hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door alberto shark » 23 jul 2022, 09:46

Hallo,
ik vraag me af hoe de leden informatie opslaan over de aanwezige fossielen in een verzameling. Zelf doe ik dat in MS-excel maar dat leent zich volgens mij niet echt om zoekopdrachten te maken (zgn. queries) bv over hoe vaak een bepaalde soort in een verzameling voorkomt met eventuele bijbehorende gegevens.
Ik heb zelf ooit geprogrammeerd in MS-access waarin dat wel kon en MS-excel-bestanden kunnen worden ingelezen.

Ik neem aan dat er ook database pakketen te koop zijn waarin het makkelijker kan?

Laat eens weten hoe jullie dit doen en wat aan te bevelen is?

Alvast bedankt :)



 
Gebruikersavatar
Panoramix
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 okt 2011, 17:16
Has thanked: 153 times
Been thanked: 12 times
Contacteer:
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Panoramix » 23 jul 2022, 10:15

Hallo Albert,

Ik ken een paar mensen die gebruik maken van Trilobase.

https://trilobase.com/

Trilobase versie 8, een krachtige en gebruiksvriendelijke database voor zowel de amateur als de professionele verzamelaar van fossielen, mineralen of artefacten.
U kunt uw verzameling op vele manieren opbouwen: U kunt zelf op jacht gaan naar fossielen, mineralen of artefacten, u kunt mooie exemplaren kopen en u kunt items ruilen met collega-verzamelaars.
Maar wat absoluut noodzakelijk is, is een catalogus met de beschrijving van elk item van uw verzameling.

Voor meer informatie neem contact op met Danny Alexandre —-> “info @ trilobase.com”

Mvg,
Paul


Paul

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door alberto shark » 23 jul 2022, 10:32

Hallo Paul,

bedankt voor de informatie. Ik zal het eens gaan bekijken en achterhalen hoe een zoekfunctie daarin werkt.



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Max pijpelink » 23 jul 2022, 15:29

Ik gebruik voornamelijk nog m’n hoofd😅, ik heb ooit eens een klein documentje aangemaakt maar niet meer bijgewerkt. Maar als iemand me vraagt wat ik heb kan ik dat vaak zo wel zeggen aangezien ik het meeste zelf heb gevonden.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

CharlotteG
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 feb 2016, 20:33
Been thanked: 1 time
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door CharlotteG » 23 jul 2022, 20:50

Ik maak gebruik van Trilobase en ben daarvzeer tevreden mee. Gemakkelijk zoeken op nummer, naam, vindplaats… Foto’s toevoegen aan individuele nummers of op het niveau van de vindplaats. Zeker een aanrader 👍



wdh2880
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 jun 2016, 10:48
Locatie: Bornem, België
Has thanked: 251 times
Been thanked: 10 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door wdh2880 » 24 jul 2022, 08:20

CharlotteG schreef: 23 jul 2022, 20:50 Ik maak gebruik van Trilobase en ben daarvzeer tevreden mee. Gemakkelijk zoeken op nummer, naam, vindplaats… Foto’s toevoegen aan individuele nummers of op het niveau van de vindplaats. Zeker een aanrader 👍
Ik gebruik ook trilobase, ben daar ook tevreden over.



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door alberto shark » 24 jul 2022, 11:44

Allen hartelijk bedankt voor de reacties. Ik zal verder informeren.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door Carboon » 28 jul 2022, 22:30

Max pijpelink schreef: 23 jul 2022, 15:29 Ik gebruik voornamelijk nog m’n hoofd😅, ik heb ooit eens een klein documentje aangemaakt maar niet meer bijgewerkt. Maar als iemand me vraagt wat ik heb kan ik dat vaak zo wel zeggen aangezien ik het meeste zelf heb gevonden.
@Max pijpelink: Zou je toch met klem willen aanraden om enige vorm van administratie op te zetten. Zelfs een ijzersterk geheugen gaat op den duur steekjes laten vallen, naarmate de verzameling groter en groter wordt en bovendien vele jaren gaat beslaan. Van mijn oudste stukken (verzameld lang voordat ik mijn database heb opgezet) weet ik bijvoorbeeld lang niet altijd meer op welke datum ik ze ooit gevonden heb. Dat soort informatie beklijft een stuk minder goed dan de vindplaats, maar kan toch wel handig zijn, bijvoorbeeld als je een groeve bezoekt die over de jaren in verschillende stadia is uitgegraven/uitgebouwd.

@alberto shark: Net als jij dat deed maak ik gebruik van een in Microsoft Access opgezette database. Vind dat wel prettig werken en je hebt veel vrijheid in hoe je de boel opzet. In antwoord op je vraag "en hoe is het terug te vinden?": Om een sterke link tussen een fossiel en de bijbehorende database-invoer te krijgen maak ik gebruik van 1) fysiek op het fossiel geschreven nummers en 2) duidelijke foto's van het fossiel in de database. Hieronder een foto van specimen TKTW0211 en een oude screenshot van de bijbehorende database-entry. Inmiddels staan er wel wat meer specimens geregistreerd en is ook de "storage" locatie bijgewerkt (de ladekasten en individuele lades zijn nu genummerd: een derde "link", die enorm helpt als je het fossiel dat bij een specifieke database-entry hoort zoekt).

database.jpg

specimen.jpg
specimen.jpg (164.91 KiB) 3103 keer bekeken


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door JZuidewijk » 29 jul 2022, 14:36

Excel is extreem veelzijdig. Maar je moet er wel wat tijd in steken om te ontdekken wat je er allemaal mee kan. Ik heb het zelf standaard tekst formaat opgeslagen, een jaar of 20 geleden. Met name omdat ik het dan met welk programma dan ook kan inlezen en verwerken.

Ik ben het eens dat je het echt moet opslaan. Ik wist vroeger ieder fossiel uit mijn hoofd, waar gevonden, wanneer, wat het was. Vervolgens heb ik er een tijd niets mee gedaan, en al die kennis ben ik kwijt. Gelukkig heb ik alles op geschreven, en al mijn fossielen een code op geplakt, dus ik kan het allemaal weer terugvinden. Maar los daarvan, er komt een moment dat ik er niet meer ben, en dan is het wel heel fijn als alle data beschikbaar als mijn verzameling ooit overgedragen wordt.



Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: hoe slaan jullie informatie op en hoe is het terug te vinden?

Bericht door JZuidewijk » 29 jul 2022, 14:41

P.s. wat ik nog wel moet doen is een fysiek overzicht in alle dozen toevoegen, in een doorzichtige hoes op de doos geplakt. Daar ga ik binnenkort mee aan de slag als ik door mijn verzameling heen ga om alles goed vast te leggen. Dan is de informatie altijd verbonden met de fossielen, en maakt het ook makkelijk om iets te zoeken. Ik heb nu wel alle dozen genummerd en in mijn database meegenomen, maar ik weet waar die informatie digitaal staat, maar als iemand anders mijn verzameling erft, dan zal dat natuurlijk vrij zeker verloren gaan.




Plaats reactie