Pathologische belemniet
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Pathologische belemniet
Een aantal van de belemnieten die ik een paar weken geleden uit Frankrijk heb meegenomen zijn krom. Ik heb geen fototoestel, dus heb ik maar snel een tekeninggemaakt, rechts een \'normale\' belemniet, links de belemniet zoals ik ze gevonden heb:

Deze kromming is heel geleidelijk en is niet ontstaan doordat de belemniet bij fossilisatie is gebroken, verschoven en terug aan elkaar is gekit. Bemerk de verdikking ter hoogte van de kromming (alsof de belemniet ooit gebroken is geweest een vervolgens terug geheeld, al denk ik niet dat dit het geval is).
Heeft iemand van jullie al zoiets tegengekomen? Is dit iets pathologisch?
Dit is geen op zich staand geval, ik heb er een vijftal dergelijke gevonden.

Deze kromming is heel geleidelijk en is niet ontstaan doordat de belemniet bij fossilisatie is gebroken, verschoven en terug aan elkaar is gekit. Bemerk de verdikking ter hoogte van de kromming (alsof de belemniet ooit gebroken is geweest een vervolgens terug geheeld, al denk ik niet dat dit het geval is).
Heeft iemand van jullie al zoiets tegengekomen? Is dit iets pathologisch?
Dit is geen op zich staand geval, ik heb er een vijftal dergelijke gevonden.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Pathologische belemniet
Hi Frederik,
Ik heb al honderden belemieten gevonden, gezien en soms laten vliegen
maar een \'kromme\' heb ik nog nooit gezien.
Ik heb al honderden belemieten gevonden, gezien en soms laten vliegen

Ik heb ook eens kromme trilobieten en belemnieten gezien die uit een geplooide laag kwamen. Zuid Frankrijk is vrij geplooid gesteente aanwezig.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Herman,
Dat is idd een mogelijkheid waar ik rekening mee hou (nog steeds hoor), maar er zijn nog wat probleempjes:
1) meer dan 99% van de belemnieten van deze vindplaats zijn gewoon recht.
2) de lagen (vindplaats Florac) waar de belemnieten uitkomen zijn kaarsrecht, zonder veel sporen van verstoring
3) meeplooien met de lagen verklaart nog niet direct de verdikking ter hoogte van de plooiing.
Misschien denk ik er verkeerd over na.
Dat is idd een mogelijkheid waar ik rekening mee hou (nog steeds hoor), maar er zijn nog wat probleempjes:
1) meer dan 99% van de belemnieten van deze vindplaats zijn gewoon recht.
2) de lagen (vindplaats Florac) waar de belemnieten uitkomen zijn kaarsrecht, zonder veel sporen van verstoring
3) meeplooien met de lagen verklaart nog niet direct de verdikking ter hoogte van de plooiing.
Misschien denk ik er verkeerd over na.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Een kromme belemniet ben ik nog nooit tegengekomen...
Belemnieten hebben aan de achterzijde altijd een rechte groef, en wat ik mij afvroeg is of de kromming bij elk van die 5 belemnieten dezelfde hoek heeft ten opzichte van die groef?
Het inwendige van zo\'n pijlinktvis (rostrum?) is tijdens het leven van een belemniet al hard, hoe kan het dan zo mooi kromtrekken in het gesteente? Ik zou denken dat die belemniet gewoon breekt of vergruist op de plaats met de meeste druk.
Belemnieten hebben aan de achterzijde altijd een rechte groef, en wat ik mij afvroeg is of de kromming bij elk van die 5 belemnieten dezelfde hoek heeft ten opzichte van die groef?
Het inwendige van zo\'n pijlinktvis (rostrum?) is tijdens het leven van een belemniet al hard, hoe kan het dan zo mooi kromtrekken in het gesteente? Ik zou denken dat die belemniet gewoon breekt of vergruist op de plaats met de meeste druk.
onder de juiste druk en/of temperatuur kan de belemiet prima buigen zonder te breken. Met de alpiene orogenese (gebergtevormingsfase) is dit zeker niet ondenkbaar. Wat tegen deze theorie spreekt is de afwezigheid van sterk geplooide lagen (volgens Frederik).
Kennis telt!
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Wel... als je kijkt naar de foto\'s van de vindplaats:
http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... ats=Florac
kan je zien dat de lagen evenwijdig en recht (zelfs quasi horizontaal) lopen. Misschien zijn er op een kleinere schaal wel verstoringen, maar daar heb ik geen sporen van opgemerkt. Aan de andere kant: ik ben natuurlijk geen geoloog.
http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... ats=Florac
kan je zien dat de lagen evenwijdig en recht (zelfs quasi horizontaal) lopen. Misschien zijn er op een kleinere schaal wel verstoringen, maar daar heb ik geen sporen van opgemerkt. Aan de andere kant: ik ben natuurlijk geen geoloog.

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Frederik wat betreft je Pathologische
belemniet,ik heb er eveneens maar één gevonden in Marnabel.Deze is ook niet gebroken geweest en heeft geen verdikking maar loopt aan het einde mooi krom uit.
Oorzaak hiervan? voor mij eveneens een raadsel. Deze staat toevalig bij mijn verzameling.
belemniet,ik heb er eveneens maar één gevonden in Marnabel.Deze is ook niet gebroken geweest en heeft geen verdikking maar loopt aan het einde mooi krom uit.
Oorzaak hiervan? voor mij eveneens een raadsel. Deze staat toevalig bij mijn verzameling.
fossiel-hunter Arno
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Inderdaad, nu zie ik het. Daar lijkt het wel wat op.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
ik heb ook nog een theorie (let wel, theorie!)
wanneer zo\'n belemniet op de één of andere manier schuin rechtop in een kleilaag terechtkwam, en er daarna zachtere kleilagen overheen kwamen kan het zo zijn geweest dat langzamerhand de harde kleilaag iets minder platgedrukt werd dan de zachte kleilaag, waardoor de belemniet heeeeel langzaam krom gedrukt werd en daardoor niet brak...
misschien klopt het misschien niet maar ik vind het een leuke theorie
Groeten, Casper
wanneer zo\'n belemniet op de één of andere manier schuin rechtop in een kleilaag terechtkwam, en er daarna zachtere kleilagen overheen kwamen kan het zo zijn geweest dat langzamerhand de harde kleilaag iets minder platgedrukt werd dan de zachte kleilaag, waardoor de belemniet heeeeel langzaam krom gedrukt werd en daardoor niet brak...
misschien klopt het misschien niet maar ik vind het een leuke theorie

Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!