Gezocht diverse tanden

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Gezocht diverse tanden

Bericht door Martin » 13 aug 2022, 14:16

Hallo ik ben opzoek naar enkele tanden. Herkomst is niet belangrijk (wel met vindtplaats uiteraard), wel een correcte soort identificatie.

Mosasaurus hoffmanni
Prognathodon giganteus
Dakosaurus sp.
Geosaurus sp.

Wie kan kij helpen met tanden of tips van adressen?

Groet Martin



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Gezocht diverse tanden

Bericht door PachyWhatnotOdon » 17 aug 2022, 13:18

Hoi Martin,

Helaas kan ik je hier niet direct mee helpen. Maar ik kan je wel tips geven van hoe en waar te zoeken.
  1. Voor een Mosasaurus hoffmannii uit de lage landen is het forum waarschijnlijk inderdaad de beste plek om te vragen, al is de kans dat iemand er één aanbied niet groot. Ik heb ook wel gehoord dat er af en toe iets op Marktplaats voorbij schijnt te komen, en lokale Nederlandse en Belgische beurzen zijn goede plekken om ernaar te zoeken.

    Ze komen ook in de VS voor, maar ik heb daar nog nooit een exemplaar van te koop gezien - in elk geval niet dat als zodanig bevestigd kon worden. Daarnaast worden ze daar vaak als Mosasaurus maximus aangeduid, een jongere synoniem voor M. hoffmannii, maar ook die zul je niet gauw tegenkomen.

    Je meest realistische kans op een tand van deze soort is, denk ik, een Marokkaans exemplaar. Ons artikel omschrijft daar de eigenschappen van. Maar ik ga niet beweren dat het makkelijk zal zijn zelfs hier één van te vinden. Net als bij veel ander Marokkaans materiaal wordt een zoektocht bemoeilijkt door slechte en onduidelijke foto's, verkeerde identificaties door handelaren, problemen met exportpermissies, etc.. Mijn coauteur heeft in zijn zoektocht bijvoorbeeld een berg M. beaugei en een flink aantal Marokkaanse tylosaurine tanden aangeschaft, en eindigde uiteindelijk met vier exemplaren. Maar op zich kun je er wel overal tegenaan lopen. Zo stond mijn eerste exemplaar verkeerd geïdentificeerd bij een Amerikaanse handelaar te koop, heb ik er één op eBay gevonden, en zelfs één in een souvenierwinkeltje bij een attractie in het Duitse pretpark Europapark. Maar met veel geduld, het goed kennen van de eigenschappen van dit soort tanden, deze vanaf foto's herkennen, je ogen goed open houden, terughoudendheid in je identificatie, en het riskeren van wat miskopen moet het zeker te doen zijn aan een Marokkaanse M. hoffmannii te komen.
  2. Van alle tanden op je lijst is deze denk ik het makkelijkste aan te komen, al loop je dan wel tegen vragen omtrent definitie aan. Officieel worden namelijk slechts Prognathodon anceps, P. giganteus en P. currii in Marokko erkend, al zijn er wel duidelijke indicaties dat ook P. solvayi in Marokko voorgekomen is. Deze laatste soort wordt echter officieel (nog) niet erkend, al zul je wel gefaceteerde prognathodontide tanden tegenkomen die mogelijk aan deze soort toegeschreven zouden kunnen worden, maar door bepaalde auteurs juist onder P. anceps wordt geschaard. Sowieso lijkt er redelijke onenigheid over het onderscheid tussen P. anceps en P. giganteus te bestaan, waarbij sommige auteurs tanden die door de een juist aan anceps worden toegeschreven aan giganteus toeschrijven en andersom (zie de discussie hier). Ikzelf hanteer hierin het onderscheid dat als tanden duidelijk een meer conische vorm hebben ik ze aan P. giganteus toeschrijf, terwijl ik tanden die wat meer compressie en curve vertonen, vaak gepaard met een minder glad tandglazuur, aan P. anceps toeschrijf (in de zin dat ik de tanden die Bardet et al., 2015, in figuur 4 aan Prognathodon nov. sp. [F] toekent als P. giganteus benoem, en de tanden die zij als P. giganteus [E] bestempelen juist P. anceps noem). Maar dit onderscheid is maar provisorisch en houdt vermoedelijk onvoldoende rekening met positionele verschillen in de tanden. Nieuw werk dat in de toekomst uit zal komen schept hier mogelijk meer duidelijkheid in, maar wanneer hier dat werk uit zal komen is onduidelijk. Dergelijke tanden kunnen evenwel overal te keur en onkeur gekocht worden. Je moet alleen wel zelf beslissen wat je als definitie voor P. giganteus gebruikt. Maar verder zijn P. giganteus en P. anceps tanden zo'n beetje de meest voorkomende op de markt. Kijk eens op eBay of Marktplaats, en ik ben er zeker van dat je zult vinden.

    Afbeelding
  3. Geluksvondsten van zeldzame vindplaatsen daargelaten zijn grofweg drie locaties waar je redelijkerwijs Dakosaurus-tanden vandaan zou kunnen halen: Faringdon in het VK, Solnhofen en de Boulonnais in Frankrijk. Tanden uit de Boulonnais kom je op de open markt in mijn ervaring eigenlijk niet tegen, met mij slechts twee verkopers bekend zijnde die fossielen uit dit gebied verkopen. De ene is een privépersoon die evenwel geen tanden verkoopt, de ander is Frédéric Antoine. Deze laatste Franse verkoper wil nog wel eens materiaal uit die regio verkopen, maar het merendeel daarvan staat niet op z'n website. Solnhofen is wat dat betreft wat meer beschikbaar, al is gewerveld materiaal uit die regio schaars en moeilijk aan te komen. Sommige eigenaren van groeves staan het bijvoorbeeld al niet eens (meer) toe dat gewerveld materiaal uit hun groeve wordt meegenomen. Je moet dus maar het geluk hebben er tegenaan te lopen. Was jij niet degene die de Dakosaurus-tand die Bernd Kipping te koop had staan gekocht heeft? In elk geval zal je voor dit soort exemplaren bij Duitse verkopers moeten zoeken, al vinden dit soort tanden soms ook hun weg nog wel naar handelaren in andere landen. De meest voorkomende Dakosaurus-tanden zijn echter uit Faringdon afkomstig. Deze zijn evenwel vaak gerold, en preservering kan flink verschillen, tot het punt dat je de tand niet als zodanig zou herkennen als niet op basis van de wetenschap dat tanden van deze bepaalde globale morfologie uit Faringdon consistent aan Dakosaurus toe te schrijven zijn. Tanden van deze vindplaats zijn het goedkoopste en waren in het verleden met enige regelmaat te koop. Als je de sites van Pete Lawrence en Martin Hicks in de gaten houdt, heb je goede kans dat vroeger of later weer eens een Dakosaurus-tand voorbij komt. Het nadeel van Faringdon is dat deze groeve, naar ik dacht, niet actief meer wordt uitgebaat (of, in elk geval niet op dezelfde schaal als vroeger), waardoor nieuw materiaal minder vaak op de markt verschijnt. Evenwel zijn er nog steeds genoeg oude verzamelingen met dit soort tanden die vroeger of later worden opgekocht en op deze sites verschijnen.
  4. Als metriorhynchide zal het lastig zijn om een bevestigd/-baar exemplaar van een Geosaurus te krijgen. Niet alleen lijken de tanden van veel metriorhynchide krokodillen erg op elkaar, de verschillen in tandornamentatie hebben bovendien de neiging snel af te slijten (zie hier). De enige locaties waarvan ik weet dat (kleinere) metriorhynchide tanden veelvuldig (als niet standaard) aan Geosaurus worden toegeschreven zijn Kimmeridge aan de Engelse zuidkust en Solnhofen. Van eerstgenoemde vindplaats heb ik echter nog nooit fossielen te koop aangeboden gezien. Dus zal het zoeken worden naar kleinere krokodilletanden uit Solnhofen. Zie ook mijn commentaar hierover aangaande Dakosaurus-tanden.

Ik hoop dat je met het bovenstaande enigszins geholpen bent, al besef ik me dat je dit alleen nog maar op het pad van je zoektocht brengt. In elk geval veel succes met het zoeken ;)


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Gezocht diverse tanden

Bericht door Martin » 06 sep 2022, 23:11

@amelchers ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord! Had nog niet de tijd gehad te reageren, bij deze.

Ik heb inmiddels wat kleine krokodiltanden van Solnhofen op de kop kunnen tikken. Ik ga ze binnenkort een goed bestuderen. Wie weet wat daaruit komt. Verder zal ik geduldig het internet blijven afspeuren en idd wat beter gaan kijken bij de vele M. beaugei tanden die worden aangeboden. Normaal scroll ik hier snel doorheen, maar daar liggen idd kansen.

De sites van de genoemde personen waren al in beeld, maar blijf ik monitoren. Soms leveren die mooi materiaal op, helaas nog geen Dakosaurus. Voel je vrij om mij te berichten als je wat voorbij ziet komen of zelf in de toekomst wat aanbod hebt.




Plaats reactie