Pliocene gastropodes uit m’n collectie.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Pliocene gastropodes uit m’n collectie.

Bericht door Max pijpelink » 09 mar 2021, 12:53

Beste, het is mij opgevallen dat ik best wel wat Pliocene gastropodes heb ik en die wil ik graag met jullie delen. Mocht er een soort fout zijn gedetermineerd laat het me maar weten dan ga ik ernaar kijken. Vele hebben ook een leuk verhaaltje en dat wil ik ook met jullie delen!
Sommige vondsten heb ik niet zelfgevonden maar gekregen van iemand.

Hopelijk vinden jullie dit topic interessant! :D :D
Bijlagen
Busycon sinistrofulgur, Florida<br />Deze heb ik nu al 10 jaar in m’n bezit en ik wist vroeger niet dat deze fossiel was. Ik heb hem ooit gekregen maar ik weet helaas niet meer van wie of waar. Ik heb hem wel dank zij iemand kunnen determineren. Helaas ontbreekt hier dus ook een heel mooi verhaal.
Busycon sinistrofulgur, Florida
Deze heb ik nu al 10 jaar in m’n bezit en ik wist vroeger niet dat deze fossiel was. Ik heb hem ooit gekregen maar ik weet helaas niet meer van wie of waar. Ik heb hem wel dank zij iemand kunnen determineren. Helaas ontbreekt hier dus ook een heel mooi verhaal.
2 vrij complete scaphella lamberti links: rithem rechts: camping de paardekreek. <br />Deze hebben de leukste verhaaltjes. Links heeft hetzelfde verhaal als mijn turritella incrassata en rechts een heel apart verhaaltje zoals misschien de locatie al vermeld. <br />De rechtse scaphella lamberti heb ik gevonden op een stormachtige dag op de camping waar ik sta en werk. We gingen kijken of dat onze tent nog goed vast stond en toen bedacht ik me in eens dat de paadjes  uit schelpengruis bestond. Ik ging eens kijken en ik wilde iets uit het paadje pakken. Het zat erg goed vast en nadat ik even met een sleutel het eruit stak kwam daar een vrij complete scaphella lamberti eruit. Ik was dolgelukkig ermee omdat ik 2 vrij complete scaphella lamberti had gevonden in een korte tijd. Het heeft een van de leukste en mooiste verhalen vind ik.
2 vrij complete scaphella lamberti links: rithem rechts: camping de paardekreek.
Deze hebben de leukste verhaaltjes. Links heeft hetzelfde verhaal als mijn turritella incrassata en rechts een heel apart verhaaltje zoals misschien de locatie al vermeld.
De rechtse scaphella lamberti heb ik gevonden op een stormachtige dag op de camping waar ik sta en werk. We gingen kijken of dat onze tent nog goed vast stond en toen bedacht ik me in eens dat de paadjes uit schelpengruis bestond. Ik ging eens kijken en ik wilde iets uit het paadje pakken. Het zat erg goed vast en nadat ik even met een sleutel het eruit stak kwam daar een vrij complete scaphella lamberti eruit. Ik was dolgelukkig ermee omdat ik 2 vrij complete scaphella lamberti had gevonden in een korte tijd. Het heeft een van de leukste en mooiste verhalen vind ik.
Turritella incrassata, rithem<br />Dit is een complete gastropode die ik heb gevonden in rithem. Dit is ook een van m’n mooiste vondsten van rithem. Het was de dag dat ik ook m’n nassarius reticosus vond op de Maasvlakte en we gingen nog even 20 minuten langs rithem. Toen heb ik deze kleine jongen gevonden.
Turritella incrassata, rithem
Dit is een complete gastropode die ik heb gevonden in rithem. Dit is ook een van m’n mooiste vondsten van rithem. Het was de dag dat ik ook m’n nassarius reticosus vond op de Maasvlakte en we gingen nog even 20 minuten langs rithem. Toen heb ik deze kleine jongen gevonden.
Nucella incrassata, Banjaard <br />Deze gastropode heb ik een hele tijd voor dat ik serieus begon met zoeken gevonden op de Banjaard. Ik raapte altijd wel de gastropodes op en had geen idee dat ze een paar miljoen jaar oud kunnen zijn. Overigens ben ik nog niet geheel overtuigd of m’n determinatie correct is. Ik heb nog enkele exemplaren liggen die ik heb gekregen maar daarbij moet ik nog de locatie van weten. Deze exemplaren zullen later er bij komen als ik de locatie weet.
Nucella incrassata, Banjaard
Deze gastropode heb ik een hele tijd voor dat ik serieus begon met zoeken gevonden op de Banjaard. Ik raapte altijd wel de gastropodes op en had geen idee dat ze een paar miljoen jaar oud kunnen zijn. Overigens ben ik nog niet geheel overtuigd of m’n determinatie correct is. Ik heb nog enkele exemplaren liggen die ik heb gekregen maar daarbij moet ik nog de locatie van weten. Deze exemplaren zullen later er bij komen als ik de locatie weet.
Nassarius reticosus, gevonden op de tweede Maasvlakte bij p6 <br />Deze is een best zeldzame vondst voor de Maasvlakte aangezien deze plioceen is en de fossiele schelpen daar over het algemeen eemiem zijn had iemand verteld. Het was m’n enige leuke vondst die ik had. Ik had die dag geen geluk en vond bijna niks.
Nassarius reticosus, gevonden op de tweede Maasvlakte bij p6
Deze is een best zeldzame vondst voor de Maasvlakte aangezien deze plioceen is en de fossiele schelpen daar over het algemeen eemiem zijn had iemand verteld. Het was m’n enige leuke vondst die ik had. Ik had die dag geen geluk en vond bijna niks.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Pliocene gastropodes uit m’n collectie.

Bericht door Max pijpelink » 10 mar 2021, 20:40

En nog een best wel bijzondere die ik afgelopen week heb gekregen. De spinucella tetragona die helemaal compleet is. Hij lag bij iemand in de tuin en ik mocht m meenemen. In het boekje ‘Zeeuwse strandfossielen’ van Harry raad staat deze bestempeld als zeldzame vondst voor Zeeland. Ik weet niet of dat deze ergens anders algemener is maar voor mij is het een van m’n mooiste Pliocene gastropodes die ik heb ondanks deze niet zelfgevonden is. Deze is gevonden op het strand van Breskens.
Bijlagen
5F2CD267-B81C-43AF-95FB-B90BB8D74527.jpeg


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie