carboon dingetjes

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 05 mei 2021, 20:30

Hoi,

weer iets uit de kelder. Nog zo'n 30 bananendozen te gaan.

Foto 1 laat vormen zien die sterk aan zaden doet denken maar de inhoud is duidelijk anders. Grijzig mineraalachtig? Slecht gefossileerd na miljoenen jaren of is er iets anders gebeurd? Bij mosselen heb ik een enkele keer ook zo'n grijzige materiaal gezien. Die heb ik helaas nog niet gefotografeerd en gearchiveerd.

Foto 2 lijkt wel een worm/rupsachtig wezen. Maar bij verder kijken blijkt het zeer waarschijnlijk een fragment van een blad van een alethoperis te zijn. Zie gelijkenis met foto 3.

Op foto 4 zie een helft van een bijna-hernia-steen met delen van een zeer grote lonchopteris rugosa. Normaal worden de bladeren maximaal 3,5 cm hier zijn enkele 4 cm groot.
Foto 5. een fragment met lineaal.
Foto 6 laat de grote variatie zien tussen de verschillende bladeren. 7 meer details.
Foto 8. Het blad in het midden laat aan de linkerrand iets van haren zien. Dit is slechts op de foto te zien en niet in het echt!!! Waarschijnlijk stond de belichting zo dat dit zo lijkt.

groetjes,

Tom
Bijlagen
Foto 1. Zaden?
Foto 1. Zaden?
Foto 2. Een wormachtig iets?
Foto 2. Een wormachtig iets?
Foto 3. Alethoperis.
Foto 3. Alethoperis.
00000000000000.PNG (976.02 KiB) 462 keer bekeken
Foto 4. Lonchopteris rugosa in zijn natuurlijke omgeving.
Foto 4. Lonchopteris rugosa in zijn natuurlijke omgeving.
Foto 5. De grote bladeren.
Foto 5. De grote bladeren.
Foto 6. Details.
Foto 6. Details.
Foto 7 Details.
Foto 7 Details.
Foto 8. Details met haren.
Foto 8. Details met haren.



 
Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 05 mei 2021, 20:35

Vergeten: een schitterend fossiel van lonchopteris rugosa: https://www.amberabg.com/b_systematyka/ ... osa_1.html



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: carboon dingetjes

Bericht door Felicia Carina » 07 mei 2021, 22:06

Hallo Tom

Bij die eerste dacht ik eerst misschien aan zaden? Iets van Cordaïtes ofzo. Maar ik weet de schaal niet van zo zaden.
Of een fantasierijkere verklaring: de vrouwelijke bloemetjes van de cordaïtes/cordaianthus. Deze staan op steeltjes. Dat zou misschien ook de kartelvorm bovenaan bij de rechtse verklaren.
Als het geen gezichtsbedrog is zie ik ook uit elke “kelk” een steeltje naar beneden vertrekken.
En tussen de twee grote een kleinere (afdruk) met een minder ontwikkeld knopje?

Varens heb ik zelf nog niet gevonden, daar heb ik dus nog niet veel over opgezocht.
Maar waar is Tim? Hij is de expert.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits


Plaats reactie