Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door Dino15 » 04 mar 2021, 20:55

Spongebob schreef:" Eigenlijk heeft het posten van al die prachtige vondsten op o.m. Fossiel.net een vervelende bijwerking gehad. Mill en Antwerpen werden totaal overspoeld door zoekers en veel haaientandenexperts zagen dit met lede ogen aan. Die hebben de openbare website de rug toe gekeerd en hebben zich in facebook groepen verenigd, zodat ze wel onderling contact konden leggen maar de grote meute konden uitsluiten."

Wat ik ook echt goed begrijp. Ik probeer ook altijd op een verantwoordelijke manier mijn haaientanden te bemachtigen. mill is weg, hoevenen is verboden voor zoekers en aan de tijdellijke havenwerkzaamheden in de antwerpse haven verspil ik mij geen tijd aan want ik heb geen eigen auto of connecties daar. Dus ben ik op de zeeuwse stranden aangewezen, dit met wisselend succes, soms vindt een mooie tand van 3,5 cm maar ik vindt al te vaak alleen maar gerolde stukken met af en toe een compleet tandje. Maar dat maakt het zoeken spannend en leuk, nietwaar! :D je weet nooit wat je bij je volgende strand bezoek mee naar huis mag nemen.

Mvg.

Nick.

Whoops, bij het uitknippen van tom's bericht is er een foutje ontstaan waardoor zijn quote met mijn berichtje is vermengd, ik hoop dat ik het goed heb opgelost?!


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door hubertus68 » 05 mar 2021, 11:09

Spongebob schreef: 04 mar 2021, 19:55 Het Duitse forum is anders ingericht. Daar kun je je voorkeursonderwerpen aanklikken en de topicgroepen die je niet zo interesseren links laten liggen. Misschien een idee om dat ook hier te implementeren :?:
Ik had ook altijd gedacht dat de opbouw van Steinkern beter was, maar ik denk dat men appels met peren vergelijkt.
Ik denk dat de (amateur-)paleontologie, naast het feit dat Duitsland een veel groter land met veel meer bewoners is, een langere traditie heeft.
Daarnaast hebben we veel meer en veel diversere vindplaatsen in Duitsland.

Zou men dit forum opdelen in verschillende categorien, zou zich momenteel niet veel veranderen. De categorie "kust" zit vol met determinatievragen, in alle andere categorien komt er misschien alle paar weken een enkel berichtje bij. De gouden tijden met tientallen toegankelijke groeves zijn gewoon voorbij. Dit zal op lange zicht – ook in Duitsland – een effect hebben op de professionele en de amateur paleontologie.


Beste groeten,
Oliver



mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door mbil11 » 06 mar 2021, 13:30

Beste Nick

Ik zit hier nog niet zo lang, dus kan er niet over oordelen. Jij hebt er bij mij wel voor gezorgd dat ik meer interesse heb gekregen voor haaientanden en eindelijk eens een begin hebt gemaakt met de determinatie van mijn eigen haaientanden.

Mvg,
Michiel



Gebruikersavatar
Germa
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 sep 2014, 17:10
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door Germa » 08 mar 2021, 21:49

Ik ben pas nog in Mill geweest Max; daar is niets meer te vinden, alles is aangeplant en er zijn ‘aangeharkte’ paden.
Alleen een duikteam zou daar uit het water misschien nog iets bovenhalen.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6857
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 308 times
Contacteer:
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door sjaak » 08 mar 2021, 22:31

Volgens mij is dit al een paar keer eerder opgemerkt, maar het soort vondsten op dit forum is evenredig met de publieke toegankelijke vindplaatsen. Als er minder haaientanden vindplaatsen zijn, worden er minder vondsten gemeld. Voordat er werd opgespoten waren er ook minder strandvondsten. Ook is het zo dat er mensen op andere sociale media zitten, zoals Facebook of Instagram.
Ik heb wel gehoord dat mensen afhaken omdat ze weinig reacties op vondsten krijgen die geen haaientand of strandbot zijn. Dat is jammer.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door Felicia Carina » 09 mar 2021, 19:37

Hallo

Ik ga dan uiteindelijk toch ook reageren...
Het is toch mooi om te zien hoe persoonlijk getint de reacties op dit forum zijn. De ene zegt dat er op dit forum niks dan haaientanden te zien zijn, en de andere vraagt zich af waar de haaientanden blijven!
Hoe menselijk om aangetrokken te worden tot wat je interesse is.
Bovendien heeft niet iedereen het strand ter beschikking om steeds strand vondsten te doen. Je moet het soms doen met wat in je omgeving te vinden is.
Persoonlijk vind ik het juist boeiend om regelmatig eens te kijken wat ze nu weer allemaal gevonden hebben. En dat zijn veel haaientanden 😊, maar ook andere dingen.

En ja, je krijgt soms weinig reactie. Maar dan zal er wel niemand zijn die het weet denk ik dan. De zoektocht gaat dan verder. Zeker geen goed idee om het persoonlijk op te vatten zou ik zo zeggen. Je kan toch maar moeilijk op bijna elk bericht reageren met “ik weet dat niet”.

Ik ben begonnen met weinig kennis, maar met alles door te nemen (ook wat mij niet direct interesseert) heb ik toch al heel wat geleerd. Van haaientand tot coproliet!
Dus blijf allemaal vooral vanalles posten, want ik lees het. En hierbij ook al meteen een dankjewel voor alle berichten waar ik veel uit kan leren.

Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door nifrec » 10 mar 2021, 12:35

Om enigzinds een bevestigend voorbeeld te geven van wat hierboven gezegd word:

Zelf zoek ik meestal op de Kaloot (strand) wanneer ik ga zoeken. Niet zozeer vanwege een specifieke voorkeur naar stranden, maar dit is nu eenmaal de leukste en meest successvolle vindplaats die goed te bereiken is vanaf waar ik woon. Zou het zo zijn dat er een toegankelijke krijtgroeve in de buurt was en het strand ver weg, dan had ik waarschijnlijk vooral groeve-materiaal om te posten i.p.v. strandvondsten.


PS. voor de haaietandkenners: ik heb laatst nog een aantal mooie tanden gevonden, die ik zal proberen te posten wanneer ze ontzilt zijn en wanneer ik tijd heb. Dit zal pas in April zijn :? .

PPS. Er is niks mis met de Kaloot hoor, iedere keer blijf ik maar nieuwe dingen vinden.
Dat zou waarschijnlijk een keer ophouden, maar dan zou ik al een hele uitgebreide verzameling hebben!



Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: Waar zijn alle haaientanden liefhebbers gebleven?

Bericht door Antoinette:-) » 02 apr 2021, 15:59

Elke keer als Nick en ik samen zoeken, zijn we altijd blij naar huis teruggereden. We hebben zo ieder onze eigen verlangens (ik wil nog een speerpunt of kaakje met kiezen vinden en Nick een great White) en we voelen telkens de kriebels in onze buik als er bijna op de bestemming zijn. Pretkriebels, heerlijk.

Maar zoeken is geen easy fun. Het duurt een tijd eer je oog voor alles krijgt. Eenmaal iets gezien en in je handen gehad (bijvoorbeeld een maaltandje van een vis) en voor je het weet heb je er 15 in je collectie.

En tja, meestal duurt het even voordat je iets leuks vindt.

Denk dat veel mensen te snel succes willen hebben en afhaken als het te lang duurt. Er is immers zoveel te doen en meestal te weinig tijd....

Maar wij gaan door :-)


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...


Plaats reactie