Digitale Microscoop

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door mbil11 » 06 mar 2021, 11:49

Bedankt allemaal voor de extra info. Bij mijn bestelling is het helaas niet goed gegaan. Ik moet dus nog steeds wachten op die van mij.

Mvg,
Michiel



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door PachyWhatnotOdon » 08 mar 2021, 16:22

Ik heb mijn Velleman CAMCOLMS2 net vandaag binnengekregen. Het zal wel zijn omdat het om een ouder model gaat, maar het was niet bepaald makkelijk en tegen een schappelijke prijs te vinden. Maar hij ziet er precies zou uit als op de foto. De set bestaat uit een voet, staaf, verschuifbare montage-arm, de USB-microscoop zelf, een USB-kabel (mini naar USB 2), een HDMI-kabel, een kalibratie-liniaal, een lensdoekje en een CD-ROM met camera-software. Installatie van zowel microscoop als de software verloopt erg eenvoudig, al is het erg jammer dat je toch wel aparte software nodig lijkt te hebben (tenzij je ervoor kiest om je foto's op MicroSD op te slaan.
camcolms2.jpg
camcolms2.jpg (12.83 KiB) 314 keer bekeken
Je kunt de zoom, scherpte en afstand verstellen door de montage-arm in hoogte te verstellen, de stelschroef op de microscoop zelf aan te passen, of de hoogte van microscoop in de arm (de stelschroeven van opzij) aan te passen. Echt heel makkelijk vond ik dit verstellen in mijn korte experimenten echter niet, omdat het verstellen van de hoogte van de montage-arm erg grofmazig werkt en na het stellen van de microscoop het verwijderen van je hand vaak de scherpte toch iets verandert weer. Uiteindelijk ben ik dan ook uitgekomen op een procedure om 1) eerst de hoogte van de arm in te stellen, dan 2) vanuit neutrale hoogte in de arm de microscoop scherp te stellen, en tot slot 3) de hoogte van de microscoop in de arm nog wat aan te scherpen om een goed duidelijk beeld te krijgen.

De software heeft slechts een beperkte interface met maar een paar knoppen - maken van een foto, maken van een video, timer, volledig-scherm-modus en het importeren van foto's. Onderdeel van de interface is je opnamenbibliotheek, waarbij je, als je op een fotovoorbeeld klikt, deze vergroot te zien krijgt. Dit is ook de manier waarop je de microscoop kalibreert: je neemt een foto van een liniaal en meet dan de afstand tussen twee streepjes met bekende afstand.

Het blijft echter pielen - en al helemaal met de beperkte beeldhoek (kleine reptielentanden, zoals van plesiosauriërs of thalattosauriërs, passen bijvoorbeeld al niet echt in beeld) en erg gerichte focus (zelf met een klein tandje kan maar een klein deel scherpgesteld worden). Misschien dat ik er de verkeerde verwachtingen van had en eigenlijk beter met een kleine lichttent en goede macrolens af ben, maar ik vond het gemak ik gebruik en wat je uiteindelijk op de resulterende foto's weet te leggen wat tegenvallen, ook al valt de kwaliteit van de foto's zelf me alleszins mee. Wel is ook belichting een probleem, omdat wanneer je met de lens te dicht op je object zit deze te veel kan reflecteren (in welk geval je de lichtsterkte overigens wel kunt terugschakelen), terwijl als de afstand tot je object daarentegen te groot is, er weer niet voldoende licht is of je juist lichtvlekken van de afzonderlijke lichtjes in je foto ziet. Dat gezegd hebbende, hier wat foto's van pliosaurustanden:
peloneustes.jpg
peloneustes2.jpg
peloneustes3.jpg
peloneustes4.jpg
peloneustes5.jpg
Waar ik een stuk meer over te spreken ben - vermoedelijk omdat dit een stuk makkelijker bleek te gaan dan verwacht - is de microscoop uit losse hand te bedienen. Het is zeker verre van ideaal om met je ene hand de microscoop stabiel te moeten vasthouden en met de andere op de foto-knop in je software te klikken. Maar de foto's worden gelukkig snel genomen (bewogen foto's lijkt dus mee te vallen) en het heeft in zichzelf ook wel wat om met de microscoop over een object te bewegen, zodat je alle delen ervan in beeld kunt krijgen en kunt bestuderen. Hieronder een foto van een humerus van een elasmosauride:
elasmosaur humerus surface detail.jpg
Al in al niet slecht, maar ook zeker niet alles wat ik ervan gehoopt had. Desondanks wel erg praktisch als je hetgeen je door je vergrootglas kunt zien als foto of video wilt kunnen vastleggen en delen :)


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie