Foto's determinatie systeem

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Foto's determinatie systeem

Bericht door Marijn14 » 13 aug 2015, 16:53

Is het ook mogelijk om de foto's en determinatie's in het determinatiesysteem alleen zichtbaar te maken voor senior leden?
Ik zou graag wat vindplaatsen toevoegen uit de dolomieten, maar wel dat alleen senior leden ze kunnen zien.
Dit omdat het vrij kleine vindplaatsen betreft, maar als er nu niet verzameld word, verdwijnt er een hoop materiaal door de erosie die op deze vindplaatsen plaatsvind.
Dit terwijl het vaak een goede bewaring en dus mooie fossielen betreft.
Hierom zou er dus eigenlijk verzameld moeten worden, maar door niet te veel mensen.

Gedetermineerde vondsten toevoegen bemoeilijkt dit, omdat de vondsten de naam van de laag in of het genus of de soort dragen.
Dan is het een kwestie van zoeken op het internet.

Marijn






[Bewerkt door Marijn14 op 13-08-2015 om 18:54 NL]



 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Frederik » 14 aug 2015, 09:59

Dag Marijn,

Een complexe vraag, met een complex antwoord. :D

Wat betreft het determinatiesysteem: het is niet mogelijk om records enkel zichtbaar te maken voor senior leden. Dit gaan we wellicht ook niet inbouwen.

Wat de locatiedatabase betreft, zijn er ruwweg drie opties om om te gaan met een gevoelige locatie:
1) Je kan een nauwkeurige beschrijving invoeren, maar deze enkel zichtbaar laten maken voor een beperkte groep (vb. senior leden). Het is zelfs mogelijk om een gedetailleerde locatiebeschrijving in te voeren die niet zichtbaar is. Dat kan nog steeds nuttig zijn, omdat we zo in de database wel de koppeling maken tussen de fossielen die je invoert en de exacte locatie waar ze gevonden zijn, zonder dat je die locatie in gevaar brengt. Als we bijvoorbeeld zouden gecontacteerd worden door een wetenschapper die daar onderzoek op wil doen, kunnen we de link leggen en bekijken of we de info kunnen vrijgeven.
2) Je kan een vage of generieke locatiebeschrijving invoeren. vb. gewoon de naam van het dorp en een toelichting van de geologische formaties en hun fossielinhoud. In dat geval is het nuttig om goede informatie mee te geven bij de individuele vondsten die je invoert in het systeem, bijvoorbeeld de precieze formatie en lid waarin ze gevonden zijn, en je eigen referentienummer van jouw collectie. Op die manier kan de link met de precieze vindplaats nadien nog gelegd worden door middel van je eigen collectiebeheer.
3) Je kan ervoor opteren om de locaties en fossielen niet in te voeren.

Ik heb de opties gerangschikt naar afnemende wenselijkheid: optie 1 is het best, optie 2 is prima, optie 3 lijkt me zonde.

Nu geef je aan dat er nog een bijkomend 'probleem' is, en dat is dat de naam van sommige fossielen een verwijzing naar de locatie inhoudt? Dat lijkt me alvast geen reden om ze niet in de database op te nemen, of zelfs om ze te verbergen. Databases met taxonomische namen vind je erg gemakkelijk op het internet.

Als je een specifiek voorbeeld hebt, mag je me altijd een mail sturen. Dan heb ik een beter idee van de gevoeligheid hiervan.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Marijn14 » 14 aug 2015, 12:54

Dan denk ik dat 1 de beste optie is, gezien dat het vooral gaat om dat het kleine natuurlijke vindplaatsen zijn.
Wel zou ik dan voor een kleinere groep de vindplaatsen nog wel beschikbaar te stellen, omdat ik denk dat het beter is als daar fossielen verzameld worden dan dat ze zomaar vergaan.

Hoe gaat het invoeren dan in zijn werk?
Kan ik dat dan gewoon via de site doen of word het dan automatisch voor iedereen zichtbaar als de locatie goedgekeurd wordt?
De vindplaats informatie kan ik al invoeren, determinatie's ben ik zelf nog niet helemaal uit.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Carboon » 14 aug 2015, 14:20

Marijn14 schreef:
Wel zou ik dan voor een kleinere groep de vindplaatsen nog wel beschikbaar te stellen, omdat ik denk dat het beter is als daar fossielen verzameld worden dan dat ze zomaar vergaan.
Super dat je aanvullingen hebt voor de database hier. Ben benieuwd! Het lijkt me echter handig om iets van een disclaimer in te bouwen bij adviezen zoals hierboven. Het is in Italië namelijk (hoewel vaak gedoogd) officieel verboden om wat voor fossielen dan ook te verzamelen (bijv. http://www.thefossilforum.com/index.php ... /?p=256507 ). Belangrijker is dat een deel van de Dolomieten UNESCO erfgoed vormt. Voornamelijk om de geomorfologie, maar ook expliciet vanwege de fossiel-inhoud (zie: http://whc.unesco.org/en/list/1237 ). Geen idee waar je precies gezocht hebt, maar het is belangrijk om dit soort dingen in gedachte te houden denk ik...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Marijn14 » 14 aug 2015, 15:32

Dat mogen ze echt eens beter aangeven! Beiden plekken lijken op jouw link onder UNESCO te vallen. Nou valt daar nu weinig meer aan te doen verder. Ik heb deze dingen wel in gedachten gehouden, maar kon dit zo niet terug vinden. Kunnen ze daar geen bord voor neerzetten ofzo?

Overigens was ik vorig jaar in de Bletterbachschluft, die juist vanwege de fossielen en de geologie onderdeel is van UNESCO. Hier zag ik zo ongeveer alle mensen, terwijl er gidsen bij waren, gips en fossielen voor de voet oprapen. Er was zelfs iemand in de Werfener schichten (de fossielrijkste laag) aan het kappen zonder er op aangesproken te worden. Hier stond het overigens wel netjes aangegeven.




[Bewerkt door Marijn14 op 14-08-2015 om 16:25 NL]



Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Marijn14 » 14 aug 2015, 17:27

Ik heb ondertussen een site gevonden waaruit blijkt dat ze beiden onder UNESCO vallen.
Is het nog nuttig er dan een record van te maken (bijv. zodat onderzoekers weten dat er iemand fossielen heeft van die omgeving)?



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Frederik » 14 aug 2015, 21:40

Als je bij het melden van de locatie informatie via het formulier aangeeft dat de locatie gevoelig is, of dat er een zoekverbod is, wordt dit meteen zo ingesteld als we de info in de database zetten.
Op zich moet het kunnen dat beschermde locaties opgelijst worden, vooral als ze breed gekend zijn en de controle ter plaatse adequaat is. Vireux is een goed voorbeeld.
Indien er een zoekverbod is, maar de locatie is heel kwetsbaar en het risico op plundering is reëel, dan stellen we hier liefst in dat de locatie info niet zichtbaar is, zelfs niet voor senior leden. Je kan dan nog kijken of je exacte of indicatieve coördinaten doorgeeft.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Marijn14 » 14 aug 2015, 23:01

Plundering is rieel, maar desondanks dat heb ik exacte beschrijvingen voor vindplaatsen ook elders gevonden in artikelen over de vindplaatsen.
Iedereen die weet hoe hij moet googelen kan de locaties al vinden.
Wat lijkt u de beste optie?



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Frederik » 15 aug 2015, 00:01

Kies maar. Zolang je de naam van de locatie niet specifiek maakt, kunnen we het voor gevoelige plaatsen zo instellen, dat je de details niet kan zien. Maar de info is dan tenminste wel achter de schermen gekoppeld aan de foto's.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Foto's determinatie systeem

Bericht door Marijn14 » 15 aug 2015, 11:28

Oké, ik heb er een al ingezonden. Misschien dat de eerste vondst er straks ook al in stuur.




Plaats reactie