fijn gruis Ampe-Egem

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2785
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 29 times
fijn gruis Ampe-Egem

Bericht door scherven » 18 jul 2021, 12:41

Hallo, wie heeft er nog fijn gruis staan uit de groeve Ampe-Egem. Het is de Egem Sandmember-Formatie van Ieper. Ik verzamel fijne visresten die er massaal in voorkomen.

Tevens zoek ik afdrukken uit het blad Afzettingen van de WTKG nummer 22, blz. 5 tot 10. Misschien kan iemand mij daar aan helpen.

vriendelijke groet Ben-Lochem(scherven)


0000000000

 
Gebruikersavatar
Time lord
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:26
Re: fijn gruis Ampe-Egem

Bericht door Time lord » 18 jul 2021, 21:39

Hoi Ben,

Het artikel wat je zoekt kun je vinden en downloaden via natuurtijdschriften.nl. De link naar het artikel is: https://natuurtijdschriften.nl/pub/566927

Groetjes,
Bram



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2785
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 29 times
Re: fijn gruis Ampe-Egem

Bericht door scherven » 08 aug 2021, 12:27

Time lord, bedankt voor de link. Is precies wat ik zocht. Mooie profiel beschrijving er bij. Maar ik zocht eigenlijk een beschrijving van de visfauna met haaien tanden. Ze staan aangegeven in het profiel. Zijn ooit beschreven door Stefaan Simaeys maar weet niet hoe ik er kom. misschien weet jij dat.
Ik ben in bezit van een monster uit Egem met de vermelding Egem klei(boven Eoceen. het zit vol visresten ,kaakjes en werveltjes en wormbuisjes. Zou er graag meer van weten. In elk geval ben ik op de goede weg .
vriendelijke groet, Ben de Graaf-Lochem.


0000000000

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: fijn gruis Ampe-Egem

Bericht door alberto shark » 08 aug 2021, 17:03

scherven schreef: 08 aug 2021, 12:27 Time lord, bedankt voor de link. Is precies wat ik zocht. Mooie profiel beschrijving er bij. Maar ik zocht eigenlijk een beschrijving van de visfauna met haaien tanden. Ze staan aangegeven in het profiel. Zijn ooit beschreven door Stefaan Simaeys maar weet niet hoe ik er kom. misschien weet jij dat.
Ik ben in bezit van een monster uit Egem met de vermelding Egem klei(boven Eoceen. het zit vol visresten ,kaakjes en werveltjes en wormbuisjes. Zou er graag meer van weten. In elk geval ben ik op de goede weg .
vriendelijke groet, Ben de Graaf-Lochem.
Hallo Ben,
Stefaan Simaeys heeft ooit als afstudeeroprdacht (meen ik) een publicatie gemaakt over hetgeen er toen aan visfauna werd gevonden daar. Het had een geel kaft. Ikzelf heb het niet meer maar wel een artikel van W. van der Brugghen over een excursie daar met een bespreking van enkele visresten (afzettingen wtkg 25(3), 2004). Als je het nog niet hebt kan ik het als PDF-file opsturen in een PB.

Ik heb ook nog een verslag van een excursie in 1994 van enkele leden van een toenmalige werkgroep in Limburg. Bevat ook een lithologisch profiel van de groeve Ampe (een steenbakkerij) en tekeningen van enkele soorten. Het doet me terug verlangen naar die tijd waarin ik daar ook regelmatig zocht en gelukkig nog wat tanden van heb o.a veel micro tanden.

Laat maar weten of ik je ergens mee kan helpen.

Groet,
Albert



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2785
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 29 times
Re: fijn gruis Ampe-Egem

Bericht door scherven » 09 aug 2021, 10:18

Beste Albert, vast bedankt voor je reactie. Ik heb me vast gebeten in het staal, het is bijzonder intressant al dat kleine spul met grote diversiteit. Nu weet ik dat er altijd weinig aandacht is besteed aan visresten. Deze wervels en bot resten zie er bijzonder uit. Ze doen me denken aan resente resten van kikkers maar dat lijkt bij onmogelijk in dit geval. Ik hou me aanbevolen om alle gegevens te ontvangen die jij opnoemt. Hou me aanbevolen. Je mag het verzenden naar mail adres :talyoot@planet.nl
De goede oude tijd komt nooit meer terug toen zag de wereld er anders uit.
vriendelijke groet, Ben de Graaf-Lochem


0000000000

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: fijn gruis Ampe-Egem

Bericht door alberto shark » 10 aug 2021, 14:43

Hi Ben,
het zit in jouw e-mail. Ik stel voor dat je jouw mailadres hier (laat) verwijderen ivm mogelijk misbruik. Hiervoor is eigenlijk de PB uitgevonden waarbij geen email adres zichtbaar is (dat kun je altijd in de PB zetten). Wel is het zo dat er in het verleden hiermee geen PDF-file te sturen was, mogelijk is (of wordt) dit verbeterd. Mogelijk kan het beheerteam hier eens naar kijken :)




Plaats reactie