Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door Spongebob » 30 jun 2019, 12:32

404310268B schreef:
Dan nog iets,haal dan de georockshop en vraag en aanbod er uit,want dat is dan ook flauwekul.Ben het eens dat niet alles om waarde gaat ,maar je weet niet voor wie ik dit aanbied,de rede waarom ik dit aanbied en waarom moet ik dit uitleggen? Haal dan vraag en aanbod weg en zet er wetenschap neer,dan komt het en beetje over,gegroet
Niet boos worden Bart. Ik denk dat velen in hun hart wel een beetje jaloers zijn op het vinden van zo'n bijzondere vondst. Als ik jou was zou ik er echter eerst nog een poosje van willen genieten, voordat het te gelde wordt gebracht. Ook al levert het het dubbele van je richtprijs op, ooit krijg je misschien spijt en terugkopen of een tweede exemplaar zit er vrijwel zeker niet in. Ik zou zeggen, koester je unieke vondst nog een tijdje en overweeg zorgvuldig wat je gaat doen.


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door Anthonie » 30 jun 2019, 13:14

Beste,

Het verkopen van paleontologisch bijzondere specimens aan de hoogste bieder, daar breekt mijn hart van. Dit is onmiskenbaar een heel mooi en uniek stuk dat zonder twijfel en met het nodige respect zo kan opgenomen worden in de permanente collecties van musea zoals Historyland, het Natuurhistorisch museum van Rotterdam of noem maar op.

Ik denk dat een vinder er zelf heel veel voldoening uit zou halen om te weten dat een gevonden specimen in een permanente tentoonstelling kan terechtkomen, eventueel voorzien van zijn naam. Ik snap niet waarom hier altijd een prijskaartje op moet hangen? Laat ons eerlijk zijn aan het einde van de dag blijft dit gewoon een onooglijk stuk vergroeide slagtand met een lelijke pathologie. Het enige wat dit anders onooglijk uitziend stuk boeiend maakt, is het feit en de kennis dat het hier gaat om een bijzondere pathologie van een mammoetslagtand.

Maar had dit een stuk hout in dezelfde vorm geweest, dan had hier geen haan naar gekraaid en zeker geen 1200 euro voor gevraagd. Ik vraag enkel om jezelf even in vraag te stellen en te bedenken of het grote publiek niet meer gebaat is bij het zien van dit uniek ding in een tentoonstelling, in plaats van het te laten verdwijnen in een privécollectie waar de buitenwereld geen zicht op heeft.

Ik zou het zeer waarderen moest je hier eens over kunnen nadenken.

Met vriendelijke groeten





[Bewerkt door Anthonie op 30-06-2019 om 12:15 NL]


* Scientia et Miratio *

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door phil » 30 jun 2019, 13:27

we kennen het verhaal niet achter deze te koop zetting; voor sommige mensen is 1200 euro veel geld. Al deze die vinden dat dit stuk in een museum moet terecht komen kunnen altijd een fund-raising doen om het te kopen en aan een museum schenken. Ik vrees echter dat velen hun staart zullen intrekken als ze hun eigen geldbeugel moeten openen


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door sjaak » 30 jun 2019, 13:57

Als je iets hier aanbiedt krijg je onze gedachten er gratis bij. Net als onze determinaties. Zo gaat dat. Je moet er mee doen wat je wil, het is jouw vondst en beslissing. No hard feelings.
Geen idee wat de commerciële waarde is. Vraag mij altijd af of die fossielen op beurzen zo goed verkopen.
Ik denk dat deze wel professioneel geprepareerd moet worden met oog op bewaring voor de lange termijn. Of is dat al gebeurd?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door phil » 30 jun 2019, 14:19

sjaak schreef:
.
Geen idee wat de commerciële waarde is. Vraag mij altijd af of die fossielen op beurzen zo goed verkopen.
ik denk dat je nogal verbaasd zou zin, zo'n bizar stuk fossiel ivoor op de chinese markt (en om het wat erger te maken gepolierd met wat figuurtjes) ik ben daar uiteraard geen voorstander van maar dit is het zwakke punt van onze wetenschappelijke instellingen : voor de wetenschap moet de amateur gratis inleveren. Zo zijn waarschijnlijk reeds veel interessante specimen verloren gegaan


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
knaapjvd
Senior Lid
Berichten: 599
Lid geworden op: 12 okt 2014, 22:57
Locatie: Westland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Antw: Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door knaapjvd » 30 jun 2019, 15:43

sjaak schreef:
Ik denk dat deze wel professioneel geprepareerd moet worden met oog op bewaring voor de lange termijn. Of is dat al gebeurd?
Lijkt me wel, voor 1200 euro.


Groeten,
Joost

Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door tandenzoeker » 30 jun 2019, 16:33

Hou er ook rekening mee dat de groeve-eigenaar geneigd kan zijn verdere toegang tot zijn groeve te verbieden als hij weet dat vondsten van daar, buiten zijn weten om, voor (veel) geld worden verkocht. Het zou niet de eerste keer zijn.


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
Germa
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 sep 2014, 17:10
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door Germa » 30 jun 2019, 18:11

Ik hoop van niet; stel je voor dat de gebruikte methode de wetenschappelijke waarde teniet doet.



suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door suffeleersT » 30 jun 2019, 18:53

Ikzelf doneer 99% van mijn vondsten gratis aan de wetenschap. En dan spreek ik ook over stukken die duizenden euro's waard zijn op de fossielenmarkt.
Maar soms, heel soms heb ik ook een financiële tegenslag en moet ik eens iets verkopen. Altijd met pijn in het hart. Geef het nog liever gratis weg dan het te verkopen. Maar soms gooide het leven wat roet in het eten. Dus niet te snel oordelen.



Gebruikersavatar
knaapjvd
Senior Lid
Berichten: 599
Lid geworden op: 12 okt 2014, 22:57
Locatie: Westland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Antw: Antw: Zeer zeldzame afwijkende slagtand van een mammoet!

Bericht door knaapjvd » 30 jun 2019, 19:22

tandenzoeker schreef:
Hou er ook rekening mee dat de groeve-eigenaar geneigd kan zijn verdere toegang ... Het zou niet de eerste keer zijn.
De gerapporteerde vindplaats is de Noordzee...
Het zou *wel* de eerste keer zijn dat Nehalennia zich zou bemoeien met een vondst als deze. :)

[Bewerkt door knaapjvd op 01-07-2019 om 06:35 NL]


Groeten,
Joost


Plaats reactie