Eco-systeem

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Eco-systeem

Bericht door Gerrit-Jan » 06 apr 2008, 11:10

Afbeelding

Hoi,

zag gisteren een deprimerende rapportage over de haai(vinnen)vangst in zuid amerika en asie, waardoor reeds 90%!!! van het haaienbestand is uitgeroeid. Schaaam me dan toch weer dat ik bij de species homo sapiens behoor en vind dit erg triest (its all about money). Uiteindelijk zouden wij ookde dupe ervan zijn, want GEEN haaien, TEVEEL vis, te WEINIG plankton (voedsel vis), waardoor een van de grootste producenten van zuurstof (nl. plankton) voor een groot gedeelte verdwijnt/ geconsumeerd wordt. Ach ja, zeg maar dag tegen de bossen en de meren/zeeen. Waarschijnlijk landen we toch nog ergens op mars ooit (en verknallen we daar alles)

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-04-2008 om 10:29 NL]


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

 
Gebruikersavatar
Betelgeuze
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 aug 2004, 15:18
Antw: Eco-systeem

Bericht door Betelgeuze » 06 apr 2008, 23:19

Op Mars valt er niets te verknallen, maar das een andere discussie natuurlijk. ;)

Is idd erg, net zoals die 1000e andere dingen die wij de natuur aandoen. Tja, das \'human nature\'...


Alpha Orionis

Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Antw: Eco-systeem

Bericht door Mammoetkies » 06 apr 2008, 23:53

We moeten met z\'n allen een beetje beter op deze aarde passen, al is het alleen al voor onze eigen bestwil. Veel insecten uit regenwouden in Brazilie staan bijvoorbeeld op de rand van uitsterven. Wetenschappers proberen nu nog even gauw zoveel mogelijk insecten te verzamelen en deze te onderzoeken. Omdat er een kans is dat het gif van een bepaalde soort een medicijn te weeg kan brengen tegen infectie ziekten als malaria of natuurlijke anti-stoffen tegen de ziektes al bijvoorbeeld kanker. De economie gaat voor de ecologie, maar eigenlijk zouden we dat moeten omdraaien...

[Bewerkt door Mammoetkies op 06-04-2008 om 22:54 NL]


Gr. Auke-Florian

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Eco-systeem

Bericht door FossilDude » 07 apr 2008, 21:30

Ik studeer Biogeologie en word dus dagelijks op de pijnlijke feiten gedrukt van klimaatverandering, milieuvervuiling, overbevissing, ontbossing en ga zo maar door. Soms wordt ik triest van deze kennis. Het is inderdaad verschrikkelijk dat voor de mens het geld nog altijd belangrijker is dan de natuur, zijn omgeving, zijn bron van voedsel. Er wordt zo vaak zo kortzichtig gehandeld.
Verder iets dat niet van belang is, maar dat ik toch even kwijt moet:
Er is zo veel zuurstof in onze atmosfeer, dat het echt heel lang duurt voordat een tekort daaraan een probleem gaat worden. Bovendien zijn haaien maar een klein deel van het voedselweb. Het is niet zo dat al het phytoplankton verdwijnt als deze geweldige beesten worden uitgeroeid. Er zijn een heleboel nare gevolgen van iets dergelijks, maar dit is er niet een van.
Dit is gewoon even een detail. Verder sluit ik mij helemaal aan bij de gedachte dat het echt verschrikkelijk zou zijn als wij mensen deze beesten, die toch zo veel langer dan wij rond zwemmen op deze planeet, doen uitsterven.

Shame on us.

Groet


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
sharkteethrene
Berichten: 2176
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:23
Antw: Eco-systeem

Bericht door sharkteethrene » 07 apr 2008, 22:49

Ja inderdaad mijne heren.
Ik sluit mij aan,bij al het bovengenoemde.
Helaas zijn wij als soort,zo \"succesvol\" dat al het andere daarvoor moet wijken.
Een zeer sobere zaak.

Groeten,

Rene.


Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Eco-systeem

Bericht door tandenzoeker » 07 apr 2008, 23:01

Even cynisch: \"de natuur\" zal het echt wel overleven, het is maar de vraag of \"de mens\" dit alles overleeft. Het is natuurlijk wel triest dat het de eerste keer is in de geschiedenis van het leven dat er zoveel soorten uitsterven door de ecologische druk van een andere soort, en dat dat juist onze soort is. Darwin zei ooit \"Survival of the fittest\". Maar soms kan je zo succesvol zijn dat het misschien wel \"Extinction of the fittest\" wordt.

[Bewerkt door tandenzoeker op 07-04-2008 om 22:02 NL]


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
Plikona
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:44
Been thanked: 1 time
Antw: Eco-systeem

Bericht door Plikona » 08 apr 2008, 08:35

Ach, klimaatverandering en extincties zijn van alle tijden. We zijn alleen maar met veel te veel voor dit gelimiteerd oppervlak.
Het plankton zal niet verdwijnen zoals GJ laat uitschijnen en nogwel dankzij de mens! Men gaat het kweken om er bio-olie van te maken.
Vroem!



Gebruikersavatar
Hammerhead
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 dec 2006, 12:36
Antw: Eco-systeem

Bericht door Hammerhead » 08 apr 2008, 08:36

Afgelopen zondag bij een vriend een film gezien over het lozen van ballastwater uit grote zeeschepen in andere werelddelen.
Hierbij komen dieren in een milieu waarin ze geen vijanden kennen en zich daardoor massaal kunnen voortplanten ten koste van andere soorten.
Een voorbeeld is een soort kwal o.a. in de Kaspische zee waardoor de visstand sterk afneemt.
Een ander voorbeeld is de \"Gouden mossel\" die in Brazilie terecht is gekomen vanuit Azie.
Er zitten maatregelen aan te komen maar ik vrees dat die veel te laat zijn.

Jan


de Brabantse bende afdeling Flevoland

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Eco-systeem

Bericht door Frederik » 08 apr 2008, 09:17

hammerhead schreef:
Hierbij komen dieren in een milieu waarin ze geen vijanden kennen en zich daardoor massaal kunnen voortplanten ten koste van andere soorten.
Om voorbeelden te zien van dergelijke \'invasieve exoten\' in onze omgeving hoef je niet zover te gaan kijken hoor. Denk maar aan
Amerikaanse vogelkers
Japanse duizendknoop
Rhododendron
Blauwbandgrondel
Paardekastanjemineermot
Halsbandparkiet
Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje
Nijlgans
Canadese gans
Reuzebereklauw
Japanse oester
Roodwangschildpad
Driehoeksmossel
Stierkikker
zo kan ik nog een eindje doorgaan

Het gaat vrijwel steeds over generalisten, die zich erg gemakkelijk uitbreiden in onze regio.
Bestrijding is vaak heel moeilijk en arbeidsintensief, en soms kunnen terecht vragen gesteld worden over het nut ervan.

Een biodiversiteitsverlies gaat vrijwel steeds gepaard met een toename aan instabiliteit en een afname aan beuffercapaciteit van de getroffen natuurlijke systemen, iets wat zich meestal snel laat voelen (erosie, overstromingen, opbrengstverliezen, ...).

Een goed voorbeeld is de enorme schade die de Aziatische Tsunami heeft aangericht in kustzones waar koraalriffen en mangroves ernstig beschadigd waren. Waar deze systemen nog in goede gezondheid verkeerden, hebben ze als natuurlijke buffer opgetreden, en een groot deel van de impact opgevangen.



Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Antw: Eco-systeem

Bericht door Gerrit-Jan » 08 apr 2008, 09:38

Erg interessant allemaal. Wist niet dat van plankton bio olie werd gemaakt. Het beeld dat ik schets over de afname van de hoeveelheid zuurstof door het verdwijnen van het plankton wordt trouwens gesuggereerd in de rapportage, wat op zich ook een fenomeen is, nl verkeerde propaganda/ informatieverstrekking. Blijft een feit dat het er allemaal niet mooier op wordt. Het is de omgekeerde wereld. Wij zetten de natuur in voor onze belangen ipv andersom.


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)


Gesloten