Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?

Bericht door ziepe » 01 mar 2010, 20:07

Afbeelding

Trigonocarpus sp.

The earth has music for those who listen.

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 01 mar 2010, 22:18

Wow! Is er weer eens een Carboon-onderwerp, heb ik het grotendeels gemist... Leuk stukje Artisia!

Zou graag twee dingen willen weten: (1) wat is de grootte van het zaad, en (2) kun je wat zeggen over de radiale symmetrie? Waarschijnlijk heeft Ziepe het wel goed met Trigonocarpus, maar rechtsonder zie ik er een uitsteeksel aan zitten (of ben ik scheel), en dat zou ik voor dit genus niet zo snel verwachten...
ziepe schreef:
(...) er zijn 3 genera: Cardiocarpus, Cordaicarpus en Samaropsis.
Nog een kleine aanvulling op Ziepe’s lijstje:

Naamgeving methode 1 (bijv. Seward, 1917; Taylor et al. 2009): Cardiocarpus: structureel gepreserveerd, geassocieerd met Cordaitanthus-achtige reproductieve organen. Cordaicarpus: gelijkende morfologie, maar dan impressie/compressie fossielen. Naamgeving methode 2 (bijv. Remy en Remy, 1977): Cardiocarpus: proximaal hartvormig, distaal gerond. Cordaicarpon (al. Cordaicarpus) proximaal hartvormig, distaal gespitst. Het vormgenus “Samaropsis” bevat overigens niet alleen impressie/compressiefossielen van ovules van cordaiten, maar ook van walchia-achtige coniferen en verschillende groepen pteridospermen. Kenmerkend voor de groep is de zogenaamde membraan-vleugel (~ gevleugeld zaad, ergens wel vergelijkbaar met berkenzaad) Zie: http://www.nrm.se/images/18.494d7320124 ... nensis.jpg Mogelijk Cordaites ovule/zaad vorm-genus nr. 4: Mitrospermum (hoewel dit ter discussie staat, zie bijv. Hilton et al. 2003).

Ciao! Tim

[Bewerkt door Carboon op 01-03-2010 om 22:21 NL]

[Bewerkt door Carboon op 01-03-2010 om 22:23 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

ziepe

Bericht door ziepe » 01 mar 2010, 23:26

Hey Tim,
thanks voor de aanvullende info, zoals steeds heel leerrijk!

1. Ivm het uitsteeksel: daarom vroeg ik ook een foto van de andere zijde - zou uitsluitsel kunnen geven. Puur op fysieke kenmerken zou ik het catalogeren onder Trigonocarpus sp. Dit is natuurlijk onder voorbehoud.

2. Aaaaah, goed dat je Mitrospermum ook vermeld. Maar zowel Mitrospernum als Cardiocarpus zijn biconvex en dat zie ik niet op de foto...

Die carboon vormgenera, wat 'n lekkere soep :-)

Z.

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times
Antw: Antw: Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?

Bericht door Carboon » 01 mar 2010, 23:43

ziepe schreef:
(...)Maar zowel Mitrospernum als Cardiocarpus zijn biconvex en dat zie ik niet op de foto...

Die carboon vormgenera, wat 'n lekkere soep :-)
Goed punt! Noemde het genus ook meer om je lijstje aan te vullen; maar idd, niet direct een kandidaat voor het stuk in kwestie.

Zelf twijfelde ik even over of het niet een soort Cornucarpus was, omdat deze apicale 'hoorns' hebben. Rare is dan weer dat je ook laterale 'vleugels' verwacht (hoewel sterk minder dan in de link die ik eerder gaf). Hoe dan ook, deze vleugels zie je niet op de foto. Trigonocarpus lijkt me dan ook een juiste determinatie, maar ben gewoon benieuwd. Daarnaast kun je met de grootte misschien nog proberen op soort te komen (lukt bij sommige extremen).

Tim

EDIT: Nu ik nog eens naar die foto kijk denk ik dat we gewoon met het 'steeltje' van de ovule te maken hebben. De 'hoorns' van Cornucarpus-achtigen zijn toch anders. Heb voor het gemak een link bijgevoegd: http://rusmithsgallery.fotopic.net/p58216131.html

[Bewerkt door Carboon op 01-03-2010 om 23:46 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

stijndezoeker

Bericht door stijndezoeker » 02 mar 2010, 00:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste Carboon en Ziepe,

Zie hier nog enkele foto's.
Ps. Ben onder de indruk van jullie kennis.

groeten,

stijn

Uitgekristalliseerde fossielen zijn top! Een mooie combinatie van fossielen en mineralen.

ziepe

Bericht door ziepe » 02 mar 2010, 16:29

Uit het vuistje zou'k zeggen Trigonocarpus sp. De lengterib(ben) zijn m.i. duidelijk zichtbaar.

Leuke vondst; omdat het steeltje nog aan de ovule zit.

Z.

Gesloten