Digitale Microscoop

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Digitale Microscoop

Bericht door mbil11 » 06 feb 2021, 19:01

Beste leden
Nadat ik hier van de week een post zag met foto's die waren gemaakt met een digitale microscoop ben ik zelf ook op zoek gegaan naar een exemplaar voor eigen gebruik. Ik wil het vooral gaan gebruiken voor het fotograferen van fossielen en vondsten die ik met de metaaldetector heb gedaan. Tevens wil ik het gebruiken om de kleinste details van mijn vondsten beter te kunnen bestuderen.

Ik heb eens online zitten zoeken en zie veel goede ervaringen over de jiusion.

https://www.amazon.nl/Jiusion-Vergrotin ... eature_div

Ik was benieuwd of iemand op het forum bovenstaande heeft of zijn ervaringen wil delen over een ander type wat ze zelf gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Michiel



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Digitale Microscoop

Bericht door sjaak » 06 feb 2021, 22:55

Ik heb een soortgelijk model, waarschijnlijk wat ouder, maar ik heb er weinig aan. Ik vind het erg lastig om er stabiele scherpe beelden uit te halen. Ik heb een aantal usb microscopen en ook opzet lenzen voor de smartphone maar ze vallen allemaal tegen. Op zich zijn ze niet duur en je kan er vast wat mee, maar mij levert het vooral ergenis op. Hopelijk heeft iemand hier nog een tip.


Groet,

Niels

mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door mbil11 » 07 feb 2021, 11:58

Bedankt voor je reactie Niels. Daar was ik eigenlijk ook al bang voor. Ik hoop dat er andere leden zijn die misschien wel al een goede hebben kunnen vinden.



wdh2880
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jun 2016, 10:48
Locatie: Bornem, België
Has thanked: 257 times
Been thanked: 10 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door wdh2880 » 07 feb 2021, 12:18

De foto's met zo'n microscoop die Antoinette plaatste vorige zomer waren anders niet mis:
viewtopic.php?f=5&t=37145&hilit=microscoop#p275241



Rene31
Junior Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:44
Been thanked: 13 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door Rene31 » 07 feb 2021, 17:41

Michiel,

ik gebruik zelf ook vaak een digitale microscoop. Deze microscopen hebben een heel kleine scherptediepte, zodat scherp stellen heel nauw luistert. Fossielen zijn natuurlijk vaak niet plat.
Het model dat jij uitgezocht hebt heeft slechts 1 verstelknop en dat is heel lastig. In het statief zit geen fijn-stel mogelijkheid.
Op de pagina waarna je linkt staat ook een model met een hoogte verstelling in het statief. Dat werkt veel nauwkeuriger.
Ik kan je aanraden zo een soort statief te zoeken en dus een grofverstelling (opp de microscoop) en een fijnverstelling (op het statief) te kiezen. Dat levert mooiere foto's op en minder problemen met het scherp stellen.

Groeten

René



mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door mbil11 » 07 feb 2021, 21:32

Inderdaad wdh2880. Door die post werd ik ook getriggerd.

Beste René

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg. Zoals je al aangeeft lijkt het mij dan ook veel makkelijker om scherp te stellen. Ik was in eerste instantie bij degene van de link terecht gekomen, omdat diverse onafhankelijke websites aangaven dat dit een van de betere is. Ik ga denk ik de door jouw genoemde opstelling halen van hetzelfde merk en hoop dan dat die inderdaad ook goed is.

Met vriendelijke groet,
Michiel



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 205 times
Contacteer:
Re: Digitale Microscoop

Bericht door Caveman » 07 feb 2021, 23:18

Ik heb er al verschillende gekocht, en ben niet tevreden!
Het beste resultaat heb ik gewoon met mn samsung telefoon, met evt n opzetlensje.
Het beste resultaat gewoon met de telefoon, zolang t niet kleiner als n millimeter of 5 is!

Gr Mart


To share or not to share, that's the question!

mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door mbil11 » 08 feb 2021, 11:01

Bedankt Mart

Ik maak ook nog steeds de meeste foto's met mijn telefoon. Ik heb ook 2 keer van die opzetlensjes gekocht, maar dat was meestal ook geen succes.

Ik ga de gok denk ik toch wagen. Ik zal hier laten weten hoe die gok gaat uitpakken

Mvg,
Michiel



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door PachyWhatnotOdon » 15 feb 2021, 00:00

Interessant onderwerp dit! Ik loop zelf ook al een tijd rond met deze vraag, want goed op een fossiel kunnen inzoomen is toch wel erg handig. Natuurlijk blijft een microscoop met camera altijd een optie, maar vanwege de benodigde eisen, geen goedkope...

Ik gebruik momenteel een opzetlens. En buiten de tunnelranden ("het 007-effect") zijn de foto's best aardig. Je moet de lens echter direct op het fossiel zetten, krijgt maar een klein deel in beeld, en dan nog is het pielen. Ik zou graag ook een betere oplossing hebben...

Ben dus erg benieuwd naar jouw ervaringen!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Digitale Microscoop

Bericht door mbil11 » 15 feb 2021, 16:15

Bedankt voor je aanvullingen. Ik heb er 1 besteld, komt ergens volgende week binnen. Ik zal mijn ervaringen hier zetten zodra ik mee heb kunnen spelen.

Ik heb zelf geen ervaring met de opzetlensen. Ik heb in principe een goede opstelling, maar het is altijd veel werk om de belichting precies goed te krijgen en daarom maak ik al snel meestal de foto's met de telefoon. Dat is echter niet optimaal.

Mvg,
Michiel




Plaats reactie