Met de ngv naar Winterswijk.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Max pijpelink » 06 sep 2021, 21:32

Felicia Carina schreef: 06 sep 2021, 21:10 Hallo Max

Mooie vondsten! Hoe heb je die platen toch thuis gekregen! Lijkt me een hele klus.

In verband met positief en negatief:
Het positief is het object zelf (het dier, het blad, het bot,…), het negatief is de afdruk.

Jij zegt: “Ik heb hier ook het positief en negatief van wat eigenlijk best bijzonder is omdat eigenlijk alleen het negatief bewaard blijft (of draai ik het nu om?)”
Van deze zin klopt niet veel… (sorry)
Jij hebt hier het negatief, de afdruk van de huid. Het positief zou het dier zelf zijn, of een stuk met schubben toch.
Ik denk dat je bedoelt dat het positief bewaard blijft meestal.

Groetjes,
Felicia
De stukken was idd heel spannend. Ook ivm een te volle auto en een hond naast me die maar wat graag fossielen wilde breken had ik het idee :? . Verder gewoon in wat kranten en wc papier gewikkeld.
Ah ok tnx. Ze gaven me wel wat uitleg maar dat ging best snel. Tenminste het ingedrukte gedeelte blijft vaak niet bewaard maar de afdruk daarvan.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door sjaak » 06 sep 2021, 21:44

Mooie vondsten. Goed te lezen dat Winterswijk weer open is. Helaas meer beperkt dan vroeger begrijp ik.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door ziggycardon » 07 sep 2021, 12:55

Gefeliciteerd met deze prachtige vondsten! :D
Ik moet toch wel toegeven ik wel een beetje jaloers ben dat je de groeve in Winterswijk bent kunnen binnen geraken, ik droom zelf al een hele tijd om er eens te kunnen gaan zoeken! :)


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Max pijpelink » 07 sep 2021, 13:20

ziggycardon schreef: 07 sep 2021, 12:55 Gefeliciteerd met deze prachtige vondsten! :D
Ik moet toch wel toegeven ik wel een beetje jaloers ben dat je de groeve in Winterswijk bent kunnen binnen geraken, ik droom zelf al een hele tijd om er eens te kunnen gaan zoeken! :)
Ik dacht als je lid wordt van de plaatselijke afdeling van de ngv dat je er dan ook een paar keer per jaar in mag zoeken.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Jasper den Otter » 08 sep 2021, 08:02

Max pijpelink schreef: 06 sep 2021, 20:11 Beste, ik ben afgelopen zaterdag met de ngv jeugd naar de groeve van Sibelco in Winterswijk geweest. Ik heb daar wat leuke fossielen gevonden en ik hoop dat jullie ze ook prachtig vinden. Ik heb eigenlijk bijna alles gevonden daar. Kwallen, sporen, schubben en ook nog een stukje bot en wat mineralen.
Ja, het was leuk, samen zoeken. helaas had ik niet veel gevonden, maar wel twee mooie stukken met brachiopoden van het soort Lingula. in die aantallen zeldzaam in laag 9. Ik ga komende zaterdag weer :)


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Jasper den Otter » 08 sep 2021, 08:05

Max pijpelink schreef: 06 sep 2021, 20:22 Mijn vissenschub fossielen die ik heb gevonden. Deze komen allemaal uit laag 9 en 1 vissenschub is nog best groot.
Dit is zo'n Dollopterus.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Jasper den Otter » 08 sep 2021, 13:48

Felicia Carina schreef: 06 sep 2021, 21:10 Hallo Max

Mooie vondsten! Hoe heb je die platen toch thuis gekregen! Lijkt me een hele klus.

In verband met positief en negatief:
Het positief is het object zelf (het dier, het blad, het bot,…), het negatief is de afdruk.

Jij zegt: “Ik heb hier ook het positief en negatief van wat eigenlijk best bijzonder is omdat eigenlijk alleen het negatief bewaard blijft (of draai ik het nu om?)”
Van deze zin klopt niet veel… (sorry)
Jij hebt hier het negatief, de afdruk van de huid. Het positief zou het dier zelf zijn, of een stuk met schubben toch.
Ik denk dat je bedoelt dat het positief bewaard blijft meestal.

Groetjes,
Felicia
Het is een afdruk van een voetspoor, dus de kant met de inkeping is het POSITIEF en de bolle kant NEGATIEF.

Groeten, Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door hubertus68 » 08 sep 2021, 14:07

Beste Max,

ik denk de vondsten beter te zien zijn als jij met een schuin invallend licht fotografeerd.
De kwallen kan ik niet herkennen. Kun je misschien even aanduiden, waar deze op de foto te zien zijn?
Hoe herken je dat dit kwallen zijn?

Bedankt en beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Felicia Carina » 08 sep 2021, 17:55

Jasper den Otter schreef: 08 sep 2021, 13:48
Felicia Carina schreef: 06 sep 2021, 21:10 Hallo Max

Mooie vondsten! Hoe heb je die platen toch thuis gekregen! Lijkt me een hele klus.

In verband met positief en negatief:
Het positief is het object zelf (het dier, het blad, het bot,…), het negatief is de afdruk.

Jij zegt: “Ik heb hier ook het positief en negatief van wat eigenlijk best bijzonder is omdat eigenlijk alleen het negatief bewaard blijft (of draai ik het nu om?)”
Van deze zin klopt niet veel… (sorry)
Jij hebt hier het negatief, de afdruk van de huid. Het positief zou het dier zelf zijn, of een stuk met schubben toch.
Ik denk dat je bedoelt dat het positief bewaard blijft meestal.

Groetjes,
Felicia
Het is een afdruk van een voetspoor, dus de kant met de inkeping is het POSITIEF en de bolle kant NEGATIEF.

Groeten, Jasper


Hallo

Ik bedoelde eigenlijk de huid afdrukken. Maar goed dat je de opmerking gaf, want nu ben ik eens verder gaan zoeken en het blijkt toch gecompliceerder dan gedacht.
Blijkbaar is er een onderscheid in terminologie tussen gewone fossielen en loopsporen.
Bij gewone fossielen vond ik de volgende uitleg ( het artikel gaat over iets anders maar er staat wel een uitleg tussen over positief en negatief bij fossielen):

https://natuurtijdschriften.nl/pub/4146 ... 002007.pdf

Ik veronderstel dat de huid afdrukken onder deze terminologie vallen.
Dat was hoe ik het uitgelegd had.
Maar kijk, bij loopsporen gebruikt men de woorden omgekeerd. Daar is de indruk het positief!
Zie volgende uitleg:

https://geologie.nu/wp-content/uploads/ ... tellen.pdf

Zo, weer wat bijgeleerd!
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Met de ngv naar Winterswijk.

Bericht door Jasper den Otter » 09 sep 2021, 08:42

Felicia Carina schreef: 08 sep 2021, 17:55
Jasper den Otter schreef: 08 sep 2021, 13:48
Felicia Carina schreef: 06 sep 2021, 21:10 Hallo Max

Mooie vondsten! Hoe heb je die platen toch thuis gekregen! Lijkt me een hele klus.

In verband met positief en negatief:
Het positief is het object zelf (het dier, het blad, het bot,…), het negatief is de afdruk.

Jij zegt: “Ik heb hier ook het positief en negatief van wat eigenlijk best bijzonder is omdat eigenlijk alleen het negatief bewaard blijft (of draai ik het nu om?)”
Van deze zin klopt niet veel… (sorry)
Jij hebt hier het negatief, de afdruk van de huid. Het positief zou het dier zelf zijn, of een stuk met schubben toch.
Ik denk dat je bedoelt dat het positief bewaard blijft meestal.

Groetjes,
Felicia
Het is een afdruk van een voetspoor, dus de kant met de inkeping is het POSITIEF en de bolle kant NEGATIEF.

Groeten, Jasper


Hallo

Ik bedoelde eigenlijk de huid afdrukken. Maar goed dat je de opmerking gaf, want nu ben ik eens verder gaan zoeken en het blijkt toch gecompliceerder dan gedacht.
Blijkbaar is er een onderscheid in terminologie tussen gewone fossielen en loopsporen.
Bij gewone fossielen vond ik de volgende uitleg ( het artikel gaat over iets anders maar er staat wel een uitleg tussen over positief en negatief bij fossielen):

https://natuurtijdschriften.nl/pub/4146 ... 002007.pdf

Ik veronderstel dat de huid afdrukken onder deze terminologie vallen.
Dat was hoe ik het uitgelegd had.
Maar kijk, bij loopsporen gebruikt men de woorden omgekeerd. Daar is de indruk het positief!
Zie volgende uitleg:

https://geologie.nu/wp-content/uploads/ ... tellen.pdf

Zo, weer wat bijgeleerd!
Felicia
Inderdaad.

Groeten, Jasper


Fossielenverslaafd


Plaats reactie