hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Max pijpelink » 29 jul 2022, 17:42

Carboon schreef: 28 jul 2022, 22:30
Max pijpelink schreef: 23 jul 2022, 15:29 Ik gebruik voornamelijk nog m’n hoofd😅, ik heb ooit eens een klein documentje aangemaakt maar niet meer bijgewerkt. Maar als iemand me vraagt wat ik heb kan ik dat vaak zo wel zeggen aangezien ik het meeste zelf heb gevonden.
@Max pijpelink: Zou je toch met klem willen aanraden om enige vorm van administratie op te zetten. Zelfs een ijzersterk geheugen gaat op den duur steekjes laten vallen, naarmate de verzameling groter en groter wordt en bovendien vele jaren gaat beslaan. Van mijn oudste stukken (verzameld lang voordat ik mijn database heb opgezet) weet ik bijvoorbeeld lang niet altijd meer op welke datum ik ze ooit gevonden heb. Dat soort informatie beklijft een stuk minder goed dan de vindplaats, maar kan toch wel handig zijn, bijvoorbeeld als je een groeve bezoekt die over de jaren in verschillende stadia is uitgegraven/uitgebouwd.

@alberto shark: Net als jij dat deed maak ik gebruik van een in Microsoft Access opgezette database. Vind dat wel prettig werken en je hebt veel vrijheid in hoe je de boel opzet. In antwoord op je vraag "en hoe is het terug te vinden?": Om een sterke link tussen een fossiel en de bijbehorende database-invoer te krijgen maak ik gebruik van 1) fysiek op het fossiel geschreven nummers en 2) duidelijke foto's van het fossiel in de database. Hieronder een foto van specimen TKTW0211 en een oude screenshot van de bijbehorende database-entry. Inmiddels staan er wel wat meer specimens geregistreerd en is ook de "storage" locatie bijgewerkt (de ladekasten en individuele lades zijn nu genummerd: een derde "link", die enorm helpt als je het fossiel dat bij een specifieke database-entry hoort zoekt).


database.jpg

specimen.jpg
Qua data en vindplaatsen is het meestal wel goed! Ik maak veel foto’s met m’n telefoon en daar staan dan de datums en locaties ook gelijk bij. Dat zou je misschien ook nog als enige soort database zien. Ik was van plan als ik klaar ben met school me er eens mee bezig te houden.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
PierreMatsThies
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 mei 2007, 11:17
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door PierreMatsThies » 29 jul 2022, 18:11

Via een acces-bestand. Ik moet er nog eens een goede interface op maken maar je kunt oneindig veel data kwijt.


Koekenbakkers zonder fratsen

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Jasper den Otter » 31 jul 2022, 00:26

Nu nog niets. Lijkt me wel handig om met trilbase te gaan beginnen.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door perfectjumpz » 05 aug 2022, 11:07

Ik heb zelf een eigen MySQL-database database opgezet. Binnen deze database heb ik best wel wat tabellen om de data zo gestructureerd mogelijk in te richten.

Dit is voorbeeld van de tabel 'fossiel'. Zoals je ziet staan er bij sommige velden 'sleutels'. Dit zijn linkjes naar andere tabellen. De overige tabellen hebben ook weer linkjes naar andere tabellen om het duidelijk te houden.
tabellen.png
Ik heb zelf een programma gemaakt (programmeren) waarmee ik deze database uitlees en ook makkelijk over alle tabellen heen kan lopen. Voordeel is dat je volledige vrijheid hebt om data op te staan, te tonen en nieuwe tabellen en velden toe kan voegen. Ook foto's koppelen gaat eenvoudig. Ik koppel ook aan elk fossiel 4 foto's (met meerdere aanzichten).

Jelle



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 287 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door hubertus68 » 05 aug 2022, 13:52

Hallo samen,

weet iemand trouwens of er een collectie-software voor Mac bestaat?

Beste groeten,
Oliver



christoflaeremans
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jul 2007, 15:00
Been thanked: 2 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door christoflaeremans » 09 aug 2022, 13:59

Zelf ben ik een Mac gebruiker en heb nog niet veel collectie software gevonden.

Er zijn wel een aantal andere opties:
- VirtualBox met Windows en Trilobase of Microsoft Access.
- Bootcamp met Trilobase of Access.
Heeft als nadeel dat je jouw Mac moet heropstarten om naar de Windows partitie te gaan. Met de recentere M1 en M2 is dit niet meer mogelijk.
- Filemaker
Een heel duur programma dat te vergelijken is met Access. Als je het kunt aankopen met een onderwijslicentie dan wordt het wel goedkoper.
- LAMP server (Linux Apache MySQL PHP) opzetten en zelf je database alsook de interface ontwikkelen.

Zelf ben ik gegaan voor Filemaker met een onderwijslicentie en zelf mijn database opgezet.

Groeten,

Christof



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door nifrec » 28 aug 2022, 13:05

Ik gebruik Postgresql. Net als MySQL is dat gebaseerd op SQL. Opensource, simpel, en erg flexibel.
Maar het komt standaard niet met een grafische interface,
en nog geen gedult gehad om er een te installeren sinds PgAdmin4 brak,
ik doe alles via de terminal. Dat gaat wel als je het gewend bent,
maar ik kan me voorstellen dat dat een hoge drempel is als je niet veel werkt in een terminal.

Ik heb een tabel voor specifieke fossielen (catalogus-nummer, vindplaats-id, ouderdom, soortnaam, formatie),
een voor vindplaatsen (vindplaats-id, naam, coordinaten, land, etc.), en een voor soorten (geslacht, phylum, orde, etc. Ook degene die het beschreven heeft).

Nummers plak ik altijd met paraloid op fossielen (of op het potje als ze echt te klein zijn),
meestal een papiertje waar ik met podlood (inkt loopt uit, en verkleurt) het nummer of gezet heb.



Pim026
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mar 2008, 22:38
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Pim026 » 16 dec 2022, 23:31

Is er eigenlijk iets om de catalogus van je verzameling bij te houden dat 'in the cloud' draait en kant-en-klaar is?



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Jasper den Otter » 17 dec 2022, 00:01

Pim026 schreef: 16 dec 2022, 23:31 Is er eigenlijk iets om de catalogus van je verzameling bij te houden dat 'in the cloud' draait en kant-en-klaar is?
Hallo Pim,

TriloBase.

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Pim026
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mar 2008, 22:38
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Pim026 » 17 dec 2022, 11:37

Jasper den Otter schreef: 17 dec 2022, 00:01
Pim026 schreef: 16 dec 2022, 23:31 Is er eigenlijk iets om de catalogus van je verzameling bij te houden dat 'in the cloud' draait en kant-en-klaar is?
Hallo Pim,

TriloBase.

gr. Jasper
Dank voor je suggestie. Helaas moet ik Trilobase op een computer met Windows installeren. Ik prijs mezelf over het algemeen gelukkig, dat ik dat niet heb. Maar in geval betekent dit, dat ik iets anders nodig heb. Vandaar dat ik iets zoek in de cloud (dwz: ergens op een server).




Plaats reactie