Trichiurus sp. Eoceen? Vissentanden uit de zwinstreek.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Trichiurus sp. Eoceen? Vissentanden uit de zwinstreek.

Bericht door Dino15 » 10 jun 2021, 16:36

Dit wou ik even delen! Het zijn twee fang like teeth van een vis van waarschijnlijk het geslacht trichiurus (cutlassfish) een paar weken terug en in Augustus vorig jaar gevonden in het belgische en Nederlandse gedeelte respectievelijk van het zwin. Ik heb de tand uit nederland al een keer op het determinatie forum gezet met de vraag of het geen enchodus kon zijn, maar na wat vergelijkend onderzoek op google en ook deze site lijkt het mij veel waarschijnlijker dat het gaat om 2 trichiurus tanden vanwege het formaat (de fang like teeth van enchodus kunnen wel tot 3,5 cm worden, deze zijn veel kleiner) ouderdom is denk ik eoceen?

Mvg.

Nick.
Bijlagen
1 komt van het belgische gedeelte van het zwin is ruim een week geleden gevonden. 2 komt van het Nederlandse gedeelte van het zwin en is in Augustus 2020 gevonden.
1 komt van het belgische gedeelte van het zwin is ruim een week geleden gevonden. 2 komt van het Nederlandse gedeelte van het zwin en is in Augustus 2020 gevonden.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Trichiurus sp. Eoceen? Vissentanden uit de zwinstreek.

Bericht door Max pijpelink » 10 jun 2021, 16:46

wauw! leuke tandjes!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie