Beste vondsten van 2022

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Jasper den Otter » 16 dec 2022, 21:22

Carboon schreef: 16 dec 2022, 19:50 L.S.,

Wow, er zijn duidelijk een hoop mooie vondsten gedaan dit jaar! Beetje confronterend wel, want dit doet me realiseren dat ik in 2022 veel minder ben wezen zoeken dan ik eigenlijk zou willen. Dus direct een mooi voornemen voor 2023... Om toch ook wat toe te voegen aan deze draad:


20221216_182945B.jpg
Een plantje uit het Boven-Carboon van de Piesberg nabij Osnabrück, DLD. Ik heb geen idee wat het precies is en juist daarom een 2022-favoriet.


20221216_193035B.jpg
Een nog-te-determineren blaadje uit het Paleoceen van de Tesla Fm., Stanislaus County, Californië, USA. Vorige maand gevonden tijdens een zeer leuk bezoek aan vrienden voor Thanksgiving en nu een mooie herinnering daaraan.

Groeten,

Tim
Interessant stuk Tim, die eerste. Ik vind dat het wel wat weg heeft van Aphlebia sp. Ik wens je een steenrijk 2023, je zal het nodig hebben! :D

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Jasper den Otter » 16 dec 2022, 21:25

Captainziggycardon schreef: 16 dec 2022, 00:08 Erg moeilijk om een beste vondst van het afgelopen jaar te kiezen.
We zijn vaak gaan zoeken en hebben verschillende leuke dingen gevonden, maar ik gok dat dit toch mijn top 3 is:


Longvis tand gevonden in de Ardennen, België (Devoon, Fammeniaan, 372 - 359 mya)
20220217_150023.jpg


Gedeeltelijke Lepidotes gevonden in Falaises des Vaches Noires, Houlgate, Frankrijk (Jura, Calloviaan/Oxfordiaan, 166 - 157 mya)
DSC05958.JPG
20221104_130536.jpg
20221104_130918.jpg


Reptielen wervels (Nothosauriër achtig dier?) gevonden in Gogolin, Polen (Trias, Olenekiaan, 247 mya)
DSC05162.JPG
Gave vondsten Ken!

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Max pijpelink » 16 dec 2022, 21:51

Captainziggycardon schreef: 16 dec 2022, 21:09
Max pijpelink schreef: 16 dec 2022, 20:17 Dank je! Kijken ze dan ook niet raar op als je Hamer en beitel hebt en met vondsten van het strand komt? Lijkt me moeilijk controleerbaar.
Het strand is erg groot, dus als je wat verder doorloopt niet echt.
Als je met een groot houweel en breekijzer het stand oploopt wellicht wel, maar als je gewoon een emmer en een rugzak met materiaal meeneemt dan niet.
Tijdens onze 3 dagen in Vaches Noires hebben we slechts 1 persoon gehad die er wat op tegenhad dat we met onze groep fossielen aan het zoeken waren en ons aansprak en dit was een typisch boekvoorbeeld van een "Karen".
Zolang je je aan de regels houdt en je
Ah oké! Dank je!!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Carboon » 18 dec 2022, 12:47

Jasper den Otter schreef: 16 dec 2022, 21:22 Interessant stuk Tim, die eerste. Ik vind dat het wel wat weg heeft van Aphlebia sp. Ik wens je een steenrijk 2023, je zal het nodig hebben! :D

gr. Jasper
Bedankt voor het meedenken! Het vormgenus Aphlebia wordt o.a. gekenmerkt door het ontbreken van een (duidelijke) middennerf, welke op mijn fossiel wel aanwezig zijn. Het gaat hier dus waarschijnlijk om iets anders. Op basis van de pinnules zou ik zeggen dat dit een sphenopteride bladvorm is (in de breedste zin). Er lijkt ook een dichotomie (blauw naar rood) zichtbaar te zijn, waarna de rachis (rood) licht zigzagt terwijl er om en om pinna (geel) worden afgegeven. Dit zijn beide kenmerken voor Palmatopteris en aanverwante vormen. De enige Piesberg-plant met dit soort kenmerken waar ik goed bekend mee ben is Sphenopteris spiniformis, maar dit lijkt me toch wat anders te zijn (kleinschaliger en ook de voor S. spiniformis kenmerkende "stekels" ontbreken hier geheel).

Jij ook een vondstenvol 2023 gewenst.

Groeten,

Tim

20221216_182945Bann.jpg


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Jasper den Otter » 18 dec 2022, 16:33

Carboon schreef: 18 dec 2022, 12:47
Jasper den Otter schreef: 16 dec 2022, 21:22 Interessant stuk Tim, die eerste. Ik vind dat het wel wat weg heeft van Aphlebia sp. Ik wens je een steenrijk 2023, je zal het nodig hebben! :D

gr. Jasper
Bedankt voor het meedenken! Het vormgenus Aphlebia wordt o.a. gekenmerkt door het ontbreken van een (duidelijke) middennerf, welke op mijn fossiel wel aanwezig zijn. Het gaat hier dus waarschijnlijk om iets anders. Op basis van de pinnules zou ik zeggen dat dit een sphenopteride bladvorm is (in de breedste zin). Er lijkt ook een dichotomie (blauw naar rood) zichtbaar te zijn, waarna de rachis (rood) licht zigzagt terwijl er om en om pinna (geel) worden afgegeven. Dit zijn beide kenmerken voor Palmatopteris en aanverwante vormen. De enige Piesberg-plant met dit soort kenmerken waar ik goed bekend mee ben is Sphenopteris spiniformis, maar dit lijkt me toch wat anders te zijn (kleinschaliger en ook de voor S. spiniformis kenmerkende "stekels" ontbreken hier geheel).

Jij ook een vondstenvol 2023 gewenst.

Groeten,

Tim


20221216_182945Bann.jpg
Interessant stuk, Tim

Een bijzondere vondst dus. Hou ons op de hoogte! Misschien is het wel een nieuw soort, een Sphenopteris wolterbeeki :D

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Max pijpelink » 18 dec 2022, 18:47

Jasper den Otter schreef: 18 dec 2022, 16:33
Carboon schreef: 18 dec 2022, 12:47
Jasper den Otter schreef: 16 dec 2022, 21:22 Interessant stuk Tim, die eerste. Ik vind dat het wel wat weg heeft van Aphlebia sp. Ik wens je een steenrijk 2023, je zal het nodig hebben! :D

gr. Jasper
Bedankt voor het meedenken! Het vormgenus Aphlebia wordt o.a. gekenmerkt door het ontbreken van een (duidelijke) middennerf, welke op mijn fossiel wel aanwezig zijn. Het gaat hier dus waarschijnlijk om iets anders. Op basis van de pinnules zou ik zeggen dat dit een sphenopteride bladvorm is (in de breedste zin). Er lijkt ook een dichotomie (blauw naar rood) zichtbaar te zijn, waarna de rachis (rood) licht zigzagt terwijl er om en om pinna (geel) worden afgegeven. Dit zijn beide kenmerken voor Palmatopteris en aanverwante vormen. De enige Piesberg-plant met dit soort kenmerken waar ik goed bekend mee ben is Sphenopteris spiniformis, maar dit lijkt me toch wat anders te zijn (kleinschaliger en ook de voor S. spiniformis kenmerkende "stekels" ontbreken hier geheel).

Jij ook een vondstenvol 2023 gewenst.

Groeten,

Tim


20221216_182945Bann.jpg
Interessant stuk, Tim

Een bijzondere vondst dus. Hou ons op de hoogte! Misschien is het wel een nieuw soort, een Sphenopteris wolterbeeki :D

gr. Jasper
Je mag als je een soort beschrijft toch niet je eigen naam gebruiken als soortnaam🥲😉.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Jasper den Otter » 18 dec 2022, 19:13

Max pijpelink schreef: 18 dec 2022, 18:47
Jasper den Otter schreef: 18 dec 2022, 16:33
Carboon schreef: 18 dec 2022, 12:47

Bedankt voor het meedenken! Het vormgenus Aphlebia wordt o.a. gekenmerkt door het ontbreken van een (duidelijke) middennerf, welke op mijn fossiel wel aanwezig zijn. Het gaat hier dus waarschijnlijk om iets anders. Op basis van de pinnules zou ik zeggen dat dit een sphenopteride bladvorm is (in de breedste zin). Er lijkt ook een dichotomie (blauw naar rood) zichtbaar te zijn, waarna de rachis (rood) licht zigzagt terwijl er om en om pinna (geel) worden afgegeven. Dit zijn beide kenmerken voor Palmatopteris en aanverwante vormen. De enige Piesberg-plant met dit soort kenmerken waar ik goed bekend mee ben is Sphenopteris spiniformis, maar dit lijkt me toch wat anders te zijn (kleinschaliger en ook de voor S. spiniformis kenmerkende "stekels" ontbreken hier geheel).

Jij ook een vondstenvol 2023 gewenst.

Groeten,

Tim


20221216_182945Bann.jpg
Interessant stuk, Tim

Een bijzondere vondst dus. Hou ons op de hoogte! Misschien is het wel een nieuw soort, een Sphenopteris wolterbeeki :D

gr. Jasper
Je mag als je een soort beschrijft toch niet je eigen naam gebruiken als soortnaam🥲😉.
Tim doet onderzoek op een ander gebied binnen de geologie


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Carboon » 20 dec 2022, 19:05

Denk niet dat het een nieuwe soort betreft hoor. Gewoon iets wat ik niet eerder heb gezien in de Piesberg, maar ongetwijfeld wel van elders gekend...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Jasper den Otter » 20 dec 2022, 19:07

Carboon schreef: 20 dec 2022, 19:05 Denk niet dat het een nieuwe soort betreft hoor. Gewoon iets wat ik niet eerder heb gezien in de Piesberg, maar ongetwijfeld wel van elders gekend...
Ja dat is meestal wel het geval ja, maar misschien :D In ieder geval een erg mooie en vooral bijzondere vondst.

Gr. Jasper

edit: ik zie dat dit mij 500e bericht is, op naar de 1000 :D


Fossielenverslaafd

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Beste vondsten van 2022

Bericht door Max pijpelink » 25 dec 2022, 12:52

Nou, t was even denken maar hier is ie dan! Mijn top 6 lijstje! ( 3 was gewoon te lastig om uit te kiezen 😅🥲)

Foto 1:
Coproliet met visresten gevonden op de Brouwersdam. Ik ga deze zeer waarschijnlijk ook doneren aan een publieke collectie zodat er iets over geschreven kan worden( ik had al interesse van Mark Bosselaers). Ik had deze gevonden op 27-10-2022.
(Foto met dank aan Freddy van Nieulande)

Foto 2,3,4:
Een melkkies van een jonge wolharige neushoorn gevonden op het strand tussen Domburg en Westkapelle. Gevonden op 28-10-2022( oktober was een goede maand😅)

Foto 5:
Grote roofvogel klauw gevonden tussen schelpengrind afkomstig uit Antwerpen. Bram Langeveld dacht aan een grotere roofvogel als zeearend of oehoe en dergelijke. Gevonden op
11-06-2022

Foto 6:
Een prachtige bewaardgebleven Xyphodalamia ensis gevonden op een schelpenpad bij een camping waar ik werkte. Een niet algemene haaientand uit het eoceen.
Gevonden op 29-08-2022

Foto 7:
Een hele grote en nog redelijk gave Euroscaphella lamberti op een schelpenpad wat er al 20 jaar lag. Het feit dat deze niet heel erg vertrapt is en nog zo groot en mooi is moest die wel in mijn top lijst! En we moeten ook even de weekdieren vertegenwoordigen!
Gevonden op 08-07-2022

Foto 8:
Een mooie laatste staartwervel val een Protosphyraena uit cap blanc nez. Het zat nog soort van in de klif maar in een uitstulping van 1,5 m hoog en 4 meter uit de klif. Hierdoor heb ik ook de formatie vrij zeker kunnen bepalen. Deze is afkomstig uit de formatie van Petit blanc nez. Gevonden op 08-01-2022

En natuurlijk de mooiste vondsten zijn alle mooie herinneringen en alle mensen die ik heb ontmoet en waarmee ik heb gezocht dit jaar!!!
Bijlagen
Coproliet, Brouwersdam 28-10-2022
Coproliet, Brouwersdam 28-10-2022
Melkkies neushoorn, Domburg-Westkapelle
Melkkies neushoorn, Domburg-Westkapelle
Melkkies Neushoorn, Domburg-Westkapelle
Melkkies Neushoorn, Domburg-Westkapelle
Melkkies neushoorn, Domburg-Westkapelle
Melkkies neushoorn, Domburg-Westkapelle
Klauwtje grote roofvogel, schelpengrind( Antwerpen)
Klauwtje grote roofvogel, schelpengrind( Antwerpen)
Xyphodalamia ensis, Schelpenpad( Westerschelde)
Xyphodalamia ensis, Schelpenpad( Westerschelde)
Euroscaphella lamberti, schelpenpad( Westerschelde)
Euroscaphella lamberti, schelpenpad( Westerschelde)
Laatste staartwervel protosphyraena, cap blanc nez( form. Petit Blanc nez)
Laatste staartwervel protosphyraena, cap blanc nez( form. Petit Blanc nez)


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie