radon in de Ardennen

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
django
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 aug 2013, 20:09
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
radon in de Ardennen

Bericht door django » 14 jul 2021, 10:38

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag over radon.

Radon is een radioactief gas dat wordt gevormd door uranium in de bodem en in gesteentes. Overal in de ondergrond is er radon aanwezig, in veranderlijke hoeveelheden naargelang de geologische kenmerken.

FANC - Federaal Agentschap voor Nucleaire ...https://fanc.fgov.be

Bij nader inzicht valt de helft van ons land in dit risicogebied.
downloaden.png
downloaden.png (152.45 KiB) 1895 keer bekeken
En voor mij en velen onder jullie het interessantste deel.
Ik ben net terug van een week Ardennen en heb een mooie buit verzameld.
Nu is mijn vraag of fossielen (en mineralen) ook radioactief zijn en in welke mate.
Uiteindelijk bewaar ik mijn fossielen gewoon in huis en daar wonen ook mijn gezinsleden...En dit doe ik al 20 jaar...
Zou dit op termijn schadelijk kunnen zijn?
Want uit gesprekken met plaatselijke bewoners zit de ondergrond daar vol radon en worden huizen daar speciaal voor aangepast met een buizensysteem ed...

Is er iemand die me daar wat meer info over kan geven? Of ben ik genoodzaakt om een radontester aan te schaffen om de stralingsgassen te meten?
Mvg,
Django


you don't find it, it finds you

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: radon in de Ardennen

Bericht door hubertus68 » 14 jul 2021, 13:03

Interessante Materie, maar ik zou me geen zorgen maken.



Gebruikersavatar
jkeijzer
Berichten: 431
Lid geworden op: 22 jan 2012, 11:28
Locatie: Noordwijkerhout
Has thanked: 19 times
Been thanked: 60 times
Re: radon in de Ardennen

Bericht door jkeijzer » 14 jul 2021, 20:29

De overeenkomsten qua gebieden tussen deze kaart en de geologische kaart zijn niet onverwacht maar wel treffend. Hoogste stralingswaarden in afzettingen uit het vroeg devoon, iets lagere waarden in het midden en boven devoon en de overige tijdperken lage(re) straling.

Ik maak me er ook geen zorgen over, maar vind het zeker interessant.

Groeten,

Jeroen



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: radon in de Ardennen

Bericht door sjaak » 14 jul 2021, 23:13

Van dit onderwerp weet ik niets. Ik weet wel dat walviswervels uit de Noordzee en Ooster- of Westerschelde licht radioactief zijn en ook fossielen uit het Noorden van Schotland (old red sandstone omgeving Thurso). Ook dinosaurus botten uit de VS. Daar is wel wat informatie op internet over te vinden en dat je is niet echt zorgelijk. Ik heb voor de gein zo’n goedkope stralingsmeter voor de smartphone gekocht. Die reageerde alleen bij de walviswervels maar niet zorgelijk. Ik zou er alleen niet mijn huis mee volstoppen….


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: radon in de Ardennen

Bericht door Spongebob » 15 jul 2021, 11:43

sjaak schreef: 14 jul 2021, 23:13 Ik zou er alleen niet mijn huis mee volstoppen….
:mrgreen:
Hoeft ook niet, want de meeste huizen, vooral nieuwbouw met veel beton, geven al een behoorlijke hoeveelheid radon af.
Voor zover ik weet, tamelijk ongevaarlijk....


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: radon in de Ardennen

Bericht door sjaak » 15 jul 2021, 13:17

Gelukkig maar.

Terzijde: ik kwam dit nog tegen, vragen van de Groenlinks fractie in de gemeenteraad van Vlissingen over radioactieve walvis wervels n de Westerschelde :

https://gemeenteraad.vlissingen.nl/file ... chelde.pdf


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: radon in de Ardennen

Bericht door sjaak » 15 jul 2021, 13:26



Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: radon in de Ardennen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 16 jul 2021, 00:26

sjaak schreef: 14 jul 2021, 23:13 Ik weet wel dat walviswervels uit de Noordzee en Ooster- of Westerschelde licht radioactief zijn en ook fossielen uit het Noorden van Schotland (old red sandstone omgeving Thurso). Ook dinosaurus botten uit de VS.
Hoewel ik zelf geen metingen gedaan heb, zijn fosfaatfossielen uit Marokko volgens mij ook licht radioactief. Dat wil zeggen, er zijn uit Marokko tal van gezondheidsklachten bekend van werkers uit de fosfaatmijnen, waarbij een deel betrekking op de hoge dosis uranium in de fosfaatafzettingen heeft. En al wordt de radioactiviteit vooral aan fosfogips - een bijproduct van kunstmestproductie - toegeschreven, is het volgens mij juist dit gips waar de meeste fosfaatfossielen uit zijn opgebouwd...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: radon in de Ardennen

Bericht door pauldb » 09 sep 2021, 14:52

Ik heb een huisje in de Ardennen, in een "rode" gemeente (qua Radon dan) en heb me vorig jaar hierin verdiept. Zonder een meting kan je eigenlijk niets concluderen. Het voorkomen (of beter "vrijkomen" van Radongas is zeer afhankelijk van de geologie (soort en fracturatie van de rots of bodem, dikte van de deklaag) en zelfs van het seizoen. Je kan voor 15 € een detector bestellen, wat ik heb gedaan en die moet ik dan binnenkort vanaf 1 oktober gedurende 3 maanden in huis leggen. Daarna wordt die geanalyseerd en weet je of er echt een probleem is. Liever niet want ik heb een "open" kruipkelder waarin je de kalksteen (Devoon) ziet dagzomen :-) en die niet makkelijk luchtdicht te maken is.

Hoe dan ook, naar je fossielen toe zou ik me geen zorgen maken. Radon-222 is een gas, dat vrijkomt uit de bodem. Dus dat zit niet echt in je fossielen of stenen in, of toch niet in hoeveelheden die risico inhouden. Radon-222 is afkomstig van het verval van Uranium (via Radium) en is een instabiele isotoop, met een halveringstijd van 3,82 dagen. Het gas wordt dus constant diep in de bodem aangemaakt en kan zijn weg naar de oppervlakte zoeken. Maar het vervalt wel erg snel. Met andere woorden, jouw 20 jaar oude fossielen die zijn sowieso al na een paar weken volledig Radonvrij geworden.

In hoeverre nu fossielen/gesteenten zelf (door welke oorzaak ook) radioactief kunnen zijn, dat is een ander verhaal. Het kan zeker en vast, maar in onze regio's zijn de natuurlijke concentraties aan radioactieve elementen erg laag. Gelukkig, want anders zou elke natuursteen die uit de Ardennen komt en in woningbouw wordt gebruikt (voor vloeren, vensterbanken enz) potentieel riskant zijn en daarop getest moeten worden, idem voor drinkwater dat uit de bodem of bronnen wordt gehaald.

Terzijde: Radon-222 is niet enkel een probleem in de Ardennen.
Hieronder vind je de risicozones in detail:
http://www.jurion.fanc.fgov.be/jurdb-co ... kstLang=nl

Je ziet dat er in nogal wat gemeenten plaatselijk te hoge concentraties zijn: Boom, Rumst, Kontich, Willebroek bv.
Of dat nu betekent dat je haaientanden uit de kleiputten radio-actief zijn? Ik maak me er niet teveel zorgen in.

En nog over Radon; waar ik me meer zorgen in maak dan mijn fossielencollectie, is het feit dat ik al 40 jaar een zeer actief speleoloog ben die jaarlijks honderden uren in grotten doorbrengt. En daar is nu al veel onderzoek naar gedaan. In zoverre dat in vele van onze Belgische grotten, maxima worden gemeten die kunnen oplopen tot 6322 Bq/m³ (Rochefort) , 3837 Bq/m³ (Han-sur-Lesse) enz. Ter vergelijking: het FANC beschouwt 300 Bq/m³ als risicodrempel waarboven er maatregelen moeten worden genomen.




Plaats reactie