Wat zijn de fossiele resten in deze vuursteen?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Oudezulte
Junior Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2021, 10:13
Been thanked: 3 times
Contacteer:
Re: Wat zijn de fossiele resten in deze vuursteen?

Bericht door Oudezulte » 14 jun 2022, 20:36

Spongebob schreef: 14 jun 2022, 20:02 Mooie en interessante website zeg!

Weet je zeker dat het Helgolandvuursteen is, die je hebt gefotografeerd?
Vroeger dacht ik dat alle rode vuursteen in Drenthe Helgolandvuursteen was, maar dat is niet het geval.
Sindsdien heb ik mijn idee hierover bijgesteld.
Zeker weten doe ik het niet, maar als amateur met een beetje Google kennis kom je al een heel eind. Vuurstenen van deze kleur en hardheid zie ik zelden hier in de omgeving, Doorgaans zijn het diverse tinten grijs (spannend! :D ) en veel geel en oranje, ook in de diverse tinten. Zwarte vuursteen komt tegenwoordig in de nabijheid van Terheijl veel voor; aangevoerd met de schelpen die het fietspad dienen te verharden. De Bryozoënvuursteen is doorgaans wel de donkerste tint rood in de aanwezige keileem.

De rode Helgolandvuursteen bevond zich niet in de keileem, maar is afkomstig van de laag potklei, die uit een behoorlijke diepte is opgegraven om ruimte te maken voor een volkstuinencomplex. Als je in de buurt woont zou ik je graag eens een keertje mee nemen door het unieke gebied hier waar hier en daar de oude grondmorene uit het Saalien nog zichtbaar.



 
Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: Wat zijn de fossiele resten in deze vuursteen?

Bericht door Roelie » 15 jun 2022, 11:50

Mooie steen, maar het probleempje is dat er in rode Helgolandvuursteen geen bryozoën voor komen.
Wel lichte vlekken. Dus ontleent deze steen zijn kleur aan andere inwerking van stoffen in de bodem.



Oudezulte
Junior Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2021, 10:13
Been thanked: 3 times
Contacteer:
Re: Wat zijn de fossiele resten in deze vuursteen?

Bericht door Oudezulte » 15 jun 2022, 15:10

Roelie schreef: 15 jun 2022, 11:50 Mooie steen, maar het probleempje is dat er in rode Helgolandvuursteen geen bryozoën voor komen.
Wel lichte vlekken. Dus ontleent deze steen zijn kleur aan andere inwerking van stoffen in de bodem.
Even inlezen Roelie, het gaat om twee verschillende stenen ;)



Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: Wat zijn de fossiele resten in deze vuursteen?

Bericht door Roelie » 15 jun 2022, 16:12

:oops: Oeps... :)




Plaats reactie