verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door NunchakuSka » 18 dec 2022, 12:55

Heb ik het goed begrepen als ik zeg :

"Hylonomus had (net als ons) een fenestrae aan de achterkant dan de schedel. Petrolacosaurus had twee fenestrae aan de achterkant dan de schedel. In mensen taal, fenestrae is je slaap(venster). Je kaak spieren zitten bevestigd aan de fenestrae. Kort door de bocht gezegd kun je zeggen dat Hylonomus de voorvader is van alle zoogdieren (inclusief ons) en amfibieën, plus schildpadden. Petrolacosaurus is de voorvader van alle dinosaurussen en hedendaagse reptielen en de vogels."

Informatie heb ik van internet afgetrokken.



 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door Jasper den Otter » 18 dec 2022, 14:50

NunchakuSka schreef: 18 dec 2022, 12:55 Heb ik het goed begrepen als ik zeg :

"Hylonomus had (net als ons) een fenestrae aan de achterkant dan de schedel. Petrolacosaurus had twee fenestrae aan de achterkant dan de schedel. In mensen taal, fenestrae is je slaap(venster). Je kaak spieren zitten bevestigd aan de fenestrae. Kort door de bocht gezegd kun je zeggen dat Hylonomus de voorvader is van alle zoogdieren (inclusief ons) en amfibieën, plus schildpadden. Petrolacosaurus is de voorvader van alle dinosaurussen en hedendaagse reptielen en de vogels."

Informatie heb ik van internet afgetrokken.
fenestrae zijn geen slaapvensters, het zijn gaten in de schedel. Jij bedoel waarschijnlijk temporale openingen. Petrolacosaurus had er 2. Hylonomus 0. Hylomomus behoorde tot de Anapsida, een groep reptielen die nu uitgestorven zijn. Petrolacosaurus behoorde tot de Diapsida. Hylonomus is niet de voorvader van de zoogdieren.

Ik neem aan dat dit is wat je bedoelt.

gr. Jasper den Otter


Fossielenverslaafd

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Re: verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door NunchakuSka » 18 dec 2022, 15:21

Jasper den Otter schreef: 18 dec 2022, 14:50
NunchakuSka schreef: 18 dec 2022, 12:55 Heb ik het goed begrepen als ik zeg :

"Hylonomus had (net als ons) een fenestrae aan de achterkant dan de schedel. Petrolacosaurus had twee fenestrae aan de achterkant dan de schedel. In mensen taal, fenestrae is je slaap(venster). Je kaak spieren zitten bevestigd aan de fenestrae. Kort door de bocht gezegd kun je zeggen dat Hylonomus de voorvader is van alle zoogdieren (inclusief ons) en amfibieën, plus schildpadden. Petrolacosaurus is de voorvader van alle dinosaurussen en hedendaagse reptielen en de vogels."

Informatie heb ik van internet afgetrokken.
fenestrae zijn geen slaapvensters, het zijn gaten in de schedel. Jij bedoel waarschijnlijk temporale openingen. Petrolacosaurus had er 2. Hylonomus 0. Hylomomus behoorde tot de Anapsida, een groep reptielen die nu uitgestorven zijn. Petrolacosaurus behoorde tot de Diapsida. Hylonomus is niet de voorvader van de zoogdieren.

Ik neem aan dat dit is wat je bedoelt.

gr. Jasper den Otter
man wat is het ingewikkeld. hahaha. ik probeer het te leren maar het komt er nog niet echt in dus :lol: Of ik begrijp het simpel weg niet

Tis voor in een boek voor mezelf waarin ik verschillende soorten beschrijf. Geen idee of ik dat bedoel, ik liep ergens tegen aan namelijk.
ik heb geleerd dat Hylonomus wordt gezien als het eerste oudste reptiel. Het dier dat volgend in het document is Petrolacosaurus. hiervan wordt ook gezegd dat het het eerste reptiel is. dus ik ging op onderzoek uit wat het verschil is en kwam uiteindelijk uit bij wat ik als eerste geplaatst heb. En nou kom ik erachter dat dat ook niet klopt. Mijn hoofd begint te tollen :mrgreen:
wellicht komt het er beter in als ik meer kijk naar de klasse en onderklasse



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door Jasper den Otter » 18 dec 2022, 16:31

NunchakuSka schreef: 18 dec 2022, 15:21
Jasper den Otter schreef: 18 dec 2022, 14:50
NunchakuSka schreef: 18 dec 2022, 12:55 Heb ik het goed begrepen als ik zeg :

"Hylonomus had (net als ons) een fenestrae aan de achterkant dan de schedel. Petrolacosaurus had twee fenestrae aan de achterkant dan de schedel. In mensen taal, fenestrae is je slaap(venster). Je kaak spieren zitten bevestigd aan de fenestrae. Kort door de bocht gezegd kun je zeggen dat Hylonomus de voorvader is van alle zoogdieren (inclusief ons) en amfibieën, plus schildpadden. Petrolacosaurus is de voorvader van alle dinosaurussen en hedendaagse reptielen en de vogels."

Informatie heb ik van internet afgetrokken.
fenestrae zijn geen slaapvensters, het zijn gaten in de schedel. Jij bedoel waarschijnlijk temporale openingen. Petrolacosaurus had er 2. Hylonomus 0. Hylomomus behoorde tot de Anapsida, een groep reptielen die nu uitgestorven zijn. Petrolacosaurus behoorde tot de Diapsida. Hylonomus is niet de voorvader van de zoogdieren.

Ik neem aan dat dit is wat je bedoelt.

gr. Jasper den Otter
man wat is het ingewikkeld. hahaha. ik probeer het te leren maar het komt er nog niet echt in dus :lol: Of ik begrijp het simpel weg niet

Tis voor in een boek voor mezelf waarin ik verschillende soorten beschrijf. Geen idee of ik dat bedoel, ik liep ergens tegen aan namelijk.
ik heb geleerd dat Hylonomus wordt gezien als het eerste oudste reptiel. Het dier dat volgend in het document is Petrolacosaurus. hiervan wordt ook gezegd dat het het eerste reptiel is. dus ik ging op onderzoek uit wat het verschil is en kwam uiteindelijk uit bij wat ik als eerste geplaatst heb. En nou kom ik erachter dat dat ook niet klopt. Mijn hoofd begint te tollen :mrgreen:
wellicht komt het er beter in als ik meer kijk naar de klasse en onderklasse
Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Wikipedia over Hylonomus : Despite being amongst the oldest known reptiles, it is not the most primitive member of group, being a eureptile more derived than either parareptiles or captorhinids.

Fossielen van Petrolacosaurus zijn later gevonden dan van Hylonomus.

Wat het "eerste reptiel" is is natuurlijk ook iets waarover gediscusseerd kan worden, en waar alle wetenschappers het niet allemaal over eens zijn. Er zijn namelijk overgangsvormen. Tiktaalik bvb. is dat een amfibie-achtige vis of een visachtige amfibie?

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Re: verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door NunchakuSka » 18 dec 2022, 17:51

Van waar de interesse naar mijn lichamelijke leeftijd? ( :

Je reactie heeft mij wel meer duidelijkheid geven, thanks!👍

Voor mij bijvoorbeeld is Tiktaalik noch een amfibie-achtige vis noch een visachtige amfibie. In mijn hoofd is het een water levensvorm die als een van de eerste (zo niet de eerste) op het land kwam



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door Jasper den Otter » 18 dec 2022, 18:02

NunchakuSka schreef: 18 dec 2022, 17:51 Van waar de interesse naar mijn lichamelijke leeftijd? ( :
Ik vroeg het me gewoon af.
NunchakuSka schreef: 18 dec 2022, 17:51
Voor mij bijvoorbeeld is Tiktaalik noch een amfibie-achtige vis noch een visachtige amfibie. In mijn hoofd is het een water levensvorm die als een van de eerste (zo niet de eerste) op het land kwam
Ik begrijp niet wat je bedoelt maar Tiktaalik was de eerste gewervelde, die aan land kroop, planten en invertebraten hadden de stap naar land reeds al gemaakt.


Fossielenverslaafd

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Re: verschil tussen Hylonomus en Petrolacosaurus

Bericht door NunchakuSka » 18 dec 2022, 18:15

Oh, ja nu zie ik het staan in mijn document. Had het verkeerd onthouden, zeg maar. De missing link tussen vissen en gewervelde landdieren




Plaats reactie