Calamites met “gouden” laagje

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door mihcaz » 07 nov 2022, 21:47

Wat voorbeelden
Bijlagen
Markasiet met een mooi bruin oxidehuidje
Markasiet met een mooi bruin oxidehuidje



 
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door mihcaz » 07 nov 2022, 21:50

Chalcopyriet in een fossielenlaag
Bijlagen
DSCN2497.JPG
DSCN2496.JPG



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door Max pijpelink » 07 nov 2022, 22:29

mihcaz schreef: 07 nov 2022, 21:43 Hi Felicia,

Ik zal proberen een wat 'eenvoudige' uitleg te geven over de kleuren die jij ziet in de carboonfossielen.

Laat ik beginnen met de goudkleur:
Organisch materiaal bevat vaak zwavel (denk aan rotte eierengeur als iets aan het verrotten is). in combinatie het vele ijzer dat in de aardbodem aanwezig is, maar ook in de organismen zelf, wordt bij de juiste omstandigheden diep in de aarde een ijzer-zwavel verbinding gevormd. Als het mooi uitgekristalliseerd is dan kan het kubusvormig pyriet worden of markasiet. Beide zijn ijzer-zwavel verbindingen (FeS2 - ijzersulfide) en hebben een goudkleur. Echter, bij veel fossielen is er niet veel ruimte geweest voor het mooi uitkristalliseren en daarom zijn er op grensvlakken dunne filmpjes van ijzersulfide ontstaan die dus ook een gouden kleur hebben. De ijzersulfiden kunnen ook sporen van koper bevatten en bij juiste samenstelling spreken we dan van chalcopyriet. De aanwezigheid van koper geeft het mineraal een andere glans.

Andere kleuren:
Nu wordt het interessant. Pyriet, markasiet en chalcopyriet kunnen vrij makkelijk oxideren waarbij er dunne oxidehuidjes ontstaan. Deze oxidehuidjes reflecteren en absorberen licht allemaal op verschillende manieren afhankelijk van hun samenstelling en dikte. Massief verweerd (geoxideerd) koper wordt groen en verweerd ijzer wordt bruin (roest) maar afhankelijk van de laagdikte van deze dunne huidjes zullen er ook andere effecten optreden qua lichtbreking.
Zonlicht bevat alle golflengtes van het zichtbare licht maar bepaalde golflengtes (=bepaalde kleuren) zullen gaan 'resoneren' in de dunne oxidehuidjes waardoor ze versterkt worden en jij ze als waarnemer beter ziet dan andere kleuren. Je kunt het vergelijken met een zeepbel die een gevarieerde oppervlaktedikte heeft over de bel en waarbij bepaalde kleuren versterkt worden afhankelijk van de lokale dikte van de bel.

Als je bovenstaande een beetje snapt, dan snap je ook dat je in principe alle kleuren van de regenboog kunt tegenkomen in jouw carboonfossielen.

Ik hoop dat ik het wat simpel heb kunnen uitleggen... :geek: :lol:

Groeten,

Micha
Heel interessant!! Hartelijk dank voor je uitleg!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Camiel
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 mei 2007, 21:01
Been thanked: 3 times
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door Camiel » 09 nov 2022, 03:24

mihcaz schreef: 07 nov 2022, 21:50 Chalcopyriet in een fossielenlaag
Op basis van welke kenmerken is dit chalcopyriet?


“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door mihcaz » 09 nov 2022, 13:55

Goeie vraag! Goede analyse zou normaal gesproken nodig zijn maar het is mij ter plaatse verteld. Naïef als dat ik ben, heb ik dit dus als waarheid aangenomen.
Kijkend naar de kleurschifting en het niet aanwezig zijn van een egale oxidatie, kan het duiden op chalcopyriet aangezien dat vaak een kenmerk is.
Maar goed, niks is zeker in het leven.



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door Felicia Carina » 09 nov 2022, 20:43

mihcaz schreef: 07 nov 2022, 21:43 Hi Felicia,

Ik zal proberen een wat 'eenvoudige' uitleg te geven over de kleuren die jij ziet in de carboonfossielen.

Laat ik beginnen met de goudkleur:
Organisch materiaal bevat vaak zwavel (denk aan rotte eierengeur als iets aan het verrotten is). in combinatie het vele ijzer dat in de aardbodem aanwezig is, maar ook in de organismen zelf, wordt bij de juiste omstandigheden diep in de aarde een ijzer-zwavel verbinding gevormd. Als het mooi uitgekristalliseerd is dan kan het kubusvormig pyriet worden of markasiet. Beide zijn ijzer-zwavel verbindingen (FeS2 - ijzersulfide) en hebben een goudkleur. Echter, bij veel fossielen is er niet veel ruimte geweest voor het mooi uitkristalliseren en daarom zijn er op grensvlakken dunne filmpjes van ijzersulfide ontstaan die dus ook een gouden kleur hebben. De ijzersulfiden kunnen ook sporen van koper bevatten en bij juiste samenstelling spreken we dan van chalcopyriet. De aanwezigheid van koper geeft het mineraal een andere glans.

Andere kleuren:
Nu wordt het interessant. Pyriet, markasiet en chalcopyriet kunnen vrij makkelijk oxideren waarbij er dunne oxidehuidjes ontstaan. Deze oxidehuidjes reflecteren en absorberen licht allemaal op verschillende manieren afhankelijk van hun samenstelling en dikte. Massief verweerd (geoxideerd) koper wordt groen en verweerd ijzer wordt bruin (roest) maar afhankelijk van de laagdikte van deze dunne huidjes zullen er ook andere effecten optreden qua lichtbreking.
Zonlicht bevat alle golflengtes van het zichtbare licht maar bepaalde golflengtes (=bepaalde kleuren) zullen gaan 'resoneren' in de dunne oxidehuidjes waardoor ze versterkt worden en jij ze als waarnemer beter ziet dan andere kleuren. Je kunt het vergelijken met een zeepbel die een gevarieerde oppervlaktedikte heeft over de bel en waarbij bepaalde kleuren versterkt worden afhankelijk van de lokale dikte van de bel.

Als je bovenstaande een beetje snapt, dan snap je ook dat je in principe alle kleuren van de regenboog kunt tegenkomen in jouw carboonfossielen.

Ik hoop dat ik het wat simpel heb kunnen uitleggen... :geek: :lol:

Groeten,

Micha


Hey Micha

Wat een super uitleg! Het is een soort synthese van allemaal kleine stukjes die bijeen komen.

Het verschil tussen de koper geoxideerde (groen) vaste kleur en het meer iriserende blauw is duidelijk te zien. (Fossielen uit een aantal berichten over dit onderwerp.)
Hier bij deze Calamites zijn het ook meer de huidjes die iriseren en regenboogkleuren produceren op het pyrietlaagje.

Zo’n blinkende blauwe “chalcopyriet” heb ik ook nog ergens. Ik zal eens een foto maken als ik tijd heb.

Nog eens bedankt,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Calamites met “gouden” laagje

Bericht door Felicia Carina » 13 jan 2023, 19:45

Ik had eindelijk eens tijd om die foto te maken.
Hier komt de mooi blinkende vermoedelijke chalcopyriet in allerlei kleurtjes.

3E29850E-84FA-42EA-AE8D-FB4986545DB5.jpeg
484FDECB-1B9D-4E40-B667-7935F4354F13.jpeg


masterinfineartsflits


Plaats reactie