Top 3 2021.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Top 3 2021.

Bericht door nifrec » 09 feb 2022, 22:47

Ik ben er wat laat bij, maar beter laat dan nooit:

Pygidium van een Goldius goolaertsi (trilobiet uit Resteigne, Devoon)
(niet de beste foto, van deze moet ik nog een keer betere maken)
NIF_0027.JPG
De andere twee zijn hier eerder langsgekomen:

Gehoorsbeen van (waarschijnlijk) Stenella Sp. (dolfijn, van Kaloot. Waarschijnlijk Plioceen-Pleistoceen)
compilation_small.jpg
Een Cyrtospirifer grabaui uit Barvaux (Devoon):
Compilation_small.jpg



 
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Top 3 2021.

Bericht door nifrec » 09 feb 2022, 22:53

Carboon schreef: 31 jan 2022, 21:20 L.S.,

Om ook wat aan deze jaaroverzichtsdraad toe te voegen, hierbij een voor mij bijzondere aankoop uit 2021. Het gaat om een lengtedoorsnede van een Araucaria mirabilis (Spegazzini) Calder 1953 zaadkegel uit het Jura (Bathonien-Oxfordien) van het "Cerro Cuadrado Petrified Forest" in Santa Cruz, Argentinië. Vrij ongebruikelijk aan dit stuk is dat de kegel nog in de matrix ingekapseld zat tijdens het doorslijpen. Links is een eveneens in de lengte doorgezaagde tak te zien. Verder zit de matrix vol met verschillende aansnedes van kleinere twijgjes.

Groeten,

Tim
Nu ben ik nieuwsgierig, wist men bij het doorzagen van de kegel, of is het een zeldzame toevalstreffer?
In ieder geval een indrukwekkend fossiel!



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 367 times
Re: Top 3 2021.

Bericht door Carboon » 10 feb 2022, 17:59

nifrec schreef: 09 feb 2022, 22:53 Nu ben ik nieuwsgierig, wist men bij het doorzagen van de kegel, of is het een zeldzame toevalstreffer?
In ieder geval een indrukwekkend fossiel!
Dat weet ik niet. De achterzijde van het stuk is onbewerkt en hierop is van de kegel geen spoor te bekennen; je ziet slechts vele twijgjes daar. Dit wil echter niet zeggen dat ze op de bonnefooi zijn gaan zagen (lijkt me niet verstandig in dit soort zeldzaam materiaal, maar goed, misschien dachten ze daar jaren geleden wel anders over). Ik vermoed dat op het tegenstuk (d.w.z., aan de andere kant van de zaagsnede) wél iets van de kegel te zien is geweest, maar helaas heb ik dit deel niet in mijn bezit, noch ooit op foto of andere wijze gezien.


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie