TE KOOP: Kaken uit de Britse Trias

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
TE KOOP: Kaken uit de Britse Trias

Bericht door PachyWhatnotOdon » 09 mar 2022, 00:12

Hallo allemaal!

In de hoop de onkosten die ik vorig jaar voor het uitbreiden van mijn verzameling gemaakt heb wat terug te verdienen heb ik besloten het onderstaande stuk uit mijn verzameling te verkopen. Het betreft een zeldzame set gearticuleerde kaken uit het Rhaetien (Trias) van de Garden Cliff/Westbury-on-Severn die oorspronkelijk als die van Pachystropheus rhaeticus werden aangeboden, maar in werkelijkheid waarschijnlijk van een ongeïdentificeerde roofvis afkomstig zijn. Gearticuleerde vondsten zijn in deze afzettingen bijzonder zeldzaam, wat het stuk tot een rariteit maakt.

De kaken meten ongeveer 4cm op een blok matrix van ongeveer 10,5x8x3,5cm. Drie tanden zijn nog te zien, en de steen bevat daarnaast nog andere fossielen, waaronder coprolieten. De matrix bevat vele kleine pyrietkristallen die echter stabiel zijn.

Vraagprijs €80, maar ik sta ook open voor een goed bod of een ruil (mijn interesse ligt bij zeereptielen uit het Mesozoicum). Stuur me voor het laatste echter graag een DM/PM. Het stuk bevindt zich overigens in Frankrijk, en porto zal dan ook vanuit daar berekend worden.

Alvast bedankt voor het kijken!
pachystropheus-rhaeticus-jaws-01.jpg
Pachystropheus-rhaeticus-jaws-02.jpg
Pachystropheus-rhaeticus-jaws-03.jpg
Pachystropheus-rhaeticus-jaws-04.jpg
Pachystropheus-rhaeticus-jaws-05.jpg
Pachystropheus-rhaeticus-jaws-06.jpg


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: TE KOOP: Kaken uit de Britse Trias

Bericht door sjaak » 12 mar 2022, 09:59

Het is een mooi en interessant stuk! Zeker met die coprolieten als mooie extra.
Valt misschien wat verder te prepareren?
Maar ik beperk mij momenteel tot eigen vondsten.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: TE KOOP: Kaken uit de Britse Trias

Bericht door PachyWhatnotOdon » 15 mar 2022, 10:57

Bedankt, Niels! Ja, het is zeker een interessant stuk! Helaas raakt het alleen niet de kern van mijn verzameling, dus vandaar dat weg mag om de overige aanschaffen te bekostigen. En tja, met kleine kinderen en vooral interesse in gewervelden is aanschaf voor mij nog steeds de meest effectieve manier om mijn verzameling uit te breiden, al zijn mijn beperkte eigen vondsten emotioneel gezien natuurlijk een stuk meer waard. Ook hoop in na onze geplande verhuizing dit jaar wat beter in staat te zijn de Britse en Noord-Franse kusten wat makkelijker te kunnen bezoeken en zo het aantal eigen vondsten uit te kunnen breiden. Vooralsnog blijft dit echter een droom...

Overigens ben ik met je eens dat gegeven de juiste materialen je dit stuk inderdaad waarschijnlijk nog wel verder uit zult kunnen prepareren. Maar let wel, de steen is erg hard, en preparatie van dit materiaal wordt doorgaans met zuur het meest succesvol uitgevoerd.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: TE KOOP: Kaken uit de Britse Trias

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 mar 2022, 18:24

Voor eventueel geïnteresseerden heb ik pas geleden, op basis van een gelijkende (maar enkele) kaak op internet, kunnen vaststellen dat het hier om kaken van Severnichthys acuminatus gaat.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: TE KOOP: Kaken uit de Britse Trias

Bericht door PachyWhatnotOdon » 19 apr 2023, 21:13

Nog steeds te koop. Prijs is: doe me een redelijk bod ;)


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie