen wortel en kroon van isurolamna affinis en de v-vormige gleuf tussen de kroon en wortel, zoals hier duidelijk aangestreept staat.

Het tweede verschil is de aanwezigheid van een voedingsgroeve bij brachycarcharias lerichei en de afwezigheid van een voedingsgroeve bij isurolamna affinis. Ook hier duidelijk aangestreept.
Dit was het voor vandaag, binnenkort zal ik een nieuwe vergelijking tussen twee verglijkbare maar verschillende soorten plaatsen.

Wordt vervolgd

Nick.
Bijlagen
De 3-vormige streep is een herkenings puntje dat je te maken hebt met een isurolamna affinis.
De 3-vormige streep is een herkenings puntje dat je te maken hebt met een isurolamna affinis.
Brachycarcharias lerichei kun je o.a. Herkennen aan de v-vormige gleuf tussen de kroon en wortel.
Brachycarcharias lerichei kun je o.a. Herkennen aan de v-vormige gleuf tussen de kroon en wortel.
Isurolamna affinis heeft geen voedingsgroeve als brachycarcharias lerichei.
Isurolamna affinis heeft geen voedingsgroeve als brachycarcharias lerichei.
Deze tand heeft een voedingsgroeve zoals je op de tekening kunt zien, isurolamna affinis heeft geen voedingsgroeve.
Deze tand heeft een voedingsgroeve zoals je op de tekening kunt zien, isurolamna affinis heeft geen voedingsgroeve.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Steven db
Senior Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 mei 2020, 15:19
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door Steven db » 26 jan 2021, 21:33

Dag Nick,
Dat is een zeer goed initiatief.
Deze tip kende ik niet. Ik heb wel even moeten zoeken en kijken wat je precies bedoelde maar ik denk dat ik begrijp. De extra aanduiding die je hebt toegevoegd op je foto's zijn zeker nuttig. Bedankt.
Ik kijk al uit naar je volgende bericht!
Groeten,
Steven.



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door alberto shark » 26 jan 2021, 21:57

Goed initatief Nick! Helaas kan hier nog steeds geen pdf document worden toegevoegd maar kijk eens op : https://www.researchgate.net/publicatio ... entandenen
dan kun je het downloaden ter verder info voor determinatie.



Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door Dino15 » 29 jan 2021, 11:48

Nu gaan we naar een volgende vergelijking, twee tandjes die beide veel op elkaar lijken maar toch verschillend zijn. Eerst 2 foto's van beide tandjes zonder aantekeningen. Bijde komen van het zwin.

Nu met de aantekeningen kun je zien wat de subtiele verschillen zijn in beide tandjes. De galeocerdo heeft duidelijk meer bijspitsen op de kiel bij de naar de posterieure kant van de kaak gerichte kroon en de serraties gaan veel hoger richting de tip dan bij physogaleus. Dit was het voor vandaag volgende keer gaan we verder!

Mvg.

Nick.
Bijlagen
De serraties stoppen tot halverwege de kroon dit in tegenstelling tot galeocerdo latidens die tot bijna de tip van de kroon gaat, de kiel van de korte kant heeft 4 t/m 5 bijspitsen.
De serraties stoppen tot halverwege de kroon dit in tegenstelling tot galeocerdo latidens die tot bijna de tip van de kroon gaat, de kiel van de korte kant heeft 4 t/m 5 bijspitsen.
De bijspitsen op de kiel bij de korte kant zijn er 5 t/m 6 in tegenstelling tot physogaleus latus.
De bijspitsen op de kiel bij de korte kant zijn er 5 t/m 6 in tegenstelling tot physogaleus latus.
Physogaleus latus. Oligoceen.
Physogaleus latus. Oligoceen.
Galeocerdo latidens. Eoceen.
Galeocerdo latidens. Eoceen.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door mbil11 » 02 feb 2021, 13:33

Hartelijk bedankt voor deze zeer goede tips.



Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door Dino15 » 20 feb 2021, 13:11

Nu gaan we kijken naar de 3 meest voorkomende tand posities; anterior, lateral en posterior. Ik heb een soort uitgekozen die veelvuldig voor komt in mijn collectie, striatolamia macrota uit het eoceen. Alle tanden hier afgebeeld komen van het zwin. Aangezien ik niet zo goed de exacte kaak posities weet heb ik me alleen beperkt tot deze 3 ruime posities.

Anterior; deze kun je herkennen aan de langerekte kroon en kleine spitse bijspitsen, en heeft deze positie zware striaties. Zit vooraan in de kaak.

Lateral; breedde kroon en grootte ronde bijspitsen en is hoger dan de posterieure tanden. Zit in de zijkant van de kaak.

Posterior; is een stuk kleiner (vaak een residu of gruis vondst) dan de andere tanden in de kaak, ze lijken meer op de laterale tanden (breedde kroon en wortel, grote ronde bijspitsen.) dan op de anteriors. Ze hebben wel een minder hoge kroon dan zelfs de de laterals. Zit achteraan in de kaak.

Dit was het weer voor vandaag, het heeft lang geduurd sinds de vorige determinatie les maar hier is er weer een!

Mvg.

Nick.
Bijlagen
2 × Striatolamia macrota posterior. Bij deze soort zijn zowel de posterieure en laterale tanden breder dan de langerekte anterior tanden en hebben grote afgeronde bijspitsen.
2 × Striatolamia macrota posterior. Bij deze soort zijn zowel de posterieure en laterale tanden breder dan de langerekte anterior tanden en hebben grote afgeronde bijspitsen.
3 × Striatolamia macrota lateral. Hetzelfde verhaal als de posterieure tanden, maar de kroon is hoger dan bij de posterieure tanden, is wel breedder dan de anteriors.
3 × Striatolamia macrota lateral. Hetzelfde verhaal als de posterieure tanden, maar de kroon is hoger dan bij de posterieure tanden, is wel breedder dan de anteriors.
3 × Striatolamia macrota anterior. Deze positie heeft langerekte tanden met kleine spitse bijspitsen en zware striaties.
3 × Striatolamia macrota anterior. Deze positie heeft langerekte tanden met kleine spitse bijspitsen en zware striaties.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Het determineren van haaientanden.

Bericht door mbil11 » 23 feb 2021, 21:42

Nogmaals hartelijk bedankt. Weer zeer handige tips.

Mvg,
Michiel




Plaats reactie